יום ראשון, 26 ביוני 2011

על איכות טכנית ו"איכות תוכן", מאת שגיא קורטלר

הדברים הבאים נלקחו (ונערכו קלות) מתוך דיון בפורום "צילום סטילס - ציוד וסיוע" בתפוז.
...כשאתה רואה היום את כמות התמונות שמופקות מדי שניה אתה גם רואה איך רמת הצילום באופן כללי ירדה. ובאופן מסויים הצילום הדיגיטלי פגע ברמת הצילום והצלמים. בפן המקצועי זה מורגש הכי חזק בצילום עיתונות.
נכון שטכנולוגית אפשר היום לצלם תמונות שבעבר היו בלתי אפשריות (ושוב אני מאלו שמחבקים טכנולוגיה ולא יוצאים נגדה), אבל אם נהיה כנים עם עצמנו נוכל לראות את האמת... הרוב הגדול של התמונות שמצולמות היום לא מעניינות, לא מרגשות ולא מחדשות. זה נובע מהעצלות בצילום שהיא תוצאה של הקלות בצילום.

גם היתרונות שאתה מתאר כאן הן כתוצאה מסוג של עצלות. עצלות שמתעלמת מהלימוד איך לצלם מבחינה פיסית כמו לעמוד יציב, לנשום נכון ולא לזוז מילימטר, עצלות מבחינה ראייה צילומית כמו לפספס את הפרט שבאמת מעניין בפריים שלפניך...

צילום דיגיטלי דורש עריכה בדיוק כמו שצילום אנלוגי דרש חדר חושך (שגם הוא נופל תחת הגדרת עריכה) כך שאין ממש חדש תחת השמש.

לדעתי צילום שהוא מספיק חזק מבחינת הפריים הכללי, לא יהיה פחות טוב בגלל פספוס פוקוס קל. רוב התצלומים שבהם החדות היא הנושא המרכזי (כל מיני צילומים טכניים) פשוט לא מרגשים ובדרך כלל לא מעניינים וכל מה שאפשר להגיד עליהם זה "WOW איזו עדשה חדה" (כאשר בתכלס כנראה בוצע חידוד יתר בעריכה או במעבד המצלמה).

המוגבלות שבציוד נותנת דרור ליצרתיות של הצלם ואז התוצאות באמת מתבלטות מעל השאר. אבל כל אחד צריך לעשות מה שמתאים לו. האם אתה מעדיף תמונות בינוניות באיכות טכנית גבוהה או תמונות חזקות עם איכות טכנית בינונית? אילו תמונות, אתה חושב, יזכרו לעד?
תעשה בדיקה עצמית - מבלי לעבור פיסית על התמונות שלך, נסה לחשוב מהי התמונה הכי טובה שלדעתך צילמת עד היום (לא משנה הפורמט), עכשיו תסתכל עליה ותאמר לי האם היא גם המוצלחת ביותר מבחינה טכנית?

...הרמה הטכנית של הצילום עלתה כי הציוד המודרני מאפשר להפיק תמונה בעלת איכות טכנית ביתר קלות. רמת הצילום מבחינת התוכן ירדה. זה לא אומר שאין צלמים טובים אלא שאנחנו נחשפים באופן שוטף לצילומים פחות טובים מבחינת תוכן ועניין לעומת העבר. יש כאן שילוב של קלות הצילום והנגישות של המדיה הדיגיטלית.

...בעבר, צלם מתחיל התחיל בתור עוזר לצלם מקצועי, לעיתון היו מתקבלים צלמים שהוכיחו התאמה כמו שהיום אתה מגיש קורות חיים ועובר סדרת ראיונות על מנת להתקבל. היו פרילנסרים והיו עובדי מערכת כמו היום, רק שהיום הרמה נמוכה יותר אבל אל תסמוך עלי, בוצע גם מחקר אקדמאי בנושא. כפי שאתה יכול להבין מהמאמר הנפילה באיכות התמונות לא נובעת מהטכנולוגיה באופן ישיר אלא בצורה עקיפה מאופן השימוש בה.

אבל אני לא מדבר רק על צילומי עיתונות, הבאתי את התחום הנ"ל כדוגמה כי שם זה מורגש בצורה הכי חזקה. יש ירידה באיכות גם מבחינה טכנית וגם מבחינת תוכן שלא לדבר על הבעיה האתית...
כשאני מדבר על ירידה באיכות מבחינת תוכן אני לא מדבר על הצלם המשפחתי אלא על הצלם החובב זה שאוהב צילום ורוצה לצלם תמונות טובות ולאו דווקא על מנת להתפרנס.
מספיק שתבקר בכמה פורומים לצילום ותבחין בכמות התמונות החלשות מבחינת תוכן ואחת הסיבות הדומיננטיות לתופעה היא שהתמונות שניתן להפיק היום עוברות את הסינון הטכני בקלות מה שפעם היה קשה יותר והסינון על פי תוכן נשכח.
היצרתיות נעלמת על חשבון החדות ושאר הפרמטרים הטכניים שלא הופכים תמונה לטובה. הם כן יכולים להפוך תמונה טובה לטובה יותר.

האם אפשר לשמור על יצירתיות, אמנותיות ותוכן ברמה גבוהה תוך כדי שימוש בכל כלי הטכנולוגיה? בהחלט. אבל זה מצריך משמעת עצמית, ידע והבנה שלא ליפול לקלות שבצילום תמונות חלשות או בינוניות בעלות איכות טכנית גבוהה.
צריך משמעת עצמית מאד גדולה לשמור על דיאטה כשאתה יושב מול עוגת קצפת. תוציא את עוגת הקצפת מהחדר ויהיה לך קל יותר. תוציא את הקלות שבצילום מהמשוואה ותקבל איכות על פני כמות.
זהו. אני מניח את המזוודה שלי. תודה שגיא.
.

9 תגובות:

  1. שגיא סחטיין על הפוסט המעניין,
    לידעיתך גרמת לי להזיז את העכבר להקליד במקלדת ולהתחיל לחפש תשובה לשאלה שעלתה לי בעקבות הפוסט הזה,
    האם בעבר היה כאן טוב יותר?

    אני לא יודע כמה הפורום של תפוז מייצג את המציאות,
    אבל הלכתי לכפתור מעניין בתחתית שנקרא "ארכיון הודעות", הקלדתי את מס' הדף המקסימלי, וטסתי אחורה בזמן. (10 שנים).
    המסקנה שלי:
    גם אז לא ידעו לצלם.

    השבמחק
  2. מיכאל,
    אני חושש שאתה מחפש מתחת לפנס. הפורום המדובר לא מיועד למי שכבר יודע לצלם.

    השבמחק
  3. שגיא יודע לצלם, והוא משתתף מאוד פעיל בפורום.
    תמיד היה אחוז מסויים בפורום של צלמים טובים מאוד.
    וגם היום יש. (לפחות בעיני)

    מה שכן, היום הרבה יותר אנשים יכולים להרשות לעצמם לקנות ציוד, שהוא הרבה מעבר לרמה שלהם ב"צילום".

    השבמחק
  4. תודה מיכאל.
    זה לא ממש פוסט אלא אוסף תגובות שלי לדיון בפורום.
    אני לא יודע אם פעם היה טוב יותר אבל אני נוטה לחשוב שכן, לפחות ברמה החובבנית המתקדמת. תמיד היו ותמיד יהיו צלמי ה P&S המשפחתיים שאין להם מושג בצילום ותמיד יהיו צלמים מקצועיים שיפיקו את המיטב מהכלים הקיימים.
    אבל אותם צלמים חובבים פלוס, השקיעו בזמנו יותר בכל תמונה, כבר מרגע הצילום של בניית פריים ולא צילום מהיר כי כל פריים עולה כסף ועד המשך הפיתוח בחדר חושך והדפסה. כל התהליך לווה בסבלנות.

    סבלנות זאת כנראה מילת המפתח שהחסרתי מכל הדיון הזה. כמה פעמים יוצא לך לראות מישהו מכוון מצלם וממשיך הלאה, לא חוקר את הסצנה, לא מחפש להביא את הזוית הטובה יותר, לתפוס את הרגע הטוב יותר. אין כבר סבלנות בצילום. point and shot and go on אז ברור שצריך מצלמה שניתן לקבוע את הפוקוס לאחר מעשה, הרי הצילום לא נעשה בסבלנות או תשומת לב מינימלית, אבל העיקר שיש עדשת L...

    יש כאן מילכוד שמצד אחד קידמה טכנולוגית מאפשרת חיים קלים יותר ומד שני הקלות נותנת פתח לעצלות, חוסר סבלנות ובינוניות.
    אני לא נגד טכנולוגיה אבל צריך להלך כאן על חבל דק על מנת שלא ליפול וזה קל ליפול... לא סתם אני ממליץ להמשיך לצלם רול של פילם מדי פעם וכמובן גם לעבוד תקופות עם עדשת פריים. המגבלה הזאת מצד אחד פותחת אפשרויות מעניינות מצד שני ושומרת עלינו מליפול במלכודת הטכנולוגיה.

    השבמחק
  5. ציוד טוב מבחינה טכנית יכול לעזור ליצירתיות כשמדובר בעדשת 24 1.4, גם עם פוקוס אוטומטי. זה גם עניין של ז'אנר.

    השבמחק
  6. Bazzaz,
    דווקא עדשות כאלה לא זקוקות למיקוד אוטומטי. ומובן שזה עניין של ז'אנר.

    השבמחק
  7. שאול, איך עדשה 1.4 עם עומק שדה ככ רדוד, לא צריכה מיקוד אוטומטי?

    השבמחק
  8. עבור רוב השימושים של עדשה כזאת (נוף, רחוב, ארכיטקטורה וכיו"ב)לא צריך צמצם כל כך פתוח ובצמצם סגור על חיישן FX אתה מקבל עומק שדה ענקי שניתן להסתדר דיי בקלות עם פוקוס ידני.
    גם בצמצם מקסימלי ועם חיישן קרופ עדיין מקבלים עומק שדה דיי נדיב שסיכוי טוב שהאובייקט עדיין יהיה בפוקוס גם היה פספוס קל.

    השבמחק
  9. שגיא אתה צודק. אני אכליל ואומר שטכנולוגיה מנוונת.
    אני עד היום זוכר איך בבי"ס בשלב מסויים הרשו לנו להשתמש במחשבון, עבר זמן קצר מאוד ולא יכולתי לעשות בראש את פעולות הכי פשוטות.
    (רק במסגרת לימודים אחרת חזרתי לזה)

    לעשות דברים בכוחות עצמך, הרבה פעמים יותר מהיר ויעיל והרבה יותר מספק, מלתת למישהו אחר לעשות את העבודה בשבילך.

    השבמחק

Google Analytics Alternative