יום שני, 20 בספטמבר 2010

איך לחסוך כסף - חלק שני: מצלמות

רכישה של דגם המצלמה הלפני-אחרון היא חוכמה שלא אני המצאתי, אבל זה רעיון מצוין. הדגם הלפני-אחרון הוא כמעט תמיד:
  • טוב כמעט כמו הדגם החדש .
  • זול יותר באופן משמעותי. לפעמים ההפרש מגיע לשליש ממחיר הדגם האחרון.
  • מזיק פחות לבריאותו הנפשית של המשתמש (רגישות מופחתת ליציאת דגם עוד יותר מעודכן או סתם לירידת מחירו של הדגם החדש).
אחד היתרונות של רכישת מצלמה מהדגם הקודם נמצא באפשרות להשיג כזה במחיר מופחת. הכוונה לרכישת מצלמה משומשת. האם כדאי לעשות זאת? התשובה, לדעתי, חיובית. מובן שיש לבדוק את המצלמה בדיקה מקיפה לפני הרכישה. במידת האפשר כדאי להיעזר בשירותיה של מעבדת מומחים על מנת לוודא שנעשה בה שימוש סביר. נכון, המעבדה תגבה שכר עבור הבדיקה, אבל הבדיקה הזאת חשובה לבריאותו הנפשית של הקונה. חבל לאבד שעות שינה יקרות בגלל חשש שהמצלמה איננה מתפקדת כראוי.
יש ברשותי מצלמה שתחגוג בקרוב חמש שנים והיא עדיין מפיקה תמונות מצוינות. אני עדיין משתמש בה לעתים מזומנות בזכות היתרונות שלה: חתימת הצבע הדומה ביותר לסרטי ה-Kodachrome מבין כל המצלמות הדיגיטליות שראיתי עד היום והמסך הניתן להטיה, שעוזר לפעמים בצילום מזוויות נמוכות וגבוהות. הרזולוציה של החיישן שלה בלתי מעודכנת בעליל, אבל מספיקה לצרכי ההדפסה שלי. על ISO גבוה אין טעם להתעכב: המצלמה הזאת מוגבלת לתנאי תאורה סבירים ותלויה בעדשות מהירות לצרכי צילום פנים. למרות הכל לא הייתי מוותר עליה. היא מרחיבה את האפשרויות שלי ובנישות מסוימות יש לה אפילו יתרון על פני מצלמות חדשות יותר. באופן אבסורדי, אילו ניסיתי למכור אותה היום לא הייתי מצליח לרכוש בתמורה שהייתי מקבל אפילו שני פילטרים ראויים לשמם.
זה מביא אותי לעניין הבא: כדאי לו לצלם שיחזיק ברשותו יותר ממצלמה אחת. ככל שהמצלמות שברשותו יהיו שונות יותר זו מזו כך הוא יהנה יותר מהצילום שלו. המצלמה הנוספת יכולה להיות בת הזן הקומפקטי או אפילו מצלמת פילם ישנה. לקיומה של מצלמה כזאת יש יתרונות בגיוון שהיא נותנת לצלם. היא מאפשרת לו לקבל תוצאות אחרות בצילום אותם נושאים. היא מאפשרת לו לנסות ז'אנרים של צילום שהמצלמה העיקרית שלו איננה מותאמת להם. ובעיקר, היא מגבילה את הצלם מבחינות מסוימות ולכן עוזרת לו לשפר את כישוריו. מצלמות פילם שנחשבו לפני מספר עשורים לפאר היצירה נהנות ממחירים מגוחכים ומאיכות בניה שקשה למצוא בעידן הדיגיטלי. הן יכולות לשמש את הצלם בתנאים קשים שיסכנו את המצלמה העיקרית. אפילו האבק, אימת הצלם בימינו, איננו מהווה מטרד כשמצלמים במצלמת פילם.
כיצד יכול ריבוי מצלמות לחסוך כסף? התשובה לשאלה זו נעוצה במגוון; הפיתוי לשדרג את המצלמה נעוץ בחוסר שביעות רצון מהדגם שברשות הצלם בהשוואה לדגם החדש. בדרך כלל אלה דברים של מה בכך: זה יכול להיות חצי סטופ (בלתי משמעותי מבחינה פרקטית) של ISO, מסך אחורי מפורט יותר או צילום וידאו בלתי מוגבל בזמן. המצלמה הנוספת, מיושנת ככל שתהיה, שמה את הדברים בפרופורציות הנכונות. כל שעל הצלם לעשות הוא לזנוח את המצלמה העיקרית שלו לזמן מה ולהשתמש בענתיקה החלופית שברשותו.
דרך נוספת להתגבר על הדחף, שאני ממליץ עליה בחום מסיבות נוספות, היא להדפיס מפעם לפעם כמה תמונות. לא גלויות. תמונות בגודל דף A4 לפחות שאפשר להתבונן בהן כהלכה. חוסר שלמות טכנית נוטה להיעלם בתצלומים מודפסים והתוצאות נראות הרבה יותר מרשימות מאשר בהגדלה של 100% על מסך המחשב.
קודאכרום דיגיטלי

תגובה 1:

  1. יפהפיה התמונה שהבאת להדגמה :-)
    ויש היגיון בדבריך.
    מעניין מה אחליט בקרוב, כי הגיע זמן הרכישה..

    השבמחק

Google Analytics Alternative