יום ראשון, 19 ביוני 2011

טכנולוגיה כתחליף ליצירתיות?

מסרטות הקולנוע מהדור האחרון מציעות שינויים מפליגים בתהליך ההפקה של תמונות סטילס. קחו למשל את מסרטת ה-Red Epic. הפלא הטכנולוגי הזה מקליט 120 קבצי RAW בשניה, כל אחד מהם ברזולוציה של 14 מגה-פיקסלים. הטווח הדינאמי של המסרטה הזאת מקביל לזה שמציעות מצלמות הפורמט הבינוני הדיגיטליות החדישות ביותר והנקיון מרעש דיגיטלי בתאורה קלושה משתווה לזה של מצלמות ה-35 מ"מ הדיגיטליות בנות הדור האחרון. יצרן המסרטה הזאת ממליץ עליה לא רק למפיקי קולנוע ווידאו, אלא גם לצלמי סטילס. ואכן, פריימים בודדים הנלקחים משטף הוידאו שלה יכולים לשמש כתצלומים לכל דבר ועניין (ראו למשל כאן).
בראיון שנערך עם הצלם והבלוגר הטכנולוגי Vincent Laforet, הוא מתוודה שב-20 שנות ניסיון צילומי הוא עדיין לא הצליח להתגבר על המכשול של תפיסת "הרגע המכריע". לדבריו, מצלמות כמו ה-Epic מסייעות לו לעקוף את הקושי הזה ע"י כך שהן מאפשרות לו לבחור את הרגע מבין 120 ה"רגעים" שהן מקפיאות מידי שניה. מובן שעבודת העריכה הכרוכה בכך היא בהיקף בלתי נתפס (שעה של וידאו כזה ממלאת נפח של כ-500 ג'יגה בייטים), אבל לדעתו אין לצלמי הסטילס המקצועיים ברירה אלא להסתגל לטכנולוגיה החדשה ולקבל אותה בזרועות פתוחות. הוא צופה שבעתיד הלא רחוק צילום הסטילס כפי שהוא מוכר כיום - ייעלם.
יתכן ש-Laforet צודק. אין לי ספק שבעתיד הלא רחוק יוצעו טכנולוגיות ההסרטה האלה במחירים שווים לכל נפש. אני יכול לראות בעיני רוחי תוכנות מחשב שיצמצמו את מבחר הפריימים הראויים ללכידה לכדי כמה עשרות מכל סרטון באמצעות אלגוריתמים של אינטליגנציה מלאכותית. יחד עם זאת, שינוי של התהליך היצירתי שימיר את הראיה בעריכה - ספק אם יתרום לאיכות התמונות אליהן ניחשף. זהו שינוי שיצמצם עוד יותר את תרומתו של היוצר לתמונות שהוא מפיק. כבר כיום המיקוד האוטומטי, החשיפה הממונעת, המהירה, והמחיר האפסי של כל חשיפה מזינים את האשליה שניתן לפתור את בעיית האיכות באמצעות הגדלת הכמות. טכניקת לכידת הפריימים מגדילה עוד יותר את החלק המכאני של התהליך היצירתי ובהכרח מקטינה את החלק ההומאני שלו. אינני פוחד מהשינויים שהטכנולוגיות האלה מביאות איתן. הן ודאי יסייעו לצלמי עיתונות וספורט, למשל, למצות את הדרמה בארועים שהם מצלמים. אבל האמנות תמשיך להיות תלויה ביוצריה האנושיים ובראיה האנושית שלהם שנסמכת על אמפתיה, על מעורבות ועל רגשות. קשה לי לדמיין כיצד "מכונת צילום" כזאת תתרום לה משהו.

שער גילון נובמבר 2009 של המגזין Esquire. התצלום של Kate Beckinsale הוא פריים מתוך סרטון וידאו.
.

3 תגובות:

  1. לא משוכנע שאני מסכים איתך בעניין הזה של טכנולוגיה מול יצירתיות.
    ויוצא לי להרהר בכך לא פעם.
    אני מניח שהיצירתיות המוכרת גם בתחום הצילום תקבל היבטים שונים, אבל לא רואה בכך את השלילי.

    השבמחק
  2. עופר,
    יתכן מאד שאתה צודק. אולי זה רק עניין של הרגלים ישנים, אבל אני מוצא שאני במיטבי דווקא כשאני שולט בכל הפרמטרים בעת החשיפה. כפי שכתבתי בגוף הפוסט, רבים ימצאו שימוש בטכנולוגיה הזאת.

    השבמחק
  3. אנשים יצירתיים כבר ימצאו שימוש להנדסה יצירתית.

    השבמחק

Google Analytics Alternative