יום רביעי, 22 בפברואר 2012

מות גיבורים?

פוטוג'ורנליזם, ובמיוחד סיקור של קונפליקטים מקומיים, הוא עיסוק רומנטי. בשנה האחרונה היינו עדים למאות צלמים שהגיעו למוקדי העימות השונים ברחבי המזרח התיכון, רובם בכוחות עצמם ומטעם עצמם. מעבר לשאלות קשות הנוגעות לאינטגריטי של הסיקור העיתונאי המערבי במוקדי עימות כאלה, במיוחד כאשר רוב רובם של הצלמים האלה חסר השכלה עיתונאית ראויה לשמה, העיסוק הזה מעניין, אתגרי ורווי אדרנלין. אבל הוא עלול להיות מסוכן.
היום התבשרנו על מותו של הצלם הצרפתי Rémi Ochlik בעת הפגזה של עמדת עיתונות מאולתרת באזור באבא עאמר שבסוריה. בהפגזה נהרגו גם Marie Colvin כתבת ה-Sunday Times ושבעה אזרחים סורים. רק לפני כשבועיים זכה Ochlik בפרס הראשון בתחרות World Press Photo בקטגוריית סדרת החדשות. הסדרה שזיכתה אותו בפרס היוקרתי צולמה, איך לא, בלוב והיא משתמשת באותה אסתטיקה שחוקה שמשותפת כמעט לכל צלמי המלחמות. זהו צילום חפוז, אקראי וכאוטי שמעצים את הדרמה באמצעות שימוש בסמלים אוניברסליים: דם, תמרות עשן, דגלים ורובי קלצ'ניקוב. תצלומים כאלה זקוקים תמיד לביאור: מי הם המצולמים, היכן ומתי הם צולמו ובאיזו סיטואציה. ללא כותרת ודברי הסבר הם מאבדים מחשיבותם ומצטרפים לעשרות אלפי תצלומים אחרים שנראים בדיוק כמותם.

Rémi Ochlik, Libya, 2011
הסיקור המערבי של "האביב הערבי", כמו גם של עימותים מקומיים אחרים במדינות מתפתחות, בעייתי. כמעט תמיד הוא פשטני, חד צדדי ועצל. קריאה בעיתונים וצפיה בחדשות הטלוויזיוניות יוצרת בי את הרושם שאני צופה בסרט אמריקני עם עלילה קבועה וסוף ידוע מראש. הטובים הם קורבנות תמימים, שוחרי חופש ודמוקרטיה והרעים הם מפלצות תאבות כוח ומושחתות עד היסוד. אז מדוע כאשר ה"טובים" מנצחים עולים לשלטון רודנים קיצוניים ומסוכנים פי כמה מקודמיהם? מדוע ארגוני סיוע הומניטארי מפסיקים את פעולתם לאחר תבוסתם של ה"רעים"?
הפוטוג'ורנליזם המוצנח היה ויהיה זר למקום, לטמפרמנט ולתרבות שהוא מסקר. מטרתו להציג את המציאות כך שתתאים לערכיו של הצרכן. הקורא, כך סבורים עורכי החדשות, איננו מתעניין בדילמות, באמיתות מורכבות או בהיסטוריה. לעומת זאת הוא צמא לדרמה, לאדרנלין ולדם. כך בדיוק נראים התצלומים האלה. הפוטוג'ורנליזם המוצנח ממלא את משימתו לשביעות רצון כולם, כך נדמה. נוחתים, מצטרפים למיליציה של "מורדים" שמבטיחה כמות מספקת של אקשן וממשיכים הלאה, אל מוקד הקונפליקט הבא בתור. רק שלפעמים אפשר להיפגע.
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative