יום חמישי, 13 בינואר 2011

ethical crowd sourcing: אין גבול לציניות?

מהתשובות לשאלון המשוב של "העין" עולה כי חלק מהקוראים היו מצפים שהבלוג יתייחס יותר לאפשרויות להרוויח כסף מצילום. הדרך הזמינה ביותר לעשות זאת היא להעלות תמונות לאחד ממאגרי התמונות הגדולים. צלם המעלה תמונה שצילם למאגר כזה מוכר את זכות השימוש בה לכל המעוניין תמורת סכום כסף קטן. כל הורדה של התמונה מהמאגר מזכה את הצלם בכמה גרושים. מאגרי התמונות הגדולים מציעים מבחר שמונה עשרות מיליוני תמונות מתוייגות על פי נושאים. ההסתברות שמישהו יתקל דווקא בתמונה שצילמת ויהיה מעוניין בה שואפת לאפס.
היזם הזה הבין את הבעייתיות והגה רעיון מבריק: העולם מלא בצלמים חובבים, רבים מהם מוכשרים. העולם מלא גם במפרסמים וביצרני תוכן למיניהם שזקוקים לתצלומים אבל עייפים מחיטוט במאגרי תמונות ענקיים. כל מה שצריך לעשות הוא לתווך ביניהם. כיצד עושים זאת? פונים למועדוני חובבים מקומיים שממילא עורכים תחרויות תקופתיות בין חבריהם וזקוקים לנושאים עבור התחרויות האלה. גובים מכל מועדון תשלום שנתי קבוע ובתמורה מציעים לו נושאים לתחרויות, שופטים חיצוניים וגם פרס כספי והכרה לזוכה. בצד השני, מציעים לצרכן התמונות מבחר של תצלומים שתפורים בדיוק למידותיו. חלק (כנראה קטן) מהתשלום שנגבה מהמזמין מועבר לצלם הזוכה והיתר נשאר בכיס. איזה יופי - כולם מרוויחים (ומי שמפסיד כנראה לא טוב מספיק, אז אל לו להתלונן). והדובדבן שבקצפת: זכויות היוצרים נשארות בידי הצלם כך שאין צורך לרדוף אחרי מי שעושה בתמונות שימוש לא הוגן.
להמצאה הזאת יש אפילו שם יפה ומכובס: ethical crowd sourcing. הנה לכם דרך להרוויח כסף מצילום חובבני (של אחרים). פשוט, נקי ואלגנטי.



תגובה 1:

  1. אנשים התרגלו ליצור תוכן בחינם, אז מה הפלא שיש מי שמנצל את זה?

    השבמחק

Google Analytics Alternative