יום רביעי, 8 בספטמבר 2010

לכמה עדשות זקוק צלם?

Lenses are expensive, so chances are better you'll only own one or two.Three at most. If you are lucky enough to acquire a Leica but you also acquire too many lenses for it — too bad! You lose. Lenses are like women: one main one and maybe one on the side are enough for any real man, as long as they're the right ones for you. Too many and you're either just playing around or busy making yourself and everyone around you unhappy.

בעקבות הרשימה של יום שישי האחרון החלטתי להעיף מבט בעדשות שלי. הוצאתי אותן מנרתיקי האחסון שלהן אחת אחרי השניה, ניגבתי מעט פה ושם ובדקתי אם כל הטבעות עדיין מסתובבות באופן חלק. מכאן אתם כבר מבינים שהעדשות, ברובן, לא היו בשימוש מזה זמן מה. וידוי קטן: לפני כשנתיים חליתי בתאוות עדשות שלא ידעה שובע. תוך מספר חודשים רכשתי חמש עדשות, כולן באיכות גבוהה או גבוהה מאד. אין ספק שהגזמתי. מדף הצילום שלי בארון הוא הראיה לכך.
זה מביא אותי להרהר: לכמה עדשות זקוק צלם?
כבר תיארתי את התהליך האבולוציוני שעוברת האופטיקה של צלם חובב אופייני מרגע שהוא מצטייד במצלמת SLR. לשלבים הראשונים בתהליך הזה יש מכנה משותף: הצטיידות. הצלם מואס בעדשת הקיט שנרכשה עם המצלמה הראשונה שלו ומצרף אליה עדשות נוספות. זה מתחיל מרצון להתנסות בז'אנרים נוספים ומסתיים באובססיה "לכסות את כל האפשרויות". ככל שהתקציב המצוי גדול יותר כך גדל מספר העדשות ועולה איכותן. חמש (כמה מפתיע) קטגוריות של עדשות יכסו את כל הז'אנרים הנפוצים בצילום:
  • זום סטנדרטי (זווית רחבה עד טלה-פוטו קצר) לצילום כללי. העדשות האלה ורסטיליות אבל לא מצטיינות בשום ז'אנר ספציפי.
  • זום טלה-פוטו לצילום פורטרטים, תקריבים, בעלי חיים וארועי ספורט.
  • זום אולטרה-רחב לצילום נוף וארכיטקטורה.
  • פריים מאקרו לצילום מאקרו ופורטרטים.
  • פריים נורמלי מהיר לצילום בתאורה קלושה ללא פלאש.
לאלה אפשר להוסיף חמש קטגוריות שיש להן שימושים ספציפיים יותר:
  • זום רחב טווח ("סופר-זום") לצילום כללי. אלה הן עדשות נחותות מבחינת איכותן ויקרות יחסית, אבל מונעות את הצורך של צלמים מתחילים בהחלפת עדשות.
  • פריים טלה-פוטו-קצר מהיר לצילום פורטרטים פורמאליים.
  • פריים טלה-פוטו-ארוך מהיר לצילום ספורט וטבע.
  • פריים tilt-shift לצילום ארכיטקטורה ומוצרים.
  • עין הדג לצילום מדעי ולאפקטים מיוחדים.
אין צלם שמתעניין בכל הנושאים והז'אנרים האלה. לאחר תקופה של ניסוי וטעיה מוצא כל אחד את "ייעודו" ונצמד לספקטרום צר למדי של נושאים. בסופו של דבר זקוק כל צלם לשתיים או שלוש עדשות בלבד: אחת או שתיים (איכותיות) שיענו על צרכיו בתחומי הצילום החביבים עליו ועוד אחת שתיתן מענה סביר לכל היתר. הצרה היא שעל מנת שצלם יוכל להכיר את עצמו ולהגדיר את העדפותיו הוא זקוק לזמן ולניסיון. דילמת הביצה והתרנגולת.
בחצי השנה האחרונה אני מוצא את עצמי משתמש בעיקר בעדשה אחת. למרבה האירוניה היא לא שונה בהרבה מהעדשה הראשונה שהיתה לי ושבעזרתה למדתי לצלם. הגעתי לזה לאחר יותר מדי שנים של ניסוי וטעיה, ועדיין קורה לי לפעמים שאני חושב שאני זקוק לעדשה נוספת. ילדים, היזהרו מעצי הבאובב.

השאלון הבא יעזור לכם למצוא את מיקומכם בשרשרת המזון האופטית.

3 תגובות:

  1. למרות שזה לא כ'כ מפתיע, מעניין לראות שלכל מי שענה על הסקר יש עדשת זום סטנדרטי. כאחד שיש לו עדשה כזאת, שמתי לב שהרבה פעמים אני משתמש רק בקצוות של תחום אורכי המוקד של העדשה.

    השבמחק
  2. מותר לשאול שאלה?
    אני מתעתד לרכוש לי מצלמה חדשה. הוצעה לי עדשה ורסטילית - טמרון 18-270.
    ברור שיש בעיה עם העניין כי כיסוי רחב כזה בטח מוותר על דיוקים.
    ובקיצור - יש עצה?

    תודה, וחג שמח

    השבמחק
  3. עופר,
    שלח אלי E-mail דרך הבלוג ואנסה לעזור.

    השבמחק

Google Analytics Alternative