יום ראשון, 13 במאי 2012

על לייקה ועל עקרון ההכבדה

מצלמת ה-M Monochrom החדשה של לייקה היא עוף מוזר בעולם הצילום של היום. מעבר להיעדרה של מטריצת פילטרים צבעוניים - המאפיין החשוב והייחודי של המצלמה הזאת, אין בה כל חדש. הטכנולוגיה בה היא משתמשת מיושנת בהיבטים אחדים ובהיבטים אחרים היא עתיקה ממש. החיישן שלה הוא אותו שבב CCD בן 18 מגה-פיקסלים שנחשב מיושן במקצת כבר ביום בו הוכנס למצלמת ה-M9 לפני כשנתיים וחצי; עיבוד התמונה עדיין איטי; המסך האחורי הוא אותו מסך דל ברזולוציה, קטן וחסר חן; העינית ומנגנון המיקוד (הידני כמובן) עדיין עושים שימוש באותו מנגנון ריינג'פיינדר שעוד לפני ארבעים שנה אבד עליו הכלח. רבים גורסים שיש משהו "קסום" או לפחות "מיוחד" בפלט המונוכרומאטי של המצלמה הזאת, אבל זה לא נכון. אפילו בהיבט הזה המצלמה הזאת מוגבלת: החיישן שלה רגיש אך ורק לערכים הטונאליים של התמונה ואין אפשרות להשתמש בגוונים על מנת להגדיל את הגמישות של הפלט, אלא ע"י הרכבת פילטרים צבעוניים פיזיים. כל מצלמה דיגיטלית אחרת מציעה את האפשרות להסתמך על מטריצה דו-מימדית (טונאלית וכרומאטית) בעת המרת תמונת העולם הצבעונית לשחור-לבן. המצלמה הזאת מציעה מימד אחד בלבד, ממש כמו פילם שחור לבן. היעדרם של פילטר מרכך ושל תהליך demosaicing משפר את חדות התמונה ואת מידת הפירוט שהיא מציעה, אבל ההבדלים יבואו לידי ביטוי רק בהדפסים ענקיים ויתפוגגו בהשוואה לתצלומים שיופקו במצלמות בעלות חיישן צפוף יותר. למרבה המבוכה, מצלמות כאלה כבר נמכרות במחצית ממחירה המופרך של מצלמת הלייקה החדשה. הטבלה הבאה משווה בין תכונותיהן העיקריות של ה-M Monochrom ושל ניקון D800e. מצלמת הלייקה נחותה בכל פרמטר אפשרי.


למעשה, אילו הוטל עלי לתכנן מצלמה דיגיטלית שתהווה כשלון כלכלי קולוסאלי ספק אם הייתי מצליח להעלות בדעתי כלי מוגבל יותר מאותה M Monochrom. סיגמה, שניסתה לשווק בשנה שעברה מצלמה חדשנית (ומעניינת הרבה יותר, יש להודות) במחיר מופרז, נכוותה קשות ונאלצה לקצץ ממחירה ההתחלתי כ-70%. האם גם לייקה תעמוד בפני שוקת שבורה? אני חושב שלא.

בשנת 1975 פרסם הזואולוג הישראלי אמוץ זהבי תאוריה מהפכנית שניסתה להסביר תופעות בעולם החי שלכאורה סותרות את תורת האבולוציה הדרוויניסטית. קחו למשל את הלטאה המדברית הקטנה Agama sinaita, המוכרת יותר בשם חרדון סיני. בחודשי האביב והקיץ, תקופת הייחום של המין הזה, הופך צבעו של הזכר לכחול בוהק. ההגיון האבולוציוני גורס כי דווקא בתקופה לוהטת ויבשה זו, בה המזון במדבר מועט ביותר, מוטב היה לזכר החרדון לעטות את צבעי ההסוואה הרגילים שלו. הצבע הכחול בולט למרחוק ומקל על טורפיו - בעיקר עופות דורסים - להבחין בו ולצוד אותו. עקרון ההכבדה (handicap principle) של זהבי מסביר כי הצבע הכחול העז משמש סימן לנקבת החרדון כי לפניה זכר מוצלח במיוחד: הוא איננו זקוק לעזרת ההסוואה על מנת להימלט מטורפיו (או לצוד את טרפו) ויכול להרשות לעצמו להשקיע בחיזור במקום בהישרדות. ככל שצבעו עז יותר כך הוא "מוצלח" יותר.


אתם כבר מבינים לאן אני חותר. מצלמת ה-M Monochrom, בניגוד לכל המצלמות האחרות הקיימות כיום בשוק, איננה מתוכננת כך שתסייע לצלם להפיק תוצאות משביעות רצון. אדרבא, במובנים רבים היא תפריע לו לעשות זאת: הפלט המונוכרומאטי שלה ספרטני ואיננו מותיר מקום רב למניפולציה, חישוב החשיפה מוגבל ל-center weighted ובכך מאלץ את הצלם לתקן את החשיפה בעצמו לעתים קרובות, המיקוד ידני, עיבוד התמונה איטי יחסית, המסך האחורי קטן ואיננו מאפשר אפילו צפיה חיה, התצלומים הנוצרים ברגישות גבוהה רועשים וכן הלאה. זאת מצלמה שהצלם נדרש להוכיח את היותו ראוי לה, ולא להיפך. המגבלות שלה יחשפו את מיומנותו ואת כישוריו של הצלם, יהיו אשר יהיו. במובן מסויים ה-M Monochrom היא הזמנה לקרב באגרופים חשופים מול אלוף מנוסה ורב מוניטין. היא מציעה לצלם אתגר שרק מעטים יעמדו בו, אבל רבים - רבים מאד - ינסו בו את מזלם.
.

10 תגובות:

  1. שחר שטייף13.5.2012, 11:53

    "ימוגו" ולא "יתמוגגו".
    ומעבר לזה - אני מסכים עם כל מילה.

    השבמחק
  2. שחר שטייף13.5.2012, 15:15

    ואגב, אנחנו רואים את עקרון ההכבדה הזה גם אצל החרדים שמהדרין במהדרין של המהדרין.

    השבמחק
    תשובות
    1. הם לא מכבידים רק על עצמם. חוץ מזה, אני מעדיף את הצבעים של החרדון על הצבעים של החרֵד.

      מחק
    2. שחר שטייף13.5.2012, 21:52

      ובכל זאת M9M מתאימה לצילום חרדים יותר מאשר לצילום חרדוני סיני מיוחמים.

      מחק
    3. הי שאול:-)
      היום פרסמתי פוסט שנקרא ״עקרון ההכחדה״ ואחד הקוראים הפנה אותי לכאן :-)
      Great ones think alike?
      בכל מקרה סופש קל ונעים שיהיה!

      מחק
    4. תומר, בדיוק קראתי את הפוסט שלך...

      מחק
  3. אנונימי13.5.2012, 19:51

    גיבוב שטויות נמרץ כזה כבר מזמן לא שמעתי!

    הסיבות:
    1. עדשות
    2. דווקה מיקוד ידני ריינג'פיינדר - מדהים!!!
    3. חסרים לך 36Mpixel??? שאול זו אכזבה לשמוע ממך.
    4. פעולה שקטה לגמרי
    5. משקל קל...מאוד...
    6. אמינות!!! ועמידות לתנאי מזג האוויר.
    7. מי צריך LIVEVIEW??? אולי צלמי מקרו...
    8. חיישן CCD עדיף על CMOS - תבדוק את זה.
    9. ISO 3200 די ויותר.

    בקיצור מדובר בפרארי שתמיד תרצה ואף פעם לא תהיה לך...

    השבמחק
    תשובות
    1. מאיפה הבאת את העמידות לתנאי מזג אויר? ה M9 וגם העדשות לא אטומות ולא בטיח.
      על איזה אמינות ועמידות אתה מדבר, ה M9 לעומת מצלמות הפילם מסדרת ה M מאד מאד עדינה, יש הרבה דיווחים על החיישן שנבקע ללא סיבה (לאחרונה גם בגלל מחסור בחיישנים לתיקון עקב מכירת חטיבת החיישנים של קודאק, בגלל התקלה הזאת לקוחות קיבלו מצלמה חדשה כי לא היו חלקי חילוף...), יש מלא דיווחים על מסך ה LCD שנבקע ללא סיבה (לא סתם חיזקו אותו ב M9P). הכיתוב על הכפתורים זה צבע ולא חריטה ואחרי תקופה קצרה זה נשחק ונמחק. ה M9 השחורה רק צבועה בצבע שחור וגם הצבע הזה נשחק ונמחק.

      תראה את ה M9 של אלכס ליבק ולא תאמין שזאת מצלמה בת שנה בסך הכל...

      מחק
    2. את רשימת המעלות והחסרונות חיברתי על סמך אידאולוגית more is better הרווחת במקומותינו ולא על סמך הערכתי האישית את התכונות האלה, אותה אתה כנראה מכיר היטב.
      ללא כל קשר לעובדה זו, ריבוי סימני הפיסוק בתגובתך מעיד על סערת רגשות. האם אי פעם השתמשת במצלמת ריינג'פיינדר? חלק מן היתרונות שמנית חוטאים בפשטנות יתרה. הייתי משווה את המצלמה החדשה לפיז'ו 404 (מכונית חביבה ביותר) ולאו דווקא לפרארי.

      מחק
  4. נראה שזאת מצלמה לחרדונים שרוצים לבדל את עצמם משאר בני מינם (הצלמים). בניגוד למחזיקים בציוד SLR גדול וכבד, שהם חרדונים שרוצים לבדל את עצמם כלפי כולם.
    (אלכס ליבק אגב, יכול לצלם גם עם פוקט פשוטה תמונות שאני לא אצלם עם M9.)

    השבמחק

Google Analytics Alternative