יום שני, 26 בספטמבר 2011

הפסיכולוגיה של ה-aspect ratio

היחס בין רוחבו של תצלום לבין גובהו הוא הרבה יותר מקביעה שרירותית הנקבעת על פי פורמט הסרט או החיישן. לא רק שיש לו משמעות בקומפוזיציה, אלא שברבות השנים היחס הזה הפך לסמל סטאטוס. נראה שה-aspect ratio המועדף כיום ע"י רוב הצלמים הוא 3:2. כמעט כל מצלמות הרפלקס והריינג'פיינדר משתמשות ביחס הזה ולכן הוא מעיד על שימוש במצלמה יקרה. סיבה אחרת לכך שהיחס 3:2 אהוב במיוחד הוא המסורת הארוכה שלו. מקורו של הפורמט ב-1925, אז פיתח Oskar Barnack את המצלמה הקומפקטית הראשונה - ה-Leica 1. על מנת להקטין את המצלמה, חצה Barnack את הסרט הקטן ביותר באותה תקופה (48X36 מ"מ) לשני חלקים שווים בגודל של 36X24 מ"מ. הפורמט שהתקבל, המכונה 135 או 35 מ"מ, הפך עד מהרה לסטנדרט של המצלמות הניידות. לא יפלא אפוא שזהו בדיוק גודלו של החיישן ה"מלא" המשמש במצלמות ה-DSLR המקצועיות.
היחס 3:2 איננו אידיאלי מבחינה טכנית. הסיבה הפרוזאית לכך היא שמלבן התמונה משתמש בחלק קטן למדי של היטל העדשה (כ-59% לכל היותר). לכן על העדשות להיות גדולות יחסית. לכן גם קשה יותר לתכנן עדשות איכותיות עבור היחס הזה. למעשה היחס הזה (1.5) הוא הגדול שבפורמטים המשמשים בצילום. פורמטים נפוצים אחרים, כגון 6X6, 4X5, 8X10, 645, 5X7 ו-67, כולם ריבועיים יותר.
אחת הטענות החוזרות ועולות להצדקת השימוש ביחס 3:2 היא קרבתו היחסית ל"יחס הזהב" (1.618 בקירוב). לכאורה יש בזה משהו: היחס הזה נחשב הרמוני וגורם לתחושה נעימה בקרב רוב בני האדם. אלא שחיתוך תצלומים למידותיו המדוייקות של יחס הזהב מוכיח שהוא בלתי נעים בעליל עבור רוב התמונות. למעשה ה-aspect ratio הוא עניין שרירותי לגמרי שתלוי בעיקר בתוכן התמונה. רוב המתבוננים לא יעדיפו חיתוך כזה או אחר לכשעצמו. מעניין שקהל המבקרים בגלריות לצילום קושר איכות אסתטית דווקא ליחס 5:4, שהוא ה-aspect ratio הנפוץ בתצלומים המופקים בעזרת מצלמות פורמט גדול. גם הגבים הדיגיטליים בפורמט בינוני, צעצועים שמחירם מקביל לזה של מכונית יוקרה, רובם עושה שימוש בפורמטים ריבועיים יותר מ-3:2. 4:3 הוא יחס פופולארי במיוחד במצלמות כאלה (ממש כמו ברובן הגדול של המצלמות הקומפקטיות).
בקיצור, אם היחס רוחב לגובה בתצלומים שלכם חשוב לאגו שלכם, לכו כבר עד הסוף והרבו בחיתוך ריבועי (כיאה למשתמשי Hasselblad). במלים אחרות, הפסיקו לעסוק בטפל. חיתכו את התצלומים שלכם כאוות נפשכם. אתם לא חייבים להוכיח דבר. לאיש.
.

תגובה 1:

  1. אני חושב שההצמדות לפורמט 3:2 נובע יותר מהדפסת תמונות בפורמט הנ"ל שהוא נחשב לסטנדרט.

    השבמחק

Google Analytics Alternative