יום שני, 7 במאי 2012

כיצד לבחור מצלמה

על מה אתם מסתכלים כשאתם מתכוננים לרכוש מצלמה? תנו לי לנחש.
  1. השיקול הראשון שלכם הוא חיישן התמונה המורכב במצלמה (40 נקודות). האם הקבצים שהוא מפיק ב-ISO25,000 שימושיים? איזה ציון קיבל הטווח הדינאמי שלו? עד כמה אפשר לכופף את קבצי ה-RAW לפני שישברו? האם הרזולוציה שלו גבוהה מספיק להדפסים בגודל מטר על מטר שיעמדו בבחינה דקדקנית בזכוכית מגדלת? ולאחרונה גם: מהו "עומק הצבע" שלו (אשמח אם מישהו יסביר לי מדוע זה חשוב)?
  2. השיקול השני שלכם נוגע ודאי ל"ביצועים" של המצלמה (25 נקודות). כמה פעמים היא יכולה לחשוף בשניה אחת? עד כמה המיקוד האוטומטי יעיל בשעה שהוא עוקב אחר נושא הנמצא בתנועה? כמה כפתורים, חוגות ומתגים קבועים בפאנלים שלה? האם היא מצוידת במסך עליון? האם המסך שלה ניתן להטיה? האם היא מודדת את האור באופן מניח את הדעת? האם היא מתאימה ל"עבודה" במירב הז'אנרים והסיטואציות? אילו עדשות אפשר להרכיב עליה? וכמובן - איך יכולתי לשכוח – האם היא תומכת בלכידת וידאו "קולנועית" של 24 תמונות בשניה?
  3. השיקול השלישי במעלה נוגע לשאלות צרכניות (15 נקודות). האם ניתן יהיה למכור את המצלמה במחיר סביר בעוד שנתיים? האם יש לה אלטרנטיבות זולות יותר?
  4. השיקול הרביעי עוסק ב"סוגיות" למיניהן (10 נקודות). האם המצלמה סובלת מדליפת אור? האם היא משמיעה רחשים בלתי מוסברים? האם היצרן של החיישן שלה נותר עלום? האם, רחמנא ליצלן, היא "מבשלת" את פלט ה-RAW? ועוד כהנה וכהנה ליקויים שטומנים לצלם מלכודת.
  5. השיקול החמישי מתייחס לכל מה שנכלל במונחים "ארגונומיה" ו"ממשק" (8 נקודות): האם המצלמה נוחה לאחיזה? האם היא בנויה מחומרים חזקים? האם היא אטומה לאבק ולמים? האם התפריט שלה אינטואיטיבי? האם מיקום הכפתורים והחוגות שלה הגיוני? האם הפעולות שהם מבצעים ניתנות להתאמה אישית? האם היא גדולה מדי? קטנה מדי? כבדה מדי? קלה מדי? האם עדשות כבדות או ארוכות פוגעות בנוחות האחיזה שלה (והאם ניתן לחבר לה גריפ זול)? האם העינית שלה גדולה ובהירה מספיק לצרכי קומפוזיציה? למיקוד ידני? האם העינית מציגה את כל האינפורמציה לה אנו זקוקים? האם היא מגיבה לשינויים בחשיפה ובאיזון הלבן, למשל?
  6. השיקול האחרון בחשיבותו כולל את "כל השאר" (2 נקודות). כיצד היא מעוצבת? מהו צבעה? האם קבצי ה-JPEG שלה סבירים באיכותם? האם מערכת הייצוב שלה נמצאת בעדשות או בחיישן? האם היא דורשת ניקוי פנימי תדיר? איזה מין גשטאלט היא משרה על הצלם ועל סביבתו? האם היא נראית כמו מצלמות אחרות? וכיוצא באלה פרפראות.
ובכן, אם זאת מערכת השיקולים שלכם אני חושש שההנאה שלכם מהתחביב הזה עלולה להיפגע. זה יקרה מפני שנקודת המוצא שלכם היא השאלה: "איזו מן המצלמות הקיימות כיום בשוק תיתן את התמורה המרבית לתקציב שברשותי?". זאת שאלה שמבקשת תשובה אובייקטיבית ומנומקת ואכן, בכל רגע נתון ישנה מצלמה אחת שמציעה יותר מכל האחרות עבור כל תקציב נתון. הכל טוב ויפה, אלא שהמצלמות שלנו הן יותר מ"כלי עבודה". הן כלי יצירה. על המצלמה שלנו לנסוך בנו ביטחון בתוצאה, אבל גם השראה. חווית השימוש בה צריכה להיות מהנה – אחרת לא נרצה להשתמש בה.
באופן אידיאלי, המצלמה תהווה המשך של היד ושל העין. הממשק שלה יהיה "שקוף" עבורנו. נכון, לכל ממשק אפשר להתרגל בסופו של דבר, אבל במקרה זה הפשטות מציעה ערך מוסף. באופן אידיאלי, המצלמה תציע פילוסופיה של "תקורת אחזקה" נמוכה: פלט JPEG איכותי יצמצם את הצורך בהשחתת זמן על עיבוד קבצי RAW, מנגנון יעיל לניקוי החיישן ימנע דאגות מיותרות שאינן קשורות לתהליך היצירתי ועינית אלקטרונית גדולה, מהירה ומפורטת תמנע את הסחת הדעת הכרוכה ב-chimping. באופן אידיאלי, המצלמה תהיה מעוצבת בחן ו"תדבר" אל הצלם לא רק ככלי, אלא כחפץ בפני עצמו. מצלמה אמנם איננה אביזר אופנה (מחוץ ליפן), אבל העיצוב שלה הוא חלק מן הממשק שלה ונכונה לו השפעה על הסביבה האנושית של הצלם. לדעתי חשיבותן של התכונות האלה איננה נופלת מזו של צילום רציף מהיר ואפילו מזו של קבצי RAW שריריים. הבעיה היא שהתכונות האלה, ברובן, סובייקטיביות. לכל צלם יש העדפות אסתטיות וארגונומיות משלו ולכן אנחנו נסוגים שוב ושוב אל קורת הגג הבטוחה של הפרמטרים הכמותיים, בני ההשוואה. החרדה שמא נשגה שגיאה גורלית מקצצת את כנפינו ומונעת מאיתנו התנסויות מאירות עיניים שעשויות לתרום לצילום שלנו באורח ממשי.

צלמים מעוטי ניסיון שעדיין לא גיבשו לעצמם העדפות של ז'אנר ושל סגנון מעדיפים כלים ורסטיליים ככל האפשר. זה מובן. אלא שצלמים רבים ממשיכים לבחור בכלים הרבגוניים האלה (שמטבעם "עושים הכל" אבל אינם מצטיינים בשום דבר) גם לאחר שהאבולוציה שלהם מגיעה לשלבים סלקטיביים יותר. בשלב מסוים אנחנו מבינים שהתוצאות שלנו תלויות רק בנו ושכמעט כל מצלמה שתיפול לידינו תספיק לנו על מנת ליצור את התצלומים שברצוננו ליצור. אולי הגיע הזמן לשאול: "איזו מן המצלמות העומדות בתקציב שברשותי תציע לי את מירב ההנאה?". התשובה עשויה להיות מפתיעה.

האפליקציה הקטנה הזאת עשויה לתת לכם כיוון (אולי).
.

תגובה 1:

  1. ניסיתי את האפליקציה והמצלמה שיש לי בפועל הגיעה למקום השלישי. לא רע.

    השבמחק

Google Analytics Alternative