יום שני, 19 בדצמבר 2011

תוצאות השאלון: "מדוע אנחנו משדרגים את המצלמות שלנו"

מטרתו של השאלון "מדוע אנחנו משדרגים את המצלמות שלנו" היתה לאתר דפוסי התנהגות של צלמים הקשורים לנטיה לשדרג את המצלמה בתכיפות. הוא כלל שאלות רבות ודרש מהמשתתפים בו השקעת זמן. אני רוצה להודות ל-24 הצלמים שטרחו וענו (את סיכום הנתונים הגולמי אפשר לראות כאן).

השאלון כמה שאלות רקע, כמו מידת הניסיון של הצלם, מספר העדשות שהוא משתמש בהן, סוג המצלמה שלו, שביעות רצונו ממנה ומהצילום שלו. בנוסף הופיעו בשאלון שאלות שהתייחסו למקורות ההשראה של הצלם, לאתרי האינטרנט שהוא מבקר בהם ולצריכת מוצרים טכנולוגיים שונים. שתי שאלות המפתח בשאלון היו אלה:
  • באיזו מידה החלפת המצלמה שלך תתרום לצילום שלך?
  • מהי ההסתברות לכך שתרכוש מצלמה חדשה בשנתיים הקרובות?
התוצאות
  • הערכת התרומה של מצלמה חדשה לרמת הצילום נמצאה ביחס הפוך לשביעות הרצון מן המצלמה הנוכחית (כמובן) וביחס ישר לתדירות הביקור באתרים העוסקים בטכניקה צילומית, לקבלת השראה מספרי הדרכה ולהערכה גבוהה של רמת הביקורת האופיינית לפורומים העוסקים בביקורת תמונה.
  • ההסתברות לרכישת מצלמה חדשה במהלך השנתיים הקרובות היתה קשורה ביחס הפוך לשביעות הרצון מן המצלמה הנוכחית וביחס ישר להערכת רמת הביקורת בפורומים העוסקים בכך, לתדירות הביקור באתרים המציגים צלמים, למספר שנות הניסיון של הצלם ולמספר העדשות שכבר נמצאות ברשותו.

הפרשנות שלי
שני המשתנים, הערכת מידת התרומה של מצלמה חדשה וההסתברות לרכישתה בשנתיים הקרובות, היו קשורים זה לזה באורח מובהק סטטיסטית, אבל הערכת התרומה "הסבירה" לא יותר מכ-30% מהנטיה לרכוש מצלמה חדשה. בחינה של הגורמים הקשורים לכל אחד משני המשתנים האלה מגלה חפיפה חלקית. הגורמים המשותפים הם חוסר שביעות רצון מהמצלמה הנוכחית ומתן ציון גבוה לרמת הביקורת ברשת. עם זאת, הגורמים הספציפיים לתחושה שהחלפת המצלמה תביא איתה שיפור של הצילום, דהיינו קבלת השראה מספרי הדרכה וביקורים תכופים באתרי טכניקה צילומית מאפיינים על פי רוב צלמים "ירוקים". לעומת זאת, הגורמים הספציפיים המגבירים את הסבירות לשדרוג המצלמה בעתיד הקרוב (ניסיון וריבוי עדשות) מאפיינים את הווטרנים שבין משתתפי השאלון. מכאן שצלמים המשלבים עיסוק רב שנים בתחום עם יכולת כלכלית מועדים להילכד ברשת היצרנים גם אם אינם סבורים ששדרוג המצלמה יתרום רבות לצילום שלהם. קבוצה שניה של צלמים "מועדים לפורענות" כוללת כאלה שעדיין נמצאים בשלב ההתאהבות הראשונית. הם שואבים את ההשראה שלהם מאתרים של צלמים, מוטרדים משאלות שקשורות בטכניקה, מרבים לקרוא ספרי הדרכה ולבקש משוב לתצלומים שלהם בפורומים העוסקים בביקורת תמונה. רבים מהצלמים האלה לא מצהירים על כוונתם להחליף את המצלמה שלהם, אבל הניסיון מלמד שהם יעשו זאת מהר יותר מכפי שהם סבורים.
מעניין היה לבחון כיצד צלמים המשתמשים בקטגוריות שונות של מצלמות כמצלמה העיקרית שלהם התייחסו לשאלון. ובכן, הממוצעים לפניכם (הקישו על הטבלה כדי שתוכלו לקרוא):

אמנם לא נמצאו הבדלים מובהקים בין המחזיקים במצלמות מסוגים שונים, אבל המגמה ברורה: אם אתם רוצים לחסוך כסף בעתיד אולי כדאי לרכוש כבר היום מצלמת EVIL*. היא תבטיח שביעות רצון גבוהה של הצלם מן הצילום שלו ותדכא את הדגדוג המתמיד לשדרג את המצלמה.

* זה כוחה של הסטטיסטיקה - אפשר לפרש את הנתונים בדרכים מעוותות ומופרכות כיד הדמיון הטובה.
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative