אתמול חל יום הולדתו של Henri Cartier Bresson. אילו עדיין היה בחיים הוא היה חוגג 104. אף על פי שהיה אישיות בולטת במשך מרבית חייו הארוכים (בין השאר היה בין מייסדיה של סוכנות Magnum ב-1947), דומה שלאחר מותו תהילתו של Cartier Bresson רק הולכת וגדלה. כל צלם מתחיל מכיר את שמו ואת עבודותיו המפורסמות. האם יתכן שהתופעה הזאת קשורה לעלייתו של "צילום הרחוב"?
Cartier Bresson עצמו מעולם לא הגדיר את עצמו כצלם רחוב. למעשה הוא לא הגדיר את עצמו באופן כלשהו (מלבד כאנרכיסט). עם זאת, הוא טבע את העקרונות של "צילום הרחוב" ונחשב כיום לגדול צלמי ה"רחוב" בכל הזמנים. עולה בי החשד שאילו שאלו אותו על מעמדו החדש הוא היה מחייך ופוסק בשקט: "צילום רחוב? אין דבר כזה".
Henri Cartier Bresson, Rouen, France, 1955 |
.
ברסון הגדיר את עצמו כסוריאליסט. כשהקימו את מאגנום, קאפה אמר לו שיציג את עצמו כפוטוז'ורנליסט על מנת לקבל יותר עבודות (כך שמעתי את ברסון אומר בעצמו, בסרט שנעשה עליו).
השבמחקכנראה שהגדרות ותארים נוצרים על מנת לשרת מטרות שונות. סוריאליסט כאמן שיוצר עבור עצמו, פוטוז'ורנליסט עבור פרנסה. שני כובעים, איש אחד. מזה ביננו כובע שלישי? צלם רחוב...
בטורקיה, ל"קפה הטורקי" קוראים רק קפה
בברזיל, ל"אגוזים בראזילאים" קוראים אגוזים
ברחוב, ל"צלם הרחוב" קוראים צלם
הרחוב הוא הסטודיו של צלם הרחוב, שם הוא מרגיש בבית, בנוח. שם הוא יוצר.
אלא שיושבים בסטודיו מכנים את אותו צלם - "צלם רחוב"
גם Winogrand תיאב שהגדירו אותו "צלם רחוב", לעומתו את יש צלמים כמו Alex Webb שמגדירים עצמם כצלמי רחוב, גם אם חלק מהעבודות שלהם מרגישות יותר דוקומנטריות.
אך בכל זאת יש דבר כזה "צילום רחוב" והעוסקים במלאכה, הם צלמי רחוב.
השבוע השקתי עם חברי היקרים, קולקטיב צילום רחוב חדש. כרגע חברים בו רק המקימים אך בעתיד הוא יקבל את הציביון הבינלאומי אליו אנו חותרים.
קשה להגדיר מהו צילום רחוב, וגם לא נכנסו להגדרה הזאת אבל כן ניסינו לתאר מה מרגיש ומה דוחף צלם רחוב, אפשר לקרוא זאת בדף האודות שלנו
http://www.streetgangphotos.com/about.html
אני חושב שברסון היה מתחבר לגישה הזאת. קרא לזה צילום רחוב, קרא לזה סוריאליזם או צילום דוקומנטרי, זה לא משנה, זאת רק דרך לשווק את עצמך, לתייג את עצמך, ליצור שפה משותפת כפי שמהנדס יכול להציג עצמו כ"מהנדס" או כמהנדס חשמל" לדוגמה, אין פסול בשתי הדרכים. העיקר שהתוכן עובד.
מזל טוב שגיא. שיהיה לכם בהצלחה. אני חותם בשתי ידי על המשפט האחרון: העיקר שהתוכן עובד. ובכל זאת, שאלה: האם צילום הרחוב באמת זקוק לקידום ולתמיכה בימינו?
מחקתודה שאול.
מחקצילום (לא רק צילום רחוב) זקוק לתמיכה וקידום בימינו, בעיקר בימינו, בעיקר הצלמים שרוצים להתפרנס ממלאכתם.
הגישה של קולקטיב לטעמי היא הדרך הנכונה לאגד כוחות ומשאבים לכוח גדול אחד.
לקבוצה יהיה קל יותר להרים תערוכה או להפיק ספר לדוגמה מאשר ליחיד.
תחום צילום הרחוב זוכה לעדנה מחודשת בשנים האחרונות. אבל חוסר היכולת להגדיר מהו "צילום רחוב" מביא עימו המון צילום בינוני והרבה אי הבנה או תפישה מוטעית לגבי צילום רחוב. בשונה מקולקטיבים אחרים שקמו רק על מנת לאפשר חשיפה טובה יותר לחברים, יש לנו רצון גם להיות אקטיבים ולייצר פעילויות שונות שיביאו את הגישה לצילום רחוב כפי שאנו רואים זאת ליותר אנשים. הקמת קולקטיבים שכאלו גם מדרבנת אנשים לצלם טוב יותר כי הם רוצים להפוך לחברים בקולקטיבים שכאלו ולשם כך עליהם להתחיל לבנות פורטפוליו חזק יותר, לא תאמין כמה פניות קיבלנו כבר ביום הראשון עם בקשות הצטרפות מכל העולם.