יום רביעי, 28 בדצמבר 2011

אתיקה: כמה שזה פשוט

NPPA, אגודת צלמי העיתונות האמריקנית, מפרסמת באתר האינטרנט שלה קוד אתי שמטרתו להזכיר לפוטוג'ורנליסט את מקומו ואת תפקידו בחברה:
Visual journalists operate as trustees of the public. Our primary role is to report visually on the significant events and varied viewpoints in our common world. Our primary goal is the faithful and comprehensive depiction of the subject at hand. As visual journalists, we have the responsibility to document society and to preserve its history through images.
אני אוהב את הפשטות המדויקת של הפסקה הזאת. העיתונאי, ובכלל זה צלם העיתונות, פועל כנאמן הציבור. התפקיד הציבורי שלו קודם לכל אינטרס פרטי: הוא מוציא את העוקץ מן התחרות בין צלמי עיתונות, מן הצורך לבלוט ולזכות בתחרויות. הוא מגדיר את הנושאים הראויים לדיווח (ולתאור ויזואלי) ואת אלה שצנעת הפרט יפה להם. מן הפסקה הזאת נגזרים כללי ההתנהגות המצופים מצלם העיתונות, על כל הסעיפים ותתי הסעיפים שלהם.
בעצם אין כאן חדש. הקוד האתי הזה היה רלוונטי מאז ומתמיד. אלא שהוא טריוויאלי עד כדי כך שרבים מהפוטוג'ורנליסטים ה"חדשים" מתעלמים ממנו. אחרת, כיצד אפשר להסביר את תת-תרבות הפאפרצי, את השערוריות החוזרות ונשנות בתחרויות המוקדשות לצילום עיתונאי ואת הפיכת הצלם הדוקומנטרי העצמאי לגיבור תרבות בפני עצמו? הצלם הוותיק Stuart Freedman מתאר את מצב הפוטוג'ורנליזם הנוכחי בכאב אמיתי. הוא מדבר על אובדן דרך, על חוסר הבנה של המדיה ועל משבר זהות. הוא מדבר על כך שהפוטוג'ורנליזם משתמש בשפה אסתטית פנימית, סגורה בפני הציבור שהעיתונות משרתת. בפוטוג'ורנליזם העכשווי הצלם הופך להיות הנושא האמיתי בעוד הסיפור העיתונאי נדחק לקרן זווית. האסתטיקה מחליפה את הכנות והכלים הטכנולוגיים מחליפים את ההומאניזם.
במציאות העכשווית בה הפוטוג'ורנליזם נמצא בסכנה קיומית מוחשית, יתרונו היחיד של צלם העיתונות על פני הצלם האלמוני נמצא באתיקה שלו. בעידן בו הכל נתון למניפולציה חזותית יושרת הצלם הופכת לקריטריון העיקרי על פיו נשפטת תמונה עיתונאית. פוטוג'ורנליסטים שמשתמשים בפירוטכניקה ויזואלית כדי ליצור אסתטיקה חזקה וכובשת ייעלמו בסופו של דבר. תצלומים יפים אינם מתהדרים באמינות. המוטיבציה שלהם אחרת. הנחישות לומר את האמת, האמפתיה, ההעמקה וההומאניות היו וישארו הבסיס לעבודה עיתונאית אמינה ובטווח הארוך רק אלה שיבינו את תפקידם החברתי בשרות הציבור ישרדו.
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative