יום שני, 13 בפברואר 2012

Kevin Carter

התבוננו בתצלום הבא.
חלקכם אולי מכירים אותו. הוא צולם במרץ 1993 ופורסם ב-26 לאותו חודש בניו יורק טיימס. התמונה מסתובבת ברשת באינספור מכתבי שרשרת שמספרים חצאי אמיתות, ובעקבות יוצריה אפילו הופק סרט הוליוודי, Kevin Carter וחבורת ה-"BANG-BANG CLUB".
התמונה הזאת מתארת סיטואציה מזעזעת של ילדה סודנית באפיסת כוחות ונשר שממתין בסבלנות למותה.
ילדה קטנה וטורף.



אך ישנו עוד טורף שאנחנו לא רואים, הצלם. קווין קרטר כורע מאחורי המצלמה שלו ומתבונן דרך העינית, הוא מצלם את התמונה ומסתלק מהמקום. אחרי הכל אין זה מתפקידו לעזור לה, לא במעט אוכל או מים ולא בלסייע לה להגיע לתחנת חלוקת המזון שהיתה בקרבת מקום  (כפי שטענו אחדים ממבקריו).
The man adjusting his lens to take just the right frame of her suffering, might just as well be a predator, another vulture on the scene.
לאחר פרסום התמונה הוצפה מערכת העיתון בפניות רבות של קוראים שדרשו לדעת מה עלה בגורלה של הילדה. העיתון, כמו גם הצלם לא ידעו לענות על השאלה הזאת.
קווין קרטר זכה בפרס פוליצר על תמונתו כשנה לאחר מכן. למרבה הצער הצלם המוכשר שסבל מבעיות בחייו האישיים לא הצליח לנצל את הפרס ולהעלות את חייו חזרה למסלולם. הוא שם קץ לחייו זמן קצר לאחר מכן, ב27 ליולי 1994.
התמונה הזאת מטיבה לספר סיפור, אך מעל לכל היא מעלה הרבה שאלות, על אפריקה, עלינו, על הילדה המסכנה. אין הרבה תמונות מתאימות מהתמונה הזו לדון על תפקידו של הצלם, האם הוא שם רק כדי לתעד או שהוא גם יכול לעזור, להתערב בנעשה, להפגין אמפתיה ולנסות להשפיע?
.

2 תגובות:

  1. אתה מדבר על נושא ידוע שנידון אינספור פעמים, הסיטואציה והשאלה האם צלמים צריכים להתערב נשאלת בכל יום, בלינצ'ים שבוצעו בחיילים או באזרחים, בתמונות של תאונות וכמובן גם בסיטואציה הזו.

    למה הוא לא הציל אותה?
    קשה לענות על זה, אבל אני מניח שהוא לא יכל להציל אותה ורצה לשדר לעולם (וכמובן לקטוף רייטינג על הדרך) על המצב הקשה,
    אני גם נוטה להאמין שהוא לא היה נותן לנשר לאכול אותה.
    אגב, מה היה מציל אותה? פרוסה אחת? אולי היא חולה מאוד והצלם מפחד להתקרב?

    השבמחק
  2. תשובה חלקית - פורסמה כאן יום לפני הפוסט הנוכחי
    http://sneye.blogspot.com/2012/02/blog-post_3445.html

    בכל מקרה ככל שאני מעמיק בנושא אני מאוד אמביוולנטי לעבודת הפוטוג'ורנליזם - מצד אחד הם עושים עבודה מאוד מוערכת אבל לפעמים נשאלת השאלה המוסרית של התערבות בתוך הסיטואציה. או לחילופין מהם המניעים של הצלם. ברמה האישית טרם הצלחתי להכריע בסוגיה הזאת.
    במקרה של התמונה הנ"ל - הסרט עצמו מראה את הדילמות בצורה מאוד יפה.

    השבמחק

Google Analytics Alternative