יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

עקרון הטובמספיק

אילו תכונות טכניות הצילום שלכם דורש? שימו לב שלא שאלתי מה אתם רוצים שהציוד שלכם יאפשר. שאלתי למה אתם זקוקים. ההבדל בין הרצון לבין הצורך לא תמיד מובן, אולי בגלל הפסיכולוגיה שמעורבת בסוגיה הזאת. התשובה לשאלה "מה אני רוצה" מושפעת מן התשובות לשאלות הבאות:
  • מה מוצע למכירה בשוק?
  • באיזה ציוד החברים שלי משתמשים?
  • מהו הסטאטוס הנוכחי שלי כצלם? – האם אני צלם מתחיל או מנוסה? האם אני חובב או מתפרנס מצילום? האם אני ואחרים מרוצים מרמת הצילום שלי? וכו'.
  • מהו הסטאטוס העתידי אליו אני חותר? – האם אני רוצה להפוך את התחביב למקצוע בזמן הקרוב? אולי בעתיד הרחוק יותר? האם אני רוצה להתמקד בז'אנר ספציפי? ואולי אין לי שאיפות מיוחדות?
התשובה לשאלה "מה אני רוצה" נקבעת תמיד על פי מדדים יחסיים, שהם בעיקרם סובייקטיביים. היא מושפעת מהערכתו העצמית של הצלם, מנסיונו, מהציוד שבידי חבריו ומהאופן בו הוא רואה את האבולוציה האישית העתידית שלו ביחס לאחרים. כל אלה מביאים אותו לכוון אל נקודה מסויימת על הסקאלה הנמתחת בין הציוד הבסיסי ביותר וזה המקצועי ביותר. אלא שהסקאלה הזאת גם היא ניידת: למשל, השימושיות של ISO1600, שנמצאה לפני מספר שנים בקצה העליון של הסקאלה נמצאת כיום בקצה התחתון שלה.

השאלה "למה אני זקוק" היא לכאורה שאלה קלה יותר. היא מתייחסת לניסיון הקודם של הצלם ולציוד שיש ברשותו. באופן כללי, הצורך נובע מ"כשלים" בציוד הקיים ולכן הוא ספציפי, עומד בזכות עצמו ואובייקטיבי. הצורך מתייחס להווה: לז'אנרים המועדפים על הצלם ולשימושים הנוכחיים שלו בתצלומים שהוא יוצר. שאלות הנוגעות ל"צרכים עתידיים" שייכות כבר לתחום המעורפל של הרצון. היתרון של הבחירה לפי צורך על פני הבחירה לפי הרצון הוא בנחרצות שלה: מרגע שקבעת מה יהיה טוב מספיק לצרכיך, ההבדלים בין פריטי ציוד שעונים על הצרכים מפסיקים להיות רלוונטיים עבורך. לדוגמה, אני אוהב לשתות קפה אספרסו (ללא חלב). לכן, אם ארכוש מכונת אספרסו ביתית ביום מן הימים איכות הקצפת החלב שהמכונה תציע לא תהווה עבורי קריטריון בבחירה. כשמדובר בציוד צילום, בחירה על פי צרכים עשויה לחסוך ממון רב.

אתם ודאי סקרנים לדעת מהם הצרכים שלי בכל מה שקשור בצילום. אז כך:
  • 10 מגה-פיקסלים: הגודל המירבי של ההדפסות שלי הוא 30X40 ס"מ. לשם כך אינני זקוק ליותר מ-10 מגה-פיקסלים. על פי רוב אינני חותך את התמונות ולכן "מרווח קרופ" איננו רלוונטי עבורי.
  • טווח דינאמי: 10 סטופים יאפשרו לי לצלם ללא חשש ברוב מצבי התאורה שאני יכול לחשוב עליהם.
  • ISO1600: מניסיוני, אור קלוש יותר מכזה שמאפשר חשיפה סבירה ברגישות זו (עם עדשה מהירה) הוא אור רע מלכתחילה. אינני זקוק ליותר.
  • אופטיקה ידידותית: אני זקוק לשתיים או שלוש עדשות פריים שלא יפריעו לי בעת החשיפה. אינני רוצה להסתמך על sweet spots. אני זקוק לתמונה נעדרת ארטיפקטים וחדה ב-f/2 ומוכן לשלם עבור אופטיקה מתאימה. מיקוד אוטומטי יכול להיות נחמד, אבל אוכל לחיות בלעדיו.
  • איכות JPEG טובה: אינני רוצה להשחית את זמני בעיבוד קבצי RAW בכל פעם שאני מעתיק את התמונות למחשב.
  • נוחות אחיזה ונשיאה: על המצלמה והעדשה גם יחד לשקול לא פחות מ-600 גרם ולא יותר מ-1500 גרם. לא אוכל לוותר על עינית גדולה ובהירה.
  • ממשק שליטה: פשוט, גמיש ומהיר. אני זקוק לשליטה ישירה ומהירה בצמצם, במהירות התריס, באיזון הלבן, בפיצוי החשיפה ובמיקוד. יתר הפרמטרים של התמונה יכולים להיות קבורים בתפריטים ובתתי-תפריטים.
  • איכות בניה וחומרים: אני זקוק למצלמה ולעדשות ממתכת. אחרת הן יישברו. אני זקוק לציוד שיעבוד גם לאחר שיירטב מעט או יתכסה באבק.
כל שעלי לעשות כעת הוא למצוא את המצלמה הזולה ביותר שתענה על הצרכים האלה ושאפשר יהיה להרכיב עליה עדשות שיעמדו בדרישותי. אלא שאבוי, זה לא קל כפי שזה נראה. אני מוצא את עצמי נאלץ להתפשר על אי-אילו צרכים.
.

5 תגובות:

  1. פוסט טוב.
    לכאורה להגדיר צורך אמור להיות קל אבל לרוב זה שעומד לפני קניה מתבלבל בין צורך ורצון והרצון משפיע יותר על הקניה.

    הרצון לקנות את הכי טוב והכי חדש גורם לנו הרבה פעמים לקנות מוצר שמעבר למה שאנו צריכים וגם גורם לנו להוציא יותר מדי כסף.

    לפעמים להשביע את הרצון שלנו נותן איזשהו שקט נפשי לא ברור שמאפשר לנו להמשיך לתפקד ולמלא את הצרכים. ככה זה שחיים בחברה חומרית...

    אני מודה שאני סובל מהמחלה ואני דוחה כל טיפול!

    ואם כבר אז גם לגבי הצרכים, יש צורך אמיתי וצורך מדומה. כפי שאתה יודע הציוד המודרני הופך את מלאכת הצילום לקלה יותר. הצורך בציוד מתקדם על מנת להפיק תוצאות טובות נובע לעיתים מחוסר יכולת/ידע להשיג תוצאות לא פחות טובות עם ציוד מיושן או פשוט יותר.

    השבמחק
  2. שגיא,
    המצלמה ה"רצינית" הראשונה לעולם אינה נרכשת על פי צרכים, כי הצלם איננו יודע מהם.
    המצלמה השניה כמעט תמיד נרכשת על פי הרצון, בגלל תסביכי סטאטוס ו"צרכים עתידיים".
    המצלמה השלישית כבר נרכשת (או לא נרכשת) על פי הצרכים. אוי ואבוי אם זה לא כך.

    בכל הנוגע לעדשות, החיפוש עלול להיות ממושך יותר.

    השבמחק
  3. פוסט טוב,
    מאיפה יש לך את הידע הזה?
    יש לי רק הערה, כל מה שכתבת כצורך זה בעצם פתרון.

    צורך צריך להיות מוגדר כמשהו כללי מאוד כך שלא יגביל את מרחב הפתרונות.
    10 מגה פיקסל, זה פתרון ולא צורך.
    אפשר לקרוא לזה גם כהגדרת הבעיה.
    הנה קישור לכתבה מעניינת בנושא:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3602263,00.html

    השבמחק
  4. מיכאל,
    נקודה נכונה. נהניתי לקרוא את המאמר שקישרת אליו. בהחלט יש בו חומר למחשבה.

    השבמחק
  5. פוסט מעניין ונוגע לכל הצלמים באשר הם.
    באמת קשה להגדיר, במיוחד בינך לבין עצמך מה הציוד שטוב לך, כי קודם כל רוב האנשים ירצו את ה"טוב ביותר".
    כלומר, אם אתה חפץ בטוב לעצמך למה לא לחפוץ בטוב ביותר לעצמך, אך השאלה היא האם העדשה היקרה ביותר עם הצמצם הפתוח ביותר והמבנה העמיד ביותר הם מה שאתה צריך.
    בעולם הצילום, כמו בכל העולמות האחרים יש פער בין מה שרוצים לבין מה שצריך כמו שיש פער בין מה שרוצים ומה שאנו יכולים להרשות לעצמנו (בעיקר כספית, כי אחרי ששכנעת את עצמך שהכיס יכול לסבול את ההוצאה אתה תשכנע את עצמך שגם אם אתה לא ברמה של הצילום של מה שקנית, השימוש בקנייה תביא אותך אליה וככה הגלגל מתגלגל...)
    תחום הצילום, במיוחד כשאתה נכנס אליו כמו כל תחום אחר שבא לך להתמקצע בו או להיות חובב נעלה נמדד אצל חלק, בד"כ הרוב ע"פ המחלה של "למי יש יותר גדול".
    אמנם, בצילום כמו בתחומים גם אם תהיה לך המצלמה הכי מתקדמת כמו שאם יהיה לך המחבט הכי יקר, אם לא תדע להשתמש בו על מנת להפיק ממנו את המיטב זה לא ייתן הרבה. אולי קצת לאגו.. כנראה בעיקר..
    אם זאת... קשה לעצור את עצמך, כדי להתנסות בסוגים רבים של צילום אתה צריך ציוד רב וגם אם הוא לא בטופ הוא עולה הרבה כסף ובתור צלם בין אם מתחיל או לא, כזה שרוצה להתנסות כי יש כ"כ הרבה תחומים ההשקעה היא אין סופית. לדעתי רק אחרי מספר השקעות ומספר התנסויות ורכישות (בין אם חלקן היו טעות או לא) הצלם מתחיל להבין ובעל היכולת הגדרת השאלה של מה שהוא צריך.
    לפני השלב הזה יהיה לו נורא קשה להגדיר זאת, בין אם הוא מכיר אנשים בתחום שהגדירו לו ומובילים אותו בשביל הנכון, הוא לא יבין זאת עד שיתנסה.
    את האמת, אני מחכה למבט שלי עוד מספר שנים ולמה שאני אחשוב על עצמי בתקופה זו.

    השבמחק

Google Analytics Alternative