יום חמישי, 2 ביוני 2011

מיניאטורות: אנה אנו באים?

המלה האחרונה בטכנולוגיית הצילום היא מצלמות ה-EVIL. אסביר את הקונצפט לאלה מכם שעדיין לא שמעו עליו: בקיצור נמרץ, EVIL (ראשי תבות של Electronic viewing interchangeable lenses) הוא כלאיים של מצלמה קומפקטית ומצלמת SLR. אלה הן מצלמות בעלות חיישנים גדולים יחסית שניתן להחליף את העדשה שלהן. בתכונות אלה הטכנולוגיה דומה לטכנולוגיית ה-DSLR. אלא שבניגוד למצלמות הרפלקס, אין במצלמות ה-EVIL מראה וממילא אין בהן עינית אופטית. הצפיה בסצנה נעשית דרך מסך אלקטרוני שמעביר בתצוגה חיה את התמונה הנקלטת בחיישן. בכך דומות המצלמות האלה למצלמות קומפקטיות "רגילות". חלק מהמצלמות האלה מצויידות בשני מסכים: האחד גדול והשני קטנטן, בעל תיקון דיופטר ומיועד להצצה. המסך הקטן הזה מתפקד כעינית לכל דבר.
מאחר שמצלמות ה-EVIL אינן מצוידות במראה, בפריזמה ובעינית, יצרניהן נהנים מחופש רב בעיצוב שלהן. בתקופה הקצרה שעברה מאז הצגת מצלמת ה-EVIL הראשונה (פחות משלוש שנים) פותחו ארבע קטגוריות שונות של מצלמות:
1. מצלמות דמויות DSLR בעלות עינית פנימית, אבל מעט קטנות יותר.
2. מצלמות דמויות ריינג'פיינדר בעלות עינית אלקטרונית אופציונאלית המורכבת על הנעל החמה.
3. מצלמות קטנות, חסרות עינית, שהשליטה בהן נעשית בעיקר ע"י מסך מגע.
4. מצלמות וידאו מקצועיות.
המגוון הגדול הזה מלמד על מידת ההתאמה הפונקציונאלית של טכנולוגיית ה-EVIL למשתמשים שונים, ואכן השוק, בעיקר ביפן, קיבל את הטכנולוגיה החדשה בהתלהבות רבה. נראה שרוב רובם של הרוכשים של מצלמות כאלה הם צלמים מתחילים שזוהי להם הפעם הראשונה בה הם משתמשים במצלמה בעלת עדשות מתחלפות. אחרת קשה להסביר את המאמצים הכבירים של היצרנים למזער את המצלמות עוד ועוד. מצלמה אופיינית לקטגוריה השלישית נראית כך:


מתיחת העדשה למלוא אורך המוקד שלה תיצור סיוט ארגונומי של ממש. הנה:


היצרן מתגאה בכך שהוא פיתח מצלמה קטנטנה בעלת חיישן של מצלמת DSLR. הוא רק "שוכח" לציין שחיישן גדול דורש עדשות גדולות (בתמונה מופיעה המצלמה כשהיא מחוברת לעדשת סופרזום 18-200 שהיא אמנם הגדולה ביותר מבין העצמיות המיועדות למצלמה, אבל גם אחת המבוקשות ביותר). במקרה זה מימדיה הזעירים של של המצלמה פוגעים באופן ממשי באיכות התמונה: האלמנט האחורי של העדשה קרוב מאד לחיישן וזווית קרני האור הפוגעות בו איננה מאפשרת חדות טובה בשולי הפריים גם במפתחי צמצם קטנים. מגבלה נוספת של המצלמות האלה נובעת מהתפעול שלהן: כמעט בלתי אפשרי לשנות את רגישות החיישן, את שיטת מדידת האור, את איזון הלבן ופרמטרים שימושיים אחרים במהירות. כל אלה דורשים "משחק" במסך המגע. למרות הכל, המצלמות והעדשות האלה נמכרות כמו לחמניות חמות.
בחודש הקרוב צפויות להופיע בשוק שלוש מצלמות זעירות אף יותר מזו שבתמונות, מבית מדרשם של שלושה יצרנים שונים. למרבה הצער אי אפשר למזער את העדשות המתאימות להן, כך שהרוכשים האומללים שיבקשו להשיג "תוצאות של DSLR במצלמה קטנה" ימשיכו להחזיק בידיהם מוטציות עיצוביות שאי אפשר לאחוז בהן כהלכה, לקמפז באמצעותן ביעילות או לחוש מעורבות בסצנות המצולמות. לדעתי רק צלם מוכשר ומנוסה במיוחד יצליח להפיק תוצאות ראויות במצלמה כזאת.

האמת היא שטכנולוגיית ה-EVIL מציעה גם מצלמות אחרות, ידידותיות לצלם ולנושאים האנושיים שלו. בלעדיה מצלמות כמו זאת:


לא היו אפשריות.

אתם מבינים, מצלמה ועדשה הן יותר ממכונה להפקת תצלומים. האינטראקציה שלהן עם הצלם קובעת את יכולתו לחוש יצירתי, להתקרב עד למרחק הנכון. התכונות האלה של הציוד משפיעות על התוצאות המופקות באמצעותו הרבה יותר מאשר שטח החיישן, קצב הצילום הרציף ומהירות המיקוד האוטומטי.

 .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative