יום חמישי, 19 בינואר 2012

השראה #25

פינת ההשראה מארחת היום את אודי ברם. אודי שלח סדרת תצלומים חורפיים מירושלים הקרה. הוא כתב כך (הוספתי מספר הערות משלי):
אמנם יש לשלוש התמונות מן המשותף, אך זו לא סדרת תמונות (לדעתי דווקא כן - העורך).
שתיים מהתמונות צולמו באוטובוס. אפשר להתייחס אליהן ביחד. התמונה השלישית, לעומת זאת, היא נפרדת, שונה. ובכל זאת, משהו באווירה ובסגנון של התמונות מאפשר להציג אותן ביחד (בהחלט).
לפי דעתי, בלוג צילום הוא מקום לדבר בו על טכניקה וציוד. רבים מעדיפים להתייחס לתוצאה הסופית בלבד ולראות בה מוצר שלם; אני מסכים עם גישה זו, אך לדעתי היא מתאימה לתערוכות ולא לבלוג צילום כמו זה (הבלוג הזה ממעט לעסוק בטכניקה משום שהיא מעניינת את עורכו ואת מרבית קוראיו פחות מן ההיבטים התרבותיים והפסיכולוגיים של היצירה הצילומית. יש ברשת בלוגים רבים שמתרכזים בה ואלה יבואו על הברכה, אבל אין פסול בנושאים אחרים). אז קצת על "מאחורי הקלעים" של התמונות:
שלוש התמונות צולמו בתנאי תאורה חשוכים, עם עדשת ניקון 35 1.8. שלושתן עברו עריכה קלה ביותר. השתמשתי בISO גבוה במיוחד - בין 1600 ל4000. אני לא עולה מעל ל1600 הרבה. את התמונה עם שתי הדמויות באוטובוס רציתי להבטיח שאתפוס גם בלי לפקס דרך העינית - לכן סגרתי צמצם לF8, והתוצאה היא ISO 4000.
התמונות גם צולמו בשחור לבן במצלמה, בjpeg, ולא עברו את "שיטת שלושת השלבים" הרגילה: מ-RAW דרך jpg צבעוני לjpg שחור לבן; הפעם צילמתי בשחור לבן מלכתחילה, והעריכה הקלה הייתה יכולה להתבצע בפיקאסה באותה המידה.

אשמח מאוד לתגובות וביקורות.

אודי ברם
ליצירת קשר וכד': https://www.facebook.com/udibram
דוויאנט ארט, למי שיש: http://bazzazx.deviantart.com/
ואימייל: udi_bram@walla.co.il


הערת העורך:
סדרת התצלומים הזאת מהווה ניסיון מעניין לעיסוק באווירה ובטמפרמנט של מקום וזמן מסויימים. הקונטרסט הזהיר, הטונים הכהים והדמויות המצועפות מדגישים את דוק הערפל שאפף את הצלם, את המרחק המנטלי שבינו ובין הסובב אותו, שמתגבר על הקרבה הפיזית. החזרה חשובה כאן: הסדרה כולה חזקה יותר מכל תצלום בודד.
לדעתי, ההיבט הטכני של יצירת התצלומים האלה לא מעלה ולא מוריד. אני מכיר היטב את הקושי שבקבלת תמונות חדות בתנאי תאורה בעייתיים, במיוחד כאשר החשיפה נעשית ללא הצצה בעינית וכאשר טבעת המיקוד של העדשה אינה מצוידת בשנתות מרחקים. מצד שני, על התצלומים לעמוד בזכות עצמם. כמות העבודה שהצלם השקיע אינה מעניינת איש.
.

11 תגובות:

  1. כשאני קורא על ההיבט הטכני בעבודתם של צלמים, אני עשוי לקבל השראה ורעיונות.

    השבמחק
  2. אנונימי20.1.2012, 8:27

    שלום אודי,

    התמונות שלך מעוררות בי שאלות ואשמח לתשובות (ממך או מהעורך):
    1. מה המסר אותו אתה מעביר? האם יש כזה?
    2. איך התמונה השלישית קשורה לסידרה, אם בכלל?
    3. מה הנושא ומה הנשוא בתמונות? אווירה היא אף אחת מאלו.
    4. מה בדיוק אתה רוצה להוכיח בכך שצילמת ישירות ב jpeg שחור לבן? הרי המצלמה שלך מבצעת בדיוק את אותם "שלבים" ויותר מכך, הרי לך יש שליטה על כל שלב ושלב.
    (sat, W.B, contrast, noise,resolution ועוד...)

    אשמח לתשובות, סוף שבוע טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי,
      אנסה להשיב על השאלה השניה שלך. שלוש התמונות נושאות את אותה אווירה ומשתמשות באותה שפה (אנונימיות, מיסוך). נכון שלא כולן צולמו בדיוק באותו מקום ובאותו זמן, אבל השלישית משלימה את שתי הראשונות ולכן, לתחושתי, נכון לכלול אותה בסדרה הזאת.

      מחק
    2. שלום אנונימי (?),

      1. ראה מס' 3.

      2. כמו שכתבתי, "משהו באווירה ובסגנון של התמונות" משותף לשלושתן. שחור לבן, תאורה מלאכותית וקלושה, אווירה כבדה וכמעט פסימית, דמויות אנושיות מרוחקות ובמובן מסוים סימבוליות, אפילו שיטחיות. אפשר להמשיך, אני חושב שזה בעיקר עניין של הרגשה.

      3. אני לא מצליח להבין את הצורך שלך (שניכר גם בשאלה הראשונה) לתרגם את התמונות משפה ויזואלית או אמנותית לשפה מתמטית, לוגית. נושא, נשוא ומסר הם מושגים שהייתי נוטה להשתמש בהם לניתוח מאמרים ולא תצלומים.

      4. השאלה נובעת מהנחת היסוד שאני מנסה להוכיח משהו. אני לא מנסה "להוכיח" בזה שום דבר.
      ההבדל בין השליטה בהגדרות המצלמה לבין השליטה לאחר מכן במחשב טמונה בביטוי "לאחר מכן" - בתמונות האלה, לעומת תמונות אחרות שלי, העריכה הייתה מזערית ולא מאוד משמעותית. זה לא חייב לעניין אותך.


      4.

      מחק
  3. אודי האם אתה מקבל השראה ורעיונות דווקא מההיבט הטכני? או שההיבט הטכני נותן לך כלים לבצע את הרעיונות שלך?
    לדעתי תקבל יותר סיפוק מעבודתך אם תקבל השראה ורעיונות מדברים שאתה אוהב, מהסביבה והאנשים שקרובים אלייך, וההיבט הטכני ישמש לך ככלי לביצוע.

    מאוד אהבתי את התמונות שלך.
    הטכניקה והציוד הם אמצעים ותו לא. הם מעניינים אבל הם לא העיקר.
    התמונות עומדות בפני עצמן, בלי קשר לאיך צולמו וזה מה שחשוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין שום סיבה להניח שבגלל שכתבתי שאני עשוי לקבל השראה מהסיפורים הטכניים שמאחורי תצלומים, אני לא מקבל השראה ממקורות אחרים.

      תודה על התגובה.

      מחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. אני מסכימה עם קצת עם שניכם.
    ההיבטים הפילוסופיים של הצילום מהווים נתח גדול בתשוקה שלי לצילום,
    אבל נראה לי שפרטים טכניים אכן יכולים לתת לי השראה ולהעביר את הידע שלי.
    בכל אופן בסופו של דבר, בלוג צילום הוא מקום לדבר בו במה שליבו של הצלם-הכותב חפץ.

    מצאה חן בעיניי במיוחד התמונה הראשונה, אומנם עוד קשה לי לומר למה, אבל יש בה משהו שממש לכד את תשומת ליבי...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה.
      אני חושב שלצילום יש גם צד טכני. הבחירה לצלם מראש בשחור לבן ולא בצבע, עבורי, משנה את כל הראייה הצילומית בזמן הצילום.
      כך גם הבחירה שלא לצלם בRAW גורמת לי להיות מדויק יותר, טכנית ויצירתית, בגלל שיש פחות מקום ל"פספוסים".
      הצד הטכני של הצילום בהחלט משפיע על הצלם ורלוונטי, בעיניי, לתמונות - גם אם הן עומדות גם בלעדיו.

      מחק
  6. זה לא פורסם פה כבר לפני כשנה?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא, התמונות לא פורסמו פה והן צולמו בחודשים האחרונים

      מחק

Google Analytics Alternative