יום שני, 13 ביוני 2011

המלצת ספר

Why Photographs Work מאת George Barr הוא אלבום יפיפה שכולל 52 תצלומים, כל אחד מהם מאת צלם אחר. בניגוד לספרים אחרים שהמלצתי עליהם כאן, רוב התמונות בספר הזה צולמו בשנים האחרונות. אלה הם תצלומים אסתטיים מאד, עמוקים. צריך לנשום עמוק לפני שצוללים לתוכם. מעבר לאסתטיקה המרשימה, כל אחד מן התצלומים האלה הוא אינטרפרטציה. ביטוי להלך רוחו של הצלם באמצעות העולם החיצוני. חלקם צולמו בידי צלמים מוכרים. את יוצריהם של האחרים לא הכרתי, אבל זה לא משנה: הספר עוסק בתמונות ובחוויה הרגשית של ההתבוננות. לא במי שצילמו אותן.
כל תמונה מלווה בדיון בן שניים-שלושה עמודים. הדיונים האלה מעמיקים ומעוררי מחשבה. הם מורכבים משני חלקים: ניתוח של התמונה מאת מחבר הספר וטקסט נלווה מאת הצלם שבו הוא מסביר מה גרם לו לצלם את התמונה, מה הוא הרגיש ומה ניסה להעביר אל המתבונן. לאחר הדיון מובאות ביוגרפיה תמציתית של הצלם הרלוונטי והתייחסות לנתונים הטכניים היבשים של התצלום.
כותרת הספר, "מדוע תצלומים עובדים", מתארת היטב את מה שהמחבר ניסה להשיג בו. זהו ספר שיש לעיין בו באיטיות (אולי תצלום אחד בשבוע). הוא עוסק בניואנסים דקים של רגש ושל כוונה. זה אחד מאותם ספרים שכדאי לחזור ולדפדף בהם אחת לכמה שנים כי הוא מלא בפואטיקה, ברעיונות ובחשיבה יצירתית. עיון שני ושלישי בו יגלה עוד ועוד פנים בתצלומים ובקטסט.

הספר איננו זול במיוחד, אבל יש בו רמה של חשיבה ביקורתית ואינטליגנציה רגשית שקשה למצוא ברשת. אני ממליץ לרכוש אותו מ-The Book Depository כי המשלוח לארץ מחנות זו הוא חינם.

2 תגובות:

  1. תודה על ההמלצה. אמנם עוד לא רכשתי אותו אבל הוא נכנס לוויש ליסט. ובזכות הלינק הזמנתי ספר אחר שאני זוממת עליו כבר זמן מה. אז תודה כפולה :)

    השבמחק

Google Analytics Alternative