יום רביעי, 22 בספטמבר 2010

מחשבות על פוטוקינה

פוטוקינה יצאה לדרך ויריעת המצלמות המעודכנות פרושה לפנינו במלוא תפארתה. אני מתבונן במגוון הזה, לא פחות מחמש מצלמות DSLR ברמה גבוהה שהוצגו תוך שבוע אחד, וראשי נסתם במספרים. אף לא אחת מהמצלמות האלה מעוררת בי רצון לקחת אותה אתי ולצאת לצלם קצת. אלה מחשבים קטנים עם עדשות גדולות שרוצים לעשות הכל בעצמם. רק תראה להם את הנושא שבחרת. זוז ואל תפריע. נקרא לך כשהכל יהיה מוכן. חמש המצלמות האלה יפיקו ודאי תמונות דומות להפליא. לא תוכלו להבחין איזו תמונה צולמה במצלמה א' ואיזו במצלמה ב'. כולן תוכננו כך שיפיקו תצלומים שיעברו את מבחן Getty בכל ערך ISO ארבע-ספרתי. כולן בעלות חזות "מקצועית", "רצינית". לכולן יש ממשק הפעלה מסובך להפליא שמבוסס על יותר מדי כפתורים, חוגות ומסכים. וכל כפתור מבצע שתי פעולות לפחות.

בחייו של צלם יש ארבעה שלבים של התייחסות לכל הטכנולוגיה הזאת:
  • שלב הבורות המאושרת: הצלם זה עתה רכש את המצלמה המתקדמת הראשונה שלו והוא נהנה מהתוצאות שהיא מפיקה ומהאפשרויות החדשות שהוא מגלה. הוא עדיין לא מבין מהו ISO, מה המשמעות של המספרים על טבעת הזום של העדשה ומהו מפתח צמצם, אבל הוא מרוצה עד הגג.
  • השלב הטכנולוגי: הצלם נתקל במגבלות שהציוד שלו מציב בפניו והוא מתוסכל. כאן מתחילות הרכישות: תחילה  עדשות, אחר כך מבזק חיצוני, אחר כך עוד עדשות ולבסוף גוף מצלמה חדש ובעל "ביצועים" משופרים. ניתן לזהות צלמים הנמצאים בשלב הזה לפי התיק הגדול שעל גבם ובו קילוגרמים רבים של ציוד צילום. הצלם משתלם במגוון נושאים טכנולוגיים סבוכים, ממבנה החיישן ועד פרוצדורות עיבוד תמונה מורכבות. הוא מבלה שעות על גבי שעות בהשוואת הפלט של מצלמות שונות באתרים המתאימים ברשת ומפתח אובססיה לניקיון התמונה ב-ISO גבוה. זה גם השלב בו הדיסונאנס הקוגניטיבי גורם לו להגן על עליונות הציוד שברשותו בחרוף נפש. הצד החיובי הוא שהתמונות שהוא מצלם משתפרות לאט ובהתמדה.
  • שלב ההתמחות: הצלם מתחיל להעדיף נושאי צילום מסויימים על אחרים. הוא מצלם פחות תמונות, אבל הן איכותיות יותר. הוא נכנס לנבכי האופטיקה ומפתח טעם לעדשות איכותיות. בשלב זה החידושים האלקטרוניים (חיישנים ומעבדים) פחות מעניינים את הצלם. הוא אף עשוי לבחון מצלמות שאינן SLR אם הן עונות על צרכים ספציפיים. תיק הגב הגדול נשאר בדרך כלל בבית והצלם נושא עימו רק עדשה או שתיים בכל פעם שהוא יוצא לצלם.
  • השלב הפוסט-טכנולוגי: סדרי העדיפויות של הצלם משתנים. הוא מחפש את הציוד המתאים ביותר לצרכיו (המוגדרים עתה היטב). פונקציונאליות, איכות בניה ואופטיקה ללא פשרות נמצאים גבוה יותר בסולם העדיפויות שלו מאשר הרזולוציה, מהירות הצילום הרציף והניקיון ב-ISO גבוה. הצלם מחזיק ביותר ממצלמה אחת כדי לקבל מענה לצרכים שונים. הוא בוחן את התוצאות שלו בפורמט מודפס, ולא על מסך המחשב. עם הגיעו לשלב הזה הצלם אינו מתעניין במיוחד במצלמות חדשות ואינו מתרגש מעדשות חדשות. הציוד שלו מספיק טוב עבורו. יותר מזה, הוא תפור למידותיו.

אני מייחל ליום שבו אגיע אל המנוחה והנחלה. עדיין לא מצאתי את "הגביע הקדוש" שלי, אבל אני מתקרב. לפעמים אני מתחלחל לנוכח המחשבה הבאה: ואולי אין מנוחה ואין נחלה? אולי לעולם לא אמצא את מה שמתאים לי בדיוק? יצרני המצלמות יעשו ככל יכולתם על מנת להשאיר אותנו מעט רעבים. ואנחנו - למרות שאנחנו מצהירים בכל פה על שביעות הרצון המלאה שלנו, בסתר ליבנו אנחנו ממתינים בקוצר רוח להכרזת המצלמה הבאה והמסע הסיזיפי לשומקום נמשך.

בשאלון הבא, בחרו את חמשת ההיבטים הטכנולוגיים החשובים לכם ביותר במצלמה:

7 תגובות:

  1. אנונימי22.9.2010, 12:56

    באופן מפליא (או שלא?) עברתי פחות או יותר את השלבים שציינת. מה חשוב לי היום? איכות תמונה מצוינת, אבל גם ביצועים טובים ב-ISO גבוה. וידאו לא מעניין אותי. גם לא פיצ'רים וקשקושים. אבל איכות בניה ועמידות מאד חשובים לי.
    אלעד

    השבמחק
  2. אלעד,
    לפי תיאורך אתה עוזב את "השלב הטכנולוגי" ונכנס ל"שלב ההתמחות". ברכותי.

    השבמחק
  3. יפה הגדרת.
    ואספר לך שהשלבים נכונים גם לתחומים אחרים.
    ככה היה לי עם אופני ההרים. היום יותר חשוב לי לצאת לטבע, ופחות על מה אני רוכב :-)

    השבמחק
  4. עופר,
    יפה שהבחנת באנלוגיה. אני מניח שהמחוייבות לתחביב חדש מתבטאת, בין השאר, בהיכרות מעמיקה עם הציוד הנלווה וב-craving לכלים ברמה גבוהה. סדרי העדיפויות משתנים עם הזמן, לאחר תהליך ארוך של ניסוי וטעיה.

    השבמחק
  5. אנונימי10.12.2012, 15:26

    Hey practical article. I had a bit difficulity looking at this informative article onSafari even though, unclear exactly
    why?
    Also see my webpage - Treatment For Genital Warts

    השבמחק
  6. אנונימי8.1.2013, 1:59

    I’m will no longer confident exactly where you’re
    taking your info... I must invest some time mastering a lot more
    or determining far more.
    My homepage ; Background Investigation

    השבמחק
  7. אנונימי23.1.2013, 3:26

    Exactly why My spouse and i i never thought of their?
    Feel free to visit my weblog ... Female Car Insurance

    השבמחק

Google Analytics Alternative