יום שני, 19 בספטמבר 2011

הציוד או הצלם: מחשבות כפירה

Steve Huff הוא צלם אמריקני שכותב בלוג חביב ואפילו יותר מזה. בשבוע שעבר הוא פירסם בבלוג שלו רשימה פרובוקטיבית במיוחד בה עירער על הקלישאה: "זה לא הציוד, זה הצלם". הטענה של Huff הגיונית. לדבריו צלם שיודע מה הוא עושה יצליח להפיק יותר באמצעות ציוד משובח. על מנת להדגים זאת הוא צרף לרשימה שלו שני תצלומים בהם מתואר תינוק חמוד. את הראשונה צילם בעזרת אחת ממצלמות ה-EVIL החדשות ועדשת הקיט שלה ואת השניה - בעזרת ריינג'פיינדר דיגיטלי ואחת מהעדשות הפריים האיכותיות ביותר שיוצרו אי פעם. חבל שאכביר במלים. היכנסו לבלוג שלו והעיפו מבט.
בדרך כלל אני נוטה להתייחס בביטול לטענות לפיהן הציוד תורם לצילום יותר מאשר הצלם. נוכחתי בהיפך הגמור כל כך הרבה פעמים עד שהויכוח הזה מעלה בי קבס קל. מצד שני, Steve Huff איננו עוד פרחח רודף טכנולוגיה. הוא אמנם נוהה אחר צעצועים חדשים, אבל הוא ניחן בפרספקטיבה רחבה מספיק על מנת לשים את הטכנולוגיה במקומה הנכון. כשהוא טוען טענה כזאת אמות הסיפין רועדות קצת ומכיוון שאין דבר שאהוב עלי יותר מאשר פשפוש בקרביהן של קלישאות שחוקות, הפכתי בדבריו.
ובכן, אין להכחיש שלא כל פריטי הציוד מפיקים את אותן התוצאות. גם אצלי זה כך. יש פריטים בהם אני אוהב להשתמש ואחרים שמשמשים אותי רק בחוסר ברירה. מעניין שמידת ההנאה שאני שואב משימוש במצלמה או בעדשה כזאת או אחרת איננה תלויה במחיר אותו שילמתי עבורה. למשל, העדשה היקרה ביותר שנמצאת ברשותי שוכבת בארון מאז חודש יוני. מובן שהיא מצוינת - אני נוכח בכך בכל פעם שאני מצלם בה - אלא שפשוט אינני נהנה להשתמש בה כפי שאני נהנה מעדשות אחרות. מכיוון שאינני נהנה, אני חש פחות יצירתי כשאני משתמש בה. היא משביתה את הראיה שלי ומצמיתה את הדמיון שלי. המצלמה היקרה ביותר שברשותי היא מכונת צילום שחורה וגדולה שעושה הכל במהירות וביעילות, אבל איכשהו היא הופכת גם אותי למכונה. הציוד האידיאלי, לדעתי, צריך להיות בלתי מורגש. כמו שעון יד. עליו להוות הארכה של העין ושל כף היד. כשאני מצלם במצלמה הזאת אני חש כמו הארכה של המצלמה. השליטה בצילום שלי נמצאת בידיה ולכן התצלומים שאני מפיק באמצעותה (או היא באמצעותי) מכאניים יותר והומאניים פחות.
אל תחפשו היגיון או חוקיות בדברים. איש איש והרגליו, או כפי שרועה צאן זקן אחד אמר לי פעם: "כל עז והפרח שלו". הציוד בו אנחנו משתמשים אכן משפיע על התוצאות שלנו, אבל לאו דווקא בזכות ה"ביצועים" להם הוא מסוגל. אני יכול להבין את תחושת הביטחון שמצלמת DSLR חדישה, חזקה ואמינה עשויה לנסוך בצלם מתחיל (ואפילו בצלם לא-כל-כך מתחיל). כשהוא משתמש בכלי כזה, הצלם יודע שיש לו "רשת ביטחון" הפרושה מתחת לחבל עליו הוא מהלך. הרשת הזאת תמנע ממנו כשלונות טכניים ותבטיח חשיפה נכונה, חדות גבוהה, ניקיון וכיו"ב ברוב רובן של הסיטואציות. אלא שרשת הביטחון הולכת ונזנחת עם הניסיון. לאט לאט, מבלי שהצלם מודע לכך, הוא לומד להסתדר בלעדיה. למעשה זהו תהליך של הפנמה: רשת הביטחון החיצונית מפנה את מקומה לאחת פנימית והצלם שוב אינו תלוי בציוד שלו. ה"ביצועים" מאבדים מחשיבותם ושורה של קריטריונים אחרים, אורגניים יותר, מתבססת בראש סדר העדיפויות של הצלם: התאמה פונקציונאלית, זרימה והשראה. אני חושב שלכך התכוון Steve Huff.

 .

5 תגובות:

  1. שחר שטייף19.9.2011, 13:37

    הטענה שצלם שיודע מה שהוא עושה יוכל להפיק יותר באמצעות ציוד משובח אולי (קרוב לוודאי) שהיא נכונה, אבל דווקא הדוגמאות ש Huff הביא לא משרתות טוב להדגמת המטרה. מה שפחות מוצלח בתמונה הראשונה ומוצלח מאד בתמונה השניה זה הקומפוזיציה. לדעתי ניתן היה להפיק את שתי התמונות הללו באותה מצלמה ובאותה איכות, ולא משנה אם היתה זו ה EVIL או ה M9.

    השבמחק
  2. שחר,
    שתי התמונות של Huff מדגימות עד כמה הוא "מסתדר" עם ה-M9 ועד כמה הוא "מסוכסך" עם ה-EVIL. הרבה יותר קל ליצור קומפוזיציה טובה עם ציוד שאתה אוהב, בלי קשר לאיכות האובייקטיבית שלו. מובן שניתן היה לצלם את התמונה השניה בעזרת ה-EVIL, אבל אותי מעניינת העובדה שהצלם הגיע אל הקומפוזיציה הזאת דווקא באמצעות ה-M9.

    השבמחק
  3. השאלה היא עד כמה הוא באמת התאמץ....
    הטענה שצלם עם מצלמה X יצלם בצורה אחת ואותו צלם עם מצלמה Y יצלם שונה רק בגלל הציוד היא שטות, שים לב שהוא לא מדבר על עצמו אלא כך הוא חושב שכל אחד יעשה...
    הטענה שאותו צלם עם שתי מצלמות יחזור עם קומפוזיציות שונות היא פשוט מופרכת לטעמי. תכנון התמונה בראש של הצלם לא צריך להיות שונה אם הציוד מאפשר את אותה קומפוזיציה מבחינת אורך מוקד, מרחק מהאובייקט וצמצם. בטח לא בראש של צלם מנוסה שיודע שלמצלמה יש משקל זעום בהפקת התמונה.

    מה שאני כן מסכים לו ואני דוגמה חיה לכך זה שקניית ציוד מתקדם גורם לך לרצות לצלם טוב יותר, עניין פסיכולוגי של להצדיק את הציוד היקר והמתקדם. רק כשקניתי מצלמה ועדשה ב 20K ש"ח בהתחלתי להשקיע בללמוד לצלם.

    אבל קח צלם מנוסה ושים בידיו שתי מצלמות שונות בעלות יכולות שונות והוא יצליח להפיק תמונה טובה, מעניינת ובקומפוזיציה טובה ללא קשר לציוד. התמונות אולי לא יהיו זהות אך כל אחת תהיה טובה מאד בפני עצמה.

    עם כל הכבוד, לדעתי אתה נותן ל huff יותר קרדיט ממה שהוא באמת ראוי לו.

    השבמחק
  4. שגיא,
    יש משהו בטענה של Huff. לכל סט של ציוד יש גשטאלט משלו ואני בהחלט יכול להבין מדוע הוא מקמפז באופן שונה בשתי המצלמות. הוא גם איננו היחיד...
    הצלם שאתה מדבר עליו אכן יפיק תוצאות טובות בעזרת כל מצלמה. טובות - אבל שונות זו מזו.

    השבמחק
  5. אולי אבל לא בהבדלים כאלו.
    אולי בין מצלמת פורמט מלא לפורמט בינוני ל SLR

    אבל ההבדלים בין SLR ל RF ול EVIL כשזה מגיע לקימפוז ולתפעול לא כאלו גדולים. למעשה עם EVIL הוא אמור להצליח קומפוזיציות וזויות צילום הרבה פחות שגרתיות בגלל יכולת הקימפוז דרך המסך לעומת הצורך לעבוד דרך העינית עם ה M9.

    צר לי אבל אבל הפוסט הזה הוא בקטע של פרובורציה בלבד, מסוג וברמה שאנחנו מצפים מקן רוקוול ולא מסטיב האף...
    מצד שני הדיסוננס הקוגניטיבי אצל משתמשי לייקה הרבה יותר קשה מאצל משתמשי ניקון או קנון...

    השבמחק

Google Analytics Alternative