יום רביעי, 28 ביולי 2010

Neue Sachlichkeit

זרם ה-Neue Sachlichkeit (אובייקטיביות חדשה) באמנות מעולם לא היה דומיננטי, אבל הוא עיצב את הצילום כפי שאנו מכירים אותו היום. תחילתו ב-1923 בגרמניה. בתום מלחמת העולם הראשונה ספגה החברה הגרמנית מהלומה קשה. המצב הכלכלי בראשית שנות ה-20 של המאה הקודמת היה עגום ביותר והשינוי לא נראה באופק. מברלין ומוינה, מרכזי אמנות שלא ניתן היה להפריז בחשיבותם בראשית המאה העשרים, נותרו רק עיי חורבות תרבותיים. על רקע זה ניתן להבין את תחושת שאט הנפש שליוותה את הזרם האמנותי הדומיננטי באותה תקופה, האקספרסיוניזם - הצעקני, הפרוע והנוצץ.
האובייקטיביות החדשה התכנסה אל עקרונות הקומפוזיציה של הרנסנס, אל הריאליזם הקר ואל הפרטים. היא מאופיינת בהצנעת הדרמה, בפשטות ובישירות. הקומפוזיציות שמות דגש על זוויות ישרות, על פרספקטיבה ועל צורות גיאומטריות פשוטות. הקונטרסט והצבעים מאופקים. התחושה שמעבירות יצירות השייכות לזרם הזה מלנכולית, מרוחקת, קרה, מאופקת וחמורת סבר. תוכלו להתרשם מתצלומיו של Albert Renger-Patzsch, המייצג המוביל של האובייקטיביות החדשה בצילום. נציגיו הבולטים של ה-Neue Sachlichkeit היו סופרים, ציירים וארכיטקטים, אבל דווקא בצילום הטביעה התנועה הזאת את חותמה. זו היתה הפעם הראשונה בה הקומפוזיציה תפסה מקום מרכזי בהגדרתו של זרם בצילום (האובייקטיביות החדשה הקדימה את זרם ה-straight photography ואת קבוצת F64 האמריקאיים במספר שנים). ה-Neue Sachlichkeit גווע עם סופה של רפובליקת וויימר ועליית הנאצים לשלטון בגרמניה ב-1933.
Neue Sachlichkeit הוא אחד המצבים בחוגת המצבים הוירטואלית שלי. הוא מתאים למצב רוח אפרורי. זה המצב האורבני ביותר שלי. למעשה הוא לא שונה בהרבה מהמוד האוטומטי, אבל התחושות שהוא מחפש ממוקדות ומוגדרות היטב. מצב הראיה הזה שימושי בעיקר בחורף.

צילום: עינב נהרן


תגובה 1:

  1. אנונימי29.7.2010, 14:34

    כרגיל, אחלה פוסט.

    אני לא יודע להסביר את זה, אבל אני אוהב תמונות בעלות צבעים קרים כמו זו שהצגת. לא יודע להסביר למה.
    מצד שני, תמונות עם צבע חום-אדמה גם מתקבלות בברכה.

    למה?
    (רעיון לפוסט חדש בשבילך? :))

    השבמחק

Google Analytics Alternative