יום שני, 11 ביוני 2012

על איכות הסביבה, צילום ילדים וצנזורה

רק אתמול העלתי לכאן מקרה בו השתתפותו של צלם בתערוכה גדולה בוטלה ע"י המארגנים על רקע עבודה שהשתיקה יפה לה, לפחות בעיני הממסד הפוליטי. והנה, הבוקר נתקלתי במקרה נוסף של צנזורה.
פעילת איכות הסביבה האמריקנית Maria Gunnoe עוסקת בפעילות ציבורית כנגד כריית הפחם בהרי האפלאצ'ים שבמזרח ארצות הברית. פעילות הכריה מביאה להרס שיטתי של היערות העתיקים בשטח עצום בגודלו, פוגעת ביציבות הקרקע וגורמת שטפונות חוזרים ונשנים ולזיהום מקורות המים. בשבוע שכבר היא אף העלתה את העניין בפני תת ועדה של הקונגרס האמריקני לאנרגיה ולמשאבים מינרליים. במצגת שהכינה לצורך עדותה בוועדה נכלל תצלום ובו מתוארת ילדה הרוחצת באמבט ובו מים שצבעם כצבע התה. התצלום הוא פרי יצירתה של הצלמת Katie Falkenberg, שגם היא עוסקת בתיעוד נזקי כריית הפחם באזור.
לפני עדותה בוועדה פנו אל Gunnoe מספר אנשים מסגל הקונגרס והודיעו לה שלא תוכל להציג את התצלום הזה מפני שהוא "בלתי קביל". היא הסבירה להם שאלפי אנשים כבר צפו בו מאז צולם לפני שלוש שנים ואיש מהם לא התלונן, אבל מחאתה היתה לשווא. בסיום עדותה המתין לה שוטר שמשך אותה לחדר צדדי וחקר אותה במשך 45 דקות. התברר לה שכמה מאנשי הוועדה התלוננו על פורנוגרפיית ילדים. במהלך החקירה התבקשה Gunnoe למסור למשטרה את שם הצלמת ואת שמות הורי הילדה. הנה:
I had prepared written testimony, as well as a slide show, for the hearing.  I did not include  the photo of the little girl in the bathtub in the slide show because I did not have permission from the girl’s parents when I had completed the slide show.  But then at 7:30 on the morning of my testimony, I got permission from the parents to use the photo.  I sent it on to the committee and asked them to display it for the five minutes that I was speaking – just this one shot, this one photo.
Then just before the hearing, a couple of staff members, including one who worked for Rep. Doug Lamborn [the Colorado Republican who chairs the committee], told me they were not going to show the photo because they felt it was “inappropriate.”  I debated with them a little bit, told them that thousands of people had seen this photograph with innocent eyes and didn’t see anything inappropriate about it.  Then I just let it go. I knew that the fact that they censored it would make people want to see it.
But right after I testified, a special agent with the U.S. Capitol Police grabbed me by the arm and marched me into the back room.  He told me that the committee had reported the photograph to him as child pornography, and that he had an obligation to investigate it.  I told him this picture had been in circulation for three years – that thousands of people had seen it.   He asked me my name, where I was from, what kind of work I had done. He also asked me the name of the parents of the child in the photo, and the name of the photographer. The questioning lasted about 45 minutes, then they let me go.
אני יודע שאתם סקרנים, אבל לא אעלה לכאן את התצלום המדובר. תוכלו לחפש אותו בעצמכם. בכל אופן, היו סמוכים ובטוחים שהתצלום הזה תמים לחלוטין. אין בו זכר לניצול או לפגיעה (מלבד הטבילה באמבטיה של מים מזוהמים, אבל זה כבר סיפור אחר). פורנוגרפיית ילדים היא דבר נורא. יחד עם זאת, לא כל תצלום של ילד מעורטל הוא פורנוגרפי. אם תשאלו אותי, הצדקנות המעושה הזאת מגונה הרבה יותר. במיוחד אם יש מאחוריה אינטרסים כלכליים ופוליטיים אפלים.
Falkenberg, הצלמת שיצרה את התצלום, הסירה את כל המופעים שלו ברשת לאחר שכלי תקשורת שונים ביקשו מהורי הילדה רשות לפרסמו (למרבה השמחה הם נתקלו בסירוב). משום מה עולה בי החשד שמטרתה של התקשורת בפרסום התצלום איננה בדיוק הגברת מודעות הציבור לעניין הסביבתי שלשמו התכנסנו. כמה שזה עצוב.

Katie Falkenberg, from The Human Toll: Mountaintop Removal Mining
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative