יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

על חשיבותה של "איכות התמונה"

הנה חומר למחשבה:
האם אנחנו משתמשים במצלמה שלנו ככלי בשרות היצירה והביטוי האישי או שמא אנחנו משתמשים בצילום שלנו על מנת לבחון ולהדגים את יכולותיו של הציוד שברשותנו?

במקרה הראשון הציוד איננו חשוב. במקרה השני הצילום איננו חשוב. אין פשרה בין שתי האפשרויות האלה. הן טוטאליות. חד משמעיות. קחו לדוגמה את מצלמת השנה שבחרתי. רבים מכם ודאי הרימו גבה לנוכח הבחירה הזאת. זאת הרי איננה המצלמה ה"טובה" ביותר שיצאה השנה לשוק. למעשה אפשר למנות לפחות חמש מצלמות שמפיקות תמונה נקיה יותר, שמצויידות בממשק משתמש נוח יותר, שמצטיינות בפלט וידאו משובח יותר וכן הלאה. מבחינת רוב הפרמטרים המדידים זאת מצלמה בינונית למדי (שלא לדבר על כך שזו אחת המצלמות המושמצות ביותר שהופיעו בשנים האחרונות). אבל בחרתי בה מפני שאני רואה במצלמה כלי בשרות היצירה שלי. זאת לא המצלמה הטובה ביותר, אבל היא טובה מספיק לצרכי ולצרכיהם של כמעט כל הצלמים שאני מכיר. בחרתי בה משום שאני רואה בצילום חוויה הוליסטית. "איכות התמונה", הפרה הקדושה של העידן הדיגיטלי, היא היבט אחד של התחביב/מקצוע שלנו ולמען האמת זה איננו ההיבט החשוב ביותר שלו. עם ההתנסות שלנו וההתפתחות הטכנולוגית הוא יהפוך חשוב עוד פחות. ה"שקיפות" של המצלמה ושל ממשק המשתמש שלה, מידת הסרבול שהיא כופה עלינו, ה"נוכחות" הפיזית שלה ושל עדשותיה, ההנאה שהיא מסבה לנו בעת הפעלתה - כולן משמעותיות לפחות באותה מידה. כל התכונות האלה סובייקטיביות: איש איש והרגליו. מצד שני, לא יימצא חולק על כך שמצלמת DSLR מהזן ה"מקצועי" אליה מחוברת עדשת זום בקוטר של שלושה וחצי צול איננה הכלי הארגונומי ביותר בעולם. היא גם איננה הכלי המתאים ביותר לצילום רחוב או לצילום עיתונאי, למשל. עד לפני כמה שנים נאלצנו להתפשר על אחד מהשניים: על "איכות התמונה" או על "איכות החוויה". לא עוד. אני שמח לבשר לכם ששניהם דרים ביחד בשכנות טובה.
הצורך למדוד ולהשוות גורם לנו נזק גדול. אנחנו מכלים את זמננו, את מרצנו ואת כספנו לריק. במקום ללכת לאיבוד בחוויה היצירתית אנחנו מקשיבים כל העת לגמד הסרקסטי שיושב בראשנו ושואל: "האם אתה בטוח שאתה רוצה לצלם ב-ISO כזה? אולי הגיע הזמן למצלמה חדשה?". במקום להיות שמחים בחלקנו ושלמים עם הראיה שלנו אנחנו דואגים שמא מישהו שאנחנו לא מכירים יעיר לנו על החדות או על מיקום הפוקוס או על שגיאה בחשיפה. במקום להישמע לרפלקס היצירתי שלנו אנחנו מבטלים אותו בפני נביאי השקר של הטכנולוגיה והטכניקה. שימו לזה סוף. התרכזו בדברים החשובים: להתבונן, לאהוב את מה שראוי לאהבה ולומר משהו חדש.

.

4 תגובות:

  1. מסכים לגמרי.
    לפני שבועיים יצאתי לצלם עם האולימפוס טריפ 35 הותיקה של משפחתי, מצלמת ילדותי.
    האיכות שהיא מפיקה לא בשמיים אבל ממש ממש נהנתי לצלם איתה (למען האמת התוצאות טובות יותר מכפי שציפיתי). היא יושבת לי עכשיו על שולחן העבודה ורק מחכה שנטען בה סרט ונצא לרחוב. בקרוב, בקרוב...
    http://www.flickr.com/photos/sagi-k/sets/72157628486852979/

    השבמחק
  2. שגיא, יפה. יש שם תמונה אחת שאהבתי במיוחד - זאת בה כולם יושבים על ספסל.

    השבמחק
  3. שגיא, אהבתי מאוד את כל התמונות, תמונה חדה מאוד וברורה. אני אוהבת מאוד סוג כזה של תמונות.

    השבמחק

Google Analytics Alternative