יום שישי, 1 ביולי 2011

העין בן שנה

ההחלטה לפתוח בלוג לענייני צילום ואמנות היתה אימפולסיבית. זה היה יותר עניין של "למה לא" מאשר של "למה כן". היה לי הרבה מה לומר על הקשר בין צילום לבין ביטוי אישי. רציתי לפרק את התהליך היצירתי לגורמים. היה לי גם מה לומר על החשיבות הרבה (מדי) המיוחסת להיבטים טכנולוגיים של הצילום ביחס להיבטים הפסיכולוגיים שלו. אבל יותר מכל, קיויתי שהכתיבה תסייע לי להבין.
לפני שנה, כשהתחלתי, השתעשעתי ברעיון לכתוב ספר על צילום. לא מדריך צילום למתחילים, אלא טקסט מעמיק יותר שיתייחס לתהליך היצירתי ולפיתוח "ראיה צילומית ספונטאנית". חשבתי שספר כזה, בעברית, יוכל להעשיר את קהילת הצילום ההולכת וגדלה בארץ. המאמרים הראשונים שהופיעו בבלוג נועדו, בחלקם, להיות פיגומים לפרקים בספר. למשל הסדרות שעסקו באיזון ובתהליך היצירתי. קיויתי שהפורמט הזה, בלוג מקוון, יסייע לי לחשוף את החומר לציבור קטן של קוראים ולקבל משוב. התכנית המקורית היתה לכתוב בלוג בעל אורך חיים קצוב - שנה אחת בדיוק. אילו הדברים היו מתנהלים כסדרם, הייתי מודיע כאן היום על סיום חייו של "העין" (אולי באמת מוטב לפרוש לפני ההידרדרות הבלתי נמנעת?).
אלא שהדברים התפתחו אחרת. הבלוג הרחיב את ה-scope שלו והקוראים, אלה שהגיבו באופן פומבי ואלה שכתבו אלי באופן פרטי, הפכו מציבור אנונימי חסר פנים לאינדיווידואלים בעלי אישיות, רצונות ודעות. המונולוג המתמשך היה לדיאלוג. הטקסט הכמו-אקדמי, המאוזן והשקול פרש את כנפיו. ככל שהקוראים, ובעיקר המגיבים, התרבו הבנתי ש"העין" כבר איננו רק יציר כפי. הוא שייך לקוראים לא פחות מאשר הוא שייך אלי. במהלך השנה האחרונה קראו ב"העין" קצת למעלה מ-6,000 קוראים שונים. קבוצת הקוראים הקבועים הולכת וגדלה באיטיות. נכון להיום היא מונה כ-150 איש ואשה שחוזרים אל הבלוג לפחות אחת לשבוע. אינני מכיר את הקוראים שלי באופן אישי, אבל אני יודע שאתם שם וחושב על דרכים "לפתות" אתכם להשתתף (הסקרים והשאלונים המופיעים כאן מידי פעם הם אחת הדרכים שלי להכיר אתכם).
שנה לאחר הקמתו, "העין" עדיין מקרטע. הוא תלוי בי יותר מכפי שהייתי רוצה. לשמחתי, אייל הצטרף ככותב נוסף בבלוג והוא הופך אותו למגוון יותר. עדיין, "העין" זקוק לכותבים נוספים. הייתי רוצה שיישמעו בו דעות נוספות, רעיונות חדשים. הייתי רוצה לעשות אותו פלורליסטי ודמוקרטי יותר. אם אתם מעוניינים להצטרף, אתם יודעים כיצד לפנות אלי.

את השיר הבא אני רוצה להקדיש לכם, הקוראים.


.

8 תגובות:

  1. מזל טוב שאול, הבלוג בהחלט מגוון ומעניין. אתה מיטיב להתנסח וכמובן גם מצלם נהדר.
    שמחה להיות קוראת קבועה.
    ועדכון נוסף - התמונה חזרה ממסגור ונראית יופי. בשבוע הבא היא תעבור יחד אתי דירה לקיר חדש. אז תודה!

    השבמחק
  2. A wind,
    תודה על השתתפותך הפעילה בבלוג. ואני שמח שאת נהנית מן התמונה.

    השבמחק
  3. מזל טוב!
    מאחל עוד שנים רבות של כתיבה פורה, צילום ושאר ירקות.

    השבמחק
  4. מזל טוב, שאול!
    לעוד הרבה שנים של כתיבה, שיתוף, יצירה והנאה משותפת.

    השבמחק
  5. מזל טוב!
    מצטרפת למברכים,יישר כח.

    השבמחק
  6. אנונימי4.7.2011, 14:18

    מזל טוב! תודה על תובנות רבות בצילום ובכלל

    השבמחק
  7. מזל טוב!
    גם אם לרוב אני לא מגיב, אני עדיין נהנה לקרוא את הפוסטים השונים. במידה מסויימת, הוא היה חלק מתהליך שגרם לי להבין מה חסר לי בתמונות שאני מצלם, אז תודה.
    :)

    השבמחק

Google Analytics Alternative