יום רביעי, 18 במאי 2011

על עבודה ללא תשלום, או: ממי באמת צריך להיזהר

הרשימה הזאת מיועדת לצלמים צעירים שמעוניינים להתפרנס מהתחביב שלהם. מאחר שאינני מתפרנס מהצילום שלי, עלי להזהיר אתכם ששום דבר ממה שאכתוב כאן איננו מבוסס על ניסיון אישי. רק על ההיגיון המוגבל שלי.

על מנת לקבל הצעות עבודה, על כל צלם למלא שני תנאים בסיסיים:
  • עליו להיות "בעל מקצוע": הכוונה לכך שהוא יהיה מסוגל להפיק תוצאות שעולות בהרבה על אלה שיפיק האדם הסביר. ישנם מקצועות שדורשים ממי שמעוניין לעסוק בהם הכשרה ממושכת ועמידה במבחנים. למרבה הצער (או השמחה) הצילום איננו כזה. סף הכניסה נמוך וכל אחד יכול, לפחות באופן תיאורטי, להתפרנס מצילום. על מנת שאדם יוכל להפיק תוצאות טובות בהרבה מהממוצע עליו להצטייד קודם כל בידע ובניסיון שיסייעו לו לפתח מידה של תושיה. מובן שציוד יקר יסייע כאן, כמו גם כישורי עיבוד תמונה משוכללים, אבל אלה אינם תנאים מספיקים. צלם ששואף להרוויח את לחמו צריך לדעת כיצד להתמודד עם בעיות: בעיות קומפוזיציה, בעיות תאורה ואפילו בעיות של יחסי אנוש.
  • עליו ליצור לעצמו שם. לא כל אדם ניחן במידת האסרטיביות והאגרסיביות הדרושה כדי להחליט שמעתה והלאה הוא בעל עסק, אלא שכך עובד עולם הצילום המקצועי: הוא מבוסס על כישורים אישיים. אפשרות נוחה יותר להיכנס לשוק היא בניה הדרגתית של מוניטין על סמך עבודות קטנות. לצלם טוב (ראו הסעיף הקודם) אין ממה לחשוש: כל לקוח מרוצה יהווה עבורו בסיס לעבודה נוספת. העניין הוא שצריך להתחיל ממקום כלשהו, ולכן כדאי לשקול ברצינות לצלם בהתחלה ללא גביית תשלום. אני יודע שרבים יתרעמו על מה שכתבתי זה עתה: לעבודה בחינם יש ריח של ניצול. מאידך, צילום ללא תמורה במספר הזדמנויות הוא הדרך הזולה והנינוחה ביותר לצבור ניסיון "מסחרי": אין צורך להתחייב על כמות התמונות או על איכותן, אין צורך לעסוק באדמיניסטרציה הנלווית לעיסוק בכספים ואין צורך להצטייד בציוד צילום יקר. צלם המבקש לעבוד ללא תמורה יוכל לבחור היכן לצלם ומתי ואם ירצה בכך - אל איזה צלם להתלוות. מלבד ההתנסות ובניית תיק עבודות בתנאים אמיתיים יש בעבודה כזאת היבט של "שלח לחמך".
אני מניח שאילו הייתי צלם מקצועי לא הייתי כותב את הדברים האלה. מן הסתם הייתי מזהיר מפני עבודה ללא תמורה ששעושקת את הצלם הצעיר. אולי אפילו הייתי מייעץ לצלמים חובבים שלא לחשוף את עבודתם על גבי הרשת מחשש להפרת זכויות יוצרים וכיו"ב. אתם מבינים, אין דבר שמטריד את מנוחתם של צלמים המציעים את שרותיהם בשוק יותר מאשר צלם צעיר ומוכשר שמציג את עבודתו לעין כל ושואף להתפרנס מהצילום שלו. השוק החופשי תחרותי מאד ולא פעם גם ציני וכוחני. עליכם להיות חכמים ולחדור אליו דרך הבטן הרכה שלו במקום להילחם בשועלי הקרבות. אבל עוד לפני כן עליכם להיות צלמים טובים.
.

2 תגובות:

  1. אני לא מאמינה שיש דבר כזה או שצריך להיות דבר שנקרא "לעבוד בחינם" עבור מישהו..

    השבמחק
  2. לא "צריך" וכמובן לא לאורך זמן, אבל בהתחלה זה עשוי לעבוד לטובת מציע השרות.

    השבמחק

Google Analytics Alternative