יום רביעי, 21 בדצמבר 2011

מצלמת השנה של "העין" לשנת 2011

הקריטריונים של "העין" לבחירת מצלמת השנה מחמירים. לא די בכך שזו תהיה מצלמה "טובה" (כמעט כל המצלמות המופיעות בשוק "טובות"); עליה להציע שימושים רחבים לציבור גדול, פונקציונאליות ראויה לציון ובעיקר להצביע על מגמה בהתפתחות העתידית של "תרבות" הצילום. ההתיחסות לפרמטרים טכניים בבחירת מצלמת השנה מתבססת על שיטת ה"טוב מספיק": על המצלמה הנבחרת לספק רשימה בסיסית של דרישות טכניות. אין כל משמעות למידה בה המצלמה מתעלה מעל לאותו רף. כך, למשל, אם רזולוציית החיישן ה"מספיקה" היא 8 מגה-פיקסלים הרי שלמצלמה בת 24 מגה-פיקסלים לא יהיה יתרון על פני מצלמה בת 8 מגה-פיקסלים. לצורך העניין התנאי הטכני שלי לכך שמצלמה תוכל להתחרות על התואר "מצלמת השנה" ב-2011 הוא יכולתה לתמוך בהדפסה איכותית בגודל 20X30 ס"מ של קובץ שצולם ב-ISO1600. שימו לב לכך שמצלמת השנה שבחרתי ב-2010, זו שמורכבת ב-iPhone 4, לא עומדת אפילו בתנאי הזה. כך ש"איכות התמונה" אינה מהווה קריטריון נוקשה במיוחד.

ובכן, מצלמת השנה של "העין" לשנת 2011 היא ה-Nikon V1. המצלמה עצמה מציעה מימדים ומשקל אידיאליים, גוף מתכת חזק ועמיד, ממשק משתמש פשוט ואינטואיטיבי ואיכות תמונה גבוהה ב-JPEG. למרות המינימליזם שלה זאת אחת המצלמות המתוחכמות ביותר בשוק: היא תומכת בהחלפת עדשות, מצוידת במערכת צפיה משוכללת שכוללת עינית אלקטרונית איכותית ומסך מפורט, מצטיינת במהירות חסרת תחרות של צילום רציף ובמיקוד אוטומטי מהיר ומדויק יותר מכל מצלמת רפלקס. בנוסף לכך היא מציעה תכונות ייחודיות כמו בחירה אוטומטית של התמונה ה"מיטבית" מתוך רצף ומהירות לכידת וידאו גבוהה במיוחד. החיסרון הגדול שלה נמצא בהיצע מוגבל של עדשות (במיוחד פריימים מהירים), אם כי אין ספק שבמהלך השנים הקרובות יופיעו עוד ועוד עדשות שיאפשרו את התאמת המצלמה הזאת ומחליפותיה לשימושים ספציפיים. נכון, ה-V1 (כמו גם אחותה הבסיסית יותר, ה-J1) יכולה היתה להיות קטנה יותר. מצד שני, מתכנניה נמנעו מן ה-greedy reductionism בו נגועות מערכות EVIL מסוימות ובנו מצלמה יציבה ונוחה לאחיזה. מימדיה של המצלמה הזאת קרובים למימדי מצלמות הרפלקס השטוחות והריינג'פיינדרים של שנות השבעים. מימדיו של חיישן התמונה המותקן ב-V1 מאפשרים שימוש בעדשות קטנות מצד אחד ואיכות תמונה גבוהה מספיק עבור רוב האנושות מצד שני. למעשה זאת אחת המצלמות הבודדות שיכולות לשמש הן את הצלם המצוי והן את המקצוען במידה שווה של הצלחה. היא פשוטה מספיק מצד אחד ומתוחכמת מספיק מצד שני.
ה-Nikon V1 לא נולדה בחלל ריק. היא בת לביונט ה-EVIL השישי שהופיע בשוק (קדמו לה מערכות המיקרו 4/3 של פאנסוניק ושל אולימפוס, ה-NX של סמסונג, המערכת המודולרית של ריקו, ה-NEX של סוני וה-Q של פנטקס). סנונית אחת לא מבשרת על בוא האביב, אבל שש סנוניות הן מסה קריטית. במיוחד כשהאחרונה שבהן נושאת שם "גדול". ה-V1 היא מצלמת ה-EVIL הראשונה שמשלבת בין כל היתרונות של הטכנולוגיה הזאת על פני טכנולוגיית הרפלקס:
  • איכות תמונה גבוהה באריזה קטנה
  • גמישות תכנונית ועיצובית שמאפשרת התאמה לצרכים מגוונים
  • מיקוד אוטומטי גמיש, משוכלל ומדויק יותר
  • קצב מוגבר של לכידת סטילס ווידאו
  • מיעוט של חלקים נעים בתוך המצלמה (יציבות ועמידות גבוהות)

לדעתי ה-Nikon V1 מסמנת נקודת מפנה בתפיסת היררכיית האיכות בשוק המצלמות: עד הופעתה נשמרה הזהות בין איכות תמונה גבוהה למצלמה גדולה ובין מצלמה קטנה לאיכות תמונה נמוכה. ה-EVIL נתפס כטכנולוגיה מעניינת אבל בוסרית ולא הצליח לנגוס באופן משמעותי בנתח השוק של ה-DSLR (מלבד ביפן). יציאתה לשוק משנה את הפרדיגמה השלטת. כבר ב-2012 יציגו מצלמות ה-DSLR יכולות שהן מעל ומעבר לצרכיהם של 95% מהצלמים (חיישן ה-24MP של סוני הוא דוגמה ראשונה לכך). בניגוד לעבר, התכונות האלה לא רק שלא יועילו למרבית בני התמותה אלא אף יפריעו. למשל, החיישנים צפופי הפיקסלים החדשים יחייבו שימוש בעדשות הרבה יותר יקרות על מנת לנצל את הרזולוציה הפוטנציאלית שלהם, נפח הקבצים יגדל בעקומה אקספוננציאלית והטווח הדינאמי יקטן (במידה מועטה). למעשה מצלמות ה-DSLR והעדשות שלהן יהפכו במידה רבה והולכת לכלים "כבדים" המיועדים בעיקר לצלמים מקצועיים. מצלמת ה-DSLR בעלת החיישן המלא תחליף את מצלמת הפורמט הבינוני וזו בעלת חיישן ה-APS-C תחליף את המצלמה בעלת החיישן המלא (מצלמות דוגמת ה-Pentax K5 כבר סוללות את הדרך לכך). המכירות של מצלמות רפלקס חדשות ישקפו את המציאות המשתנה ויפחתו מאד. תוך שנתיים תיעלם לחלוטין שכבת הרפלקס-ברמת-הכניסה ואת מקומה יחליפו מצלמות קטנות יותר, חסרות מראה, שיציעו איכות תמונה מספיקה עבור כל השימושים למעט "צרכים מיוחדים".
השינוי שתחולל טכנולוגיית ה-EVIL בשוק מקביל במידה רבה לזה שמחוללות כבר כיום המצלמות המותקנות במכשירים הסלולאריים החכמים. שניהם מתבססים על מיניאטוריזציה של הכלים שאיננה מחייבת פשרה משמעותית באיכות או בפונקציונאליות. זו דרכו של עולם.
.

8 תגובות:

  1. אכן מצלמה מעניינת מאוד.
    אני נוטה להסכים עם התחזית שלך לגבי מה שיקרה בשוק. מרגע שהענקים קופצים פנימה יש סיכוי מצויין שזה יתפוס נתח שוק מוחשי.
    לגבי התכונות היחודיות שרשמת - למיטב ידיעתי ב- NEX הן קיימות גם כן. בחירת התמונה הטובה מבין כמה זו יכולת קיימת בודאות. אם אינני טועה הוידאו האיכותי ביותר קיים דווקא ב- NEX7.

    השבמחק
  2. רביב,
    יש כמה סיבות שבגללן לא בחרתי ב-NEX 7:
    1. זאת מצלמה עם ממשק משתמש מורכב שאיננו מתאים ל"צלם המצוי".
    2. העדשות גדולות במידה בלתי פרופורציונאלית לגוף וגורמות לארגונומיה מפוקפקת.
    3. החיישן הצפוף מחייב שימוש בעדשות יקרות.
    הייתי מגדיר אותה כ"חצי מקצועית". לא כמצלמה לשימוש כללי של קהל רחב.

    השבמחק
  3. הבחירה שלך במצלמה הזו לדעתי נבעה אך ורק מהסיבה של"תראו אחת מ2 הענקיות נכנסה לשוק הEVIL, זה אומר שעומדת לקרות מהפיכה בתחום"
    מה שנכון, שוק הEVIL הולך לעורר מהפיכה בהחלט, אבל אם נבודד את הניקון הזו כמצלמה ספציפית ולא כסמל לכך שענקית אחת כבר בפנים, הרי שמדובר לכל הדיעות
    במצלמה סופר מאכזבת.

    בכל אופן, הבחירה שלי ויש שיאמרו שאני משוחד כי אני בעליה של אחת. היא הפוג'י X100.
    בכלל, השנה הזו היא השנה של פוג'י ובענק.

    השבמחק
  4. בחירה מעניינת.
    קצת הפתעת אותי, הייתי בטוח שתבחר ב EP3.
    לזכות ה EP3 אפשר לומר שהיא הראשונה שהציגה מערכת פוקוס מהירה ובכך לטעמי הפכה את קטגוריית ה EVIL למוצר בשל שיאפשר את כניסתו חזק לשוק ולממש את חלק מהתחזיות שלך.

    אבל אני מספיק לגמריי עם הבחירה שלך. ביקורות דיי משבחות את הניקון.
    כשהוכרזה, הרבה קטלו בגלל החיישן הקטן למרות שהדוגמאות שהוצגו נראו מאב מבטיח. לרוב הטענות נשענו על חיישן קטן שיפגע ביכול קבלת עומק שדה רדוד. טענה שדיי מטופשת שנובעת מחוסר הבנה של יעוד המצלמה (כמו לרצות לאכול מרק עם מזלג).
    בכלל כל המרדף הזה אחרי עומד שדה רדוד נראה לי כמו רצון לטשטש את בינוניות הצלם יותר מאשר את הרקע...

    לגבי התחזית שלך, אני גם צופה שמערכות ה EVIL יחליפו את ה DSLR ברמת הכניסה, למרות שלקנוניקון מאד קשה אם זה, הקטגוריה הזאת מכניסה להם המון כסף וזה שוק יחסית חדש.
    אני לא רואה את ה DSLR מחליפה את הפורמט הבינוני, להפך יש חזרה רצינית לפורמט הבינוני, בעיקר בתחום הצילום המסחרי. הפורמט הגדול ישאר בנישה שלו לצרכים אמנותיים של המטרופים לדבר.

    אגב, לדעתי מה שאולי יגרום להעלמת הפורמט הבינוני ולצורך לרזולציה מטורפת של החיישנים זה הטכנולוגיה הדיגיטלית שתחליף את הנייר המודפס (בזמנו דיברו על משטחי OLED) שיחליף את שלטי חוצות ואפילו את העיתון ומגזין שאנחנו מחזיקים ביד (אנחנו כבר כמעט שם).

    אגב, אם כבר פורמט שאולי יעלם זה ה APS-C (או שאולי נראה אותו רק בקומפקטיות מתקדמות), ירידת העלויות של חיישן בגודל מלא בהחלט מאפשרות מעבר שכזה. רק שזה יגרור הפסקת ייצור כל העדשות המותאמות לפורמט ולא שזה לא נעשה בעבר (כמו עקב החלפת ביונטים) וזה רק יכניס ליצרניות יותר כסף...

    Papito, ה X100 הייתה אולי יכולה להיות מצלמת השנה של השנה שעברה...

    השבמחק
  5. Papito,
    הבחירה שלי התעלמה משם היצרן. כידוע לך אינני משתמש בציוד דיגיטלי של ניקון. הטענה שלך שהמצלמה מאכזבת משקפת את הציפיות שהיו לחלק מהנאמנים לפני ההכרזה. בשום אופן לא את המצלמה עצמה.
    ה-Fuji X100 כבודה במקומה. אני אוהד את המצלמה הזאת (מרחוק), אבל חוששני שהשפעתה על הכיוונים העתידיים של השוק לא תהיה מרחיקת לכת.

    שגיא,
    ה-EVIL טורף את הקלפים. אין לי ספק ששני היצרנים הגדולים עומדים בפני פרשת דרכים. בחירה באסטרטגיה נכונה תהיה משמעותית ביותר לגבי העתיד של שניהם. אחד היצרנים האלה אמר את דברו. השני עדיין מתלבט כנראה. מצלמות רפלקסיות בעלות חיישן APS-C ימשיכו להופיע, אם כי הן ישתייכו למה שמוכר היום כ"דרגת הביניים": גופים חזקים ומצויידים היטב.
    יתרונו של הפורמט הבינוני נמצא בריבוי הפיקסלים שהוא מאפשר, אבל יתרון זה ילך ויישחק (האם ההבדל בין 120 ו-40 מגה-פיקסלים משמעותי? לכמה צלמים? לאילו שימושים?). לכן, הפריחה של הפורמט הבינוני קצרת מועד לדעתי.
    באופן כללי, נראה ששוק המצלמות המקצועיות קרוב לרוויה. פרקי הזמן בין דגם אחד למחליפו כבר הולכים ומתארכים וכאשר רזולוציית החיישנים במצלמות האלה תעלה על 35MP (כנראה שזה יקרה בחודשים הקרובים) הערך המוסף של החלפת המצלמה יקטן עוד יותר.

    השבמחק
  6. דווקא קורה משהו הפוך, גם הקנון המקצועית החדשה ה 1Dx וגם הניקון D4 שאמורה לצאת מציגות חיישן עם פחות פיקסלים (18MP לקנון ו 16MP לניקון) לעומת המצלמות החצי מקצועיות, הקנון 5DmII בעלת 21MP והחליפה שלה תהיה כנראה עמוסה יותר והניקון D800 שאמורה להגיע עם 36MP.
    הדגש במקצועיות הוא איכות תמונה גבוהה ביחוד ב ISO גבוה עבור צרכים של צלמים מקצועיים כמו צלמי עיתונות שלרוב תמונותיהם לא מודפסות בגודלי ענק.
    כך שנראה שעבור הצילום המסחרי הכיוון הוא ללכת למצלמות "חצי מקצועיות" או ללכת לכיוון הפורמט הבינוני.

    אני לא חושב שמעמד הפורמט הבינוני ישחק, צריך להסתכל על השוק הגדול יותר (ארה"ב) ולא על ישראל. הפורמט הבינוני בפילם שלט שם בצילום המסחרי עד ממש לא מזמן וזה כלל גם לא מעט צלמי ארועים.
    החזרה לפורמט הבינוני נובע מהיכולות של קבלת רמת פירוט גבוהה הרבה יותר שרבים התפשרו בנושא בגלל המחירים אבל היום הן כבר יותר נגישות ולמרות מחירן שעדיין גבוה, עבור הרבה צלמים פשוט אין ברירה כי גם דרישות הלקוחות שלהם הולכות ומחמירות.

    אבל מעבר לכך, הפורמט הבינוני מאפשר עבודה עם עדשות בעלות תריס-עלים המאפשר סינכון מהיר מאד עם פלאשים ומאפשר הקפעת תמונה טובה יותר וקבלת חדות גבוהה יותר.

    השבמחק
  7. מצלמת השנה שלי
    sony nex c3
    השיקול שלי:
    עלות מול תועלת.
    עדשה עם חיישן גדול, אפשרות למגוון גדול מאוד של עדשות, קומפקטית מאוד, והכל בפחות מ500 $ (עם עדשת פריים)

    השבמחק

Google Analytics Alternative