יום שבת, 10 ביולי 2010

על אמנות וקיטש


"Kitsch causes two tears to flow in quick succession. The first tear says: How nice to see children running on the grass! The second tear says: How nice to be moved, together with all mankind, by children running on the grass! It is the second tear that makes kitsch kitsch." 
Milan Kundera

קיטש הוא מונח שמתאר סוג אמנות סר טעם, סנטימנטלי או גרנדיוזי. הקיטש מתאפיין בחיקוי שטחי של יצירות אמנות באמצעות שימוש בנוסחאות ובקונבנציות. הוא פונה אל טעם הקהל ומטרותיו מסחריות.
מספר פילוסופים דנו בקריטריונים של האמנות במאות ה-18 וה-19. ביניהם בולט הפילוסוף הצרפתי עמנואל קאנט, שקבע כי פנייה ישירה אל הרגש היא "ברברית". קאנט גם זיהה בין הגאונות למקוריות. מאידך, הפילוסוף הגרמני פרידריך הגל הדגיש את רעיון ה-zeitgeist, שייכות האמן לרוח זמנו. גישתו של קאנט, למרות חומרת הסבר שלה, נראית לי יותר. שני המאפיינים על פיהם הייתי מגדיר קיטש הם סנטימנטליות וחוסר מקוריות.
 
צלמים, יותר מיוצרים אחרים, מהלכים לעתים קרובות על הגבול הדק שבין אמנות לקיטש. הסיבה לכך היא האובייקטיביות של המדיום: ציירים נבדלים ביניהם באופן בו הם אוחזים במכחול, באורך המשיכות, בעובי הקווים ואפילו בחומרים מהם עשויים בד הציור והצבעים. לעומת זאת כל המצלמות בעולם "מציירות" באמצעות אותן "שיטות". אפילו יצרני העדשות מכוונים אל אותו סטנדרט ועדשות עם אופי משלהן הופכות נדירות יותר ויותר.
 
למעשה צלמים נבדלים ביניהם רק בראיה הצילומית שלהם ובהעדפות עיבוד התמונה, אבל גם שני אלה נמצאים בסכנת "התבוללות". מדריכים פופולאריים לצלם החובב, בין אם הם נמכרים בחנויות ספרים ובין אם הם מוצעים ברשת, מופיעים כמו פטריות לאחר הגשם. הם מלאים "טיפים" ו"כללים", דוגמאות נכון-ולא-נכון. מבלי דעת הם מפקיעים את הראיה הצילומית הייחודית של הצלם ומחליפים אותה בנוסחאות ובקונבנציות. חוק השלישים, למשל, הפך מ"טיפ" איזוטרי לכלל חשוב שהצלם זקוק לסיבה טובה כדי לחרוג ממנו. גם עיבוד התמונה הופך מאמנות לאומנות. גם כאן מופיעות קונבנציות ש"אסור" לחרוג מהן, כמו השימוש במלוא הטווח הטונאלי וההכרח לחדד כל תצלום.
 
ילדים, היזהרו מעצי הבאובב*. אל תתנו שיהפכו את האמנות שלכם לקיטש!


* אנטואן דה סנט אקזופרי, הנסיך הקטן

שלושה פוסטים אחרים מתוך הבלוג הזה עוסקים באותו עניין מזוויות אחרות:
חוגת המצבים הוירטואלית
על צילום ואמנות
ראיה צילומית: תכונה מולדת או נרכשת? 
כדאי לעיין בהם.
 

2 תגובות:

  1. לא יכותי להפסיק להנהן לחיוב כשקראתי את הפוסט. ובאותה הרוח, הכל כבר נעשהואת הגלגל לא נמציא מחדש. עכשיו זה כבר עניין של דקויות.

    השבמחק
  2. הדקויות, לפחות עבורי, משמעותן להימנע מרגשנות. עוד אכתוב על כך.
    תודה עבור ההערה.

    השבמחק

Google Analytics Alternative