יום שלישי, 15 בנובמבר 2011

שאלון: פילם




תודה מראש למשתתפים. לאחר מילוי השאלון תוכלו לצפות בתשובות.
.

6 תגובות:

  1. הדבר שהכי מפריע לי היום בצילום בפילם זה שאין יותר מעבדות מקצועיות שנותנות סריקות איכותיות במחיר נורמלי. יש סריקות סופר מקצועיות שעולות כ 120 ש"ח לפריים אבל אלו שגובים באזור ה 60 - 80 ש"ח לסריקה של רול של 36 תמונות בפורמט 35 מ"מ (מה שגם יקר)פשוט לא מספקות את הסחורה. מה שדיי מחייב הצטיידות בסורק טוב ולעשות זאת בעצמך.

    גם פיתוח ש"ל כיום מבצעים במכונות וזה לא זה, מי שרוצה פיתוח ש"ל טוב צריך גם לפתח לבד בבית את הנגטיב, אמנם היום יש שקי חושך ולא צריך להקים חודר חושך שלם אבל זה עדיין מצריך מקום, חומרים וזמן, שלא לדבר על כך שיש ללמוד את המלאכה ונסות לא מעט עד שמגיעים לתוצאות הרצויות.

    המצב הנוכחי הוא שאם רוצים תוצאות טובות מהפיתוח והסריקה שמקבלים במעבדות צריך להמשיך לפוטושופ, בעיקר עבור טיפול בחשיפה (הסריקה מתבצעת כנראה בצורה אוטומטית ללא בקרה של עוצמת האור והיא תמיד יוצאת באובר) ובקונטרסט.
    הצורך להכנס לפוטושופ קצת מוציא את החשק של הצילום בפילם.

    אגב, שבוע שעבר יצא לי לצלם כמה רולים. באופן תמוה המחירים של סרטי הצילום קצת התהפכו... (בדקתי, זאת מגמה עולמית). סרט הצילום Kodak Tri X 400 שהנו סרט השחור-לבן האהוב עלי קפץ מ 13ש"ח לרול ל 26... פי 2!! לעומת זאת ה Portra 400VC ירד מ 54 ש"ח ל 35 ש"ח. אמרתי תמוה...

    בנימה זאת אני מוכרח לציין שניסית גם סרט צבעוני אחר של קודאק - ה Ultramax 400 שעולה כ 30 ש"ח ואני מאד אוהב אותו, הצבעים יותר רווים מזה של הפורטרה שמשום מה נותן לי גוון ירקרק. ה Ultramax מתאים מאד לסנפשוטים, כמו צילום רחוב, נותן תןצאות נהדרות גם אם החשיפה לא מדוייקת ואפילו עדיפות בתת חשיפה. בקיצור שווה ומומלץ בחום, רק שבאיביי אפשר להזמין 10 סרטים ב $36 כולל משלוח שזה פחות מחצי מחיר בארץ...

    לגבי הסקר - במצב של היום שבו פיתוח הסרט מתבצע במכונה, נסרק ל JPG ואח"כ מודפס כאילו מדובר בצילום דיגיטלי, אין לפילם שום יתרון בטווח הדינמי, להפך! קובץ RAW של 14 ביט ממצלמה מודרנית ובעלת חיישן גדול ונדיב יכיל טווח דינמי גדול יותר ומידע רב יותר מכל סריקה של נגטיב (גם אלו שנסרקים ל TIFF). ואת זה אני מוכן להעמיד למסחן בכל יום נתון.

    השבמחק
  2. שגיא,
    סורק ראוי לשמו הוא מכשיר יקר ומתוחכם. מצאתי תחליף זול שמשביע את רצוני, למרות שהוא עקיף ונותן קבצים ברזולוציה נמוכה יחסית (כ-10 מגה-פיקסלים).
    מחיר הפילם הוא עניין של ביקוש והיצע. מאחר שקודאק בצרות המחירים יעלו ודאי בתקופה הקרובה (צלמים רבים אוגרים כמויות גדולות של פילם, במיוחד Tri X שאין לו תחליף אצל יצרנים אחרים). בעניין הפיתוח של סרטי שחור לבן, יתכן שהפתרון המעשי ביותר הוא סרטי ה-C41 שניתנים לפיתוח במכונות המסחריות. Ilford XP2 הוא סרט מעניין כי הקונטרסט שלו נאה והוא עומד היטב בדחיפה.
    אגב דחיפה, על מנת לנצל את מלוא הטווח הדינאמי של הפילם, כל פילם, יש לחשוף בחסר ולדחוף בפיתוח.
    ותודה עבור ההמלצה על Ultramax. נשמע מעניין.

    השבמחק
  3. תודה על ההמלצה על ה Ilford XP2, אני אבדוק אם מוכרים אותו בארץ ואנסה רול אחד. הוא דיי יקר, מאיביי יוצא עם המשלוח קצת יותר מ 40ש"ח לרול....

    בעיקרון אין לי בעיה ללמוד לפתח שחור-לבן לבד, אני רק צריך לקנות את כל הכלים והחומרים ויש לי מי שילמד אותי. אבל מעבר לעובדה שאין לי כרגע מקום לדברים הנ"ל, גם ממש לא בא לי להתעסק בפיתוח.

    סורק של 10MP זה מכובד בהחלט אבל לא ממש מצביע על איכותו. לאחי יש סורק מקצועי של ניקון שאני מחכה שחבר שלו יסיים איתו ואז אני אחרים אותו אבל זה לא נראה באופק... אם איזה סורק אתה עובד? אם זה משהו זול שאפשר להוציא ממנו תוצאות טובות יותר מהסריקה של המעבדות אז אולי שווה לי לקנות אחד עד שהסורק של אחי מתפנה.

    השבמחק
  4. אגב, אתה יכול להתרשם מהצבעוניות של ה ultramax 400 כאן:
    http://i30.photobucket.com/albums/c350/skor314/83530003.jpg

    הייתי צריך להוריד את החשיפה בשני סטופים על מנת לתקן את הסריקה, מעבר לכך לא נגעתי בעיבוד. חוסר החדות נובע מפספוס פוקוס קל...

    השבמחק
  5. שאול נשיץ אמר/ה...
    שגיא,
    סורק ראוי לשמו הוא מכשיר יקר ומתוחכם. מצאתי תחליף זול שמשביע את רצוני, למרות שהוא עקיף ונותן קבצים ברזולוציה נמוכה יחסית (כ-10 מגה-פיקסלים).

    אם אפשר לשאול מה התחליף?
    אני יודע שאפשר לצלם את הנגטיב במצלמה דיגיטלית. שלמה סרי(shlomix) הפיק כך תערוכה מהנגטיבים של אביו.

    השבמחק
  6. שגיא, Yigal,
    אכן, התחליף הוא צילום של הנגטיב במצלמה דיגיטלית המצוידת בעדשת מאקרו. יש צורך בשולחן אור קטן ובחצובה.

    השבמחק

Google Analytics Alternative