יום שלישי, 5 באפריל 2011

צילום וידאו במצלמות סטילס: הפיתוי והקשיים

הרשימה הזאת תוקדש לנושא שאין לי עניין אמיתי בו, לפחות לפי שעה: וידאו.
אתמול ציינתי שלפי דעתי יכולות הוידאו של מצלמת סטילס לא צריכות להוות קריטריון בבחירת המצלמה. עלי להבהיר שכתבתי את הדברים מתוך הנחה שהשימוש העיקרי במצלמה יהיה צילום תמונות סטילס. יחד עם זאת, אין ספק שפלט הוידאו המופק באמצעות מצלמות בעלות חיישנים גדולים מצטיין באיכויות "קולנועיות" בזכות האפשרות להקטין את עומק השדה. למעשה, בתנאים מסויימים מצלמות כאלה עשויות להפיק תוצאות דומות לאלה המתקבלות ממסרטות וידאו מקצועיות בעלויות כספיות נמוכות בהרבה. צפו, למשל, בסרטון הפרסומת הזה, שהופק באמצעות מצלמה זולה למדי (צר לי על השימוש בחומר פרסומי. זה נעשה רק לשם המחשת הדברים כפי שתראו בהמשך).
העניין הוא שבמצלמות סטילס צילום הוידאו הוא תכונה "מודבקת". התפעול והממשק שלהן ממוטבים לצילום תמונות בדידות ולכן הוידאו "סובל". מסרטות וידאו, אפילו הפשוטות ביותר, מציעות לצלם הוידאו תכונות בסיסיות שחסרות ברוב מצלמות הסטילס / וידאו בעלות החיישן הגדול. למשל:
  • עינית אלקטרונית שמאפשרת צפיה בעת הצילום
  • מסך מפרקי
  • זום ממונע
  • מיקוד אוטומטי רציף
  • מיקוד אוטומטי שקט (תלוי בעדשה)
  • מיקרופון פנימי איכותי
  • שליטה בעוצמת הסאונד המוקלט
  • שקע לאוזניות
  • פילטר ND מובנה
  • עזרים לניטור החשיפה (zebras) והמיקוד (peaking)
  • אפשרות לשינוי מצב החשיפה תוך כדי הקלטה
  • עדשות בעלות צמצם רציף (stepless)
  • שקע למסך חיצוני (לצפיה בזמן אמת - live HDMI)
  • והחשוב מכל: חיישן מסוג CCD (שאינו סובל מאפקט ההטיה של גופים בתנועה אופקית)
בתנאים אלה, הפקה של סרטוני וידאו בסטנדרט שידור דורשת שימוש בכמות גדולה של ציוד משלים. ערכה כזאת עשויה להיראות כך:


סרטון הפרסומת הקצר אליו הפניתי למעלה צולם כך. רק על מנת לתת לכם מושג, כל אחת מהעדשות בה נעשה שימוש בצילומים יקרה פי 4 מהמצלמה, שלא לדבר על ציוד הסאונד, התאורה ויתר העזרים.

ההשפעה הרלוונטית יותר של מצלמות החיישן הגדול בעלות יכולות הוידאו עשויה להתבטא בירידה של מחירי מסרטות הוידאו המקצועיות. מסרטות חדשות המבוססות על חיישנים המצויים במצלמות סטילס כבר החלו לצוץ. מחיריהן סבירים יחסית לתכונות שלהן, אם כי עדיין גבוהים מאד במונחים של סטילס. נכון, ניתן להפיק תוצאות מרשימות ב-DSLR גם ללא כל התוספות, אבל על מנת להשיג אותן יש לוודא שנושא הצילום פחות-או-יותר סטאטי ושאין סביבו תנועה מהירה. מצלמות סטילס לא נועדו לצילום וידאו, אפילו אם הן מאפשרות זאת. חשוב להכיר את המגבלות שלהן לפני שרוכשים מצלמה כזאת לצרכי הפקה.
.

2 תגובות:

  1. בדיוק רכשתי D7000 לצורך הפקת סרט וידאו קצר (10-15 דקות).

    בינתיים אני עסוק בלהסתבך עם הפוקוס ועם גודל הקבצים הנוראי: במצב 1080p באיכות הגבוהה ביותר, עשר דקות שקלו כג'יגה וחצי!
    ב720p באיכות נמוכה המצב יותר טוב, ועשרים דקות שוקלות כג'יגה אחד.

    יש לך איזשהן עצות?

    השבמחק
  2. Bazzaz,
    משתתף בצערך. הקבצים הגדולים הם צרה אינהרנטית. אני חושש שאין מה לעשות בעניין (אולי לבחור בדחיסה חזקה יותר בהגדרות המצלמה).

    השבמחק

Google Analytics Alternative