יום שלישי, 12 באפריל 2011

כיצד לכתוב ביקורת - חלק שלישי: תיאום ציפיות

המפתח בניסוח ביקורת מועילה הוא התאמתה לרמת העבודה. באופן כללי, אנחנו תופסים תצלומים בשלוש רמות שונות:
  1. גירוי אמוציונאלי או אינטלקטואלי. תצלומים מסוימים (ומעטים מאד) מביאים אותנו לידי סערת רגשות. אנחנו חשים שיש בהם punctum. הם סוחפים את דמיוננו ומעוררים בנו תגובה פיזית (צחוק, בכי, שינויים בדופק ובלחץ הדם וכו').
  2. אסתטיקה. אנחנו מתמוגגים מהיופי הנשקף מן התצלום. הצבעים, הפירוט, סידור המרכיבים בפריים, האווירה - כולם נעימים לעינינו ותואמים את הציפיות שלנו. תצלומים כאלה עשויים להיות מתוארים בביטוי הצרפתי comme il faut - "כמו שצריך".
  3. אינפורמציה. הנושא הנשקף מהתצלום מלמד אותנו דבר מה שלא ידענו ומגרה את הסקרנות שלנו. אנחנו מתעמקים בו, מחפשים הסבר.
תצלום עשוי "לדבר" אלינו בכמה רמות. הוא עשוי לכלול את שלושת היסודות האלה, אחד מהם או אף לא אחד. אין ביניהם קשר והם אינם אינהרנטיים לתמונה המצולמת. הקומוניקטיביות של תצלום תלויה במתבונן, אם כי תצלומים מסויימים נתפסים כקומוניקטיביים יותר מאחרים.
על הביקורת להיות מותאמת לרמת הקשר שלנו לתצלום: יצירות מופת שמרגשות אותנו יזכו לביקורת ברמה אחרת מתצלומים סתמיים. קחו למשל את התצלום הבא, מאת Guido Harari, בו מתוארים המוזיקאים Lou reed ו-Lauri Anderson:

Photograph: Guido Harari, 2002
בעיני זו יצירת מופת. התצלום הזה מעורר בי התרגשות בכל פעם שאני מתבונן בו. אילו נתבקשתי להעביר עליו ביקורת לא הייתי מעלה בדעתי לכלול בה התייחסות לבחירת הצלם בשחור לבן, לקונטרסט או לטשטוש הקל. ירידה לפרטים כאלה מתעלמת מערכה הרגשי של היצירה הזאת. אתם מבינים למה אני מתכוון.

תרשים הזרימה הבא מתאר את תהליך ההתבוננות שלי בתצלומים ואת המפתח שאני משתמש בו על מנת להתאים את הביקורת ליצירה. אלה הם כללי אצבע בלבד. הפרטים עשויים להשתנות ממתבונן למתבונן. הקישו על התרשים על מנת שתוכלו לקרוא בו.


.

6 תגובות:

  1. נו, טוב,
    אני לא עובר את הקרטריונים האלו...
    אבל מצד שני אני גם א מצפה לעבור אותם, אז אני מסכים אתך.....
    כלומר, אני לא יוצר קונפליקטים רגשיים בתמונות, או אינטלקטואלים. אני שואף להביא את היופי שאני רואה בטבע לידי ביטוי בצילום, ולכן יהיה אצלי בדרך כלל נושא יחיד מובהק שהענין בו מוגבל למי שמתעניין בו....
    לפעמים אני מצלם תופעות שהן המקבילות אולי להתרחשות אנושית מעניינת, אבל דרוש ידע בכדי להבין שהן כאלו, אז גם את המבחן הזה אני לא עובר.
    ומכיוון שאני מסכים אתך שאני מצפה בעיקר לבקורת טכנית על הצילום שלי - אין לי שום בעיה עם המסקנה הסופית.

    השבמחק
  2. דני,
    אל תזלזל בכשרון שלך. רוב העבודות שלך דווקא נמצא (לדעתי) באזור האסתטי של תרשים הזרימה הזה. יותר מזה, האורגניזמים שאתה מתעד הם לא בדיוק גורי יונקים פרוותיים ונעימים לליטוף ואם הם נראים אסתטיים הרי לצלם יש בכך חלק מכריע.

    השבמחק
  3. שאול,
    אני מסכים איתך שביקורות מנומקות הן ביקורות טובות, אבל אני מאוד לא אוהב את הקטגוריזציה הזו של הרגש.

    ואם התבוננתי בה 14 שניות?
    מה זה "נושא יחיד"? האובייקט המצולם או הרעיון שמאחורי?
    איך מוגדר "גירוי אינטלקטואלי"?

    השבמחק
  4. יוני,

    גם תהליך רגשי סובייקטיבי ניתן להבנות, או לפחות לנסות לתאר בצורה מתודית.

    האם היה משנה לך אם במקום "15 שניות ומעלה" היה כתוב "פרק זמן משמעותי"?
    הרי ברור שמדובר בכלל אצבע, שהמספרים השונים משתנים מאדם לאדם, ועם זאת יש בהם ערך.

    השבמחק
  5. יאיר,
    אני מקבל את הטיעון שלך.
    זה כנראה מתאים לסוג מסוים של אנשים (ואני לא אומר את זה לשלילה).
    לי קשה עם האנליטיות הזו ואני לא אוהב את תרשימי הזרימה של הרגש.

    יש משהו שאני לא מבין, אם התמונה לא גרמה לי העצמת רגשות וגירוי אינטלקטואלי, לא צפיתי בה 15 שניות, ולא נהניתי מהאסתטיקה - איך אפשר להנות ממנה?

    מהנסיון שלי, לא רק לגבי צילום אלא גם בכתיבה, הבעיה היא פחות בביקורת ויותר בעובדה שהיוצרים לא יודעים לקבל את העובדה שאולי מה שהם יצרו פשוט לא טוב מספיק.

    השבמחק
  6. יוני,
    תרשים הזרימה הזה לא מהווה המלצה. דרך ההתבוננות שלנו בתמונות היא סובייקטיבית, שלא לדבר על ההשפעה הרגשית שלהן עלינו. רציתי רק להדגים כיצד ההתרשמות שלי מתצלום משפיעה על "הספירה התודעתית" של הביקורת.
    "נושא יחיד" - אובייקט מרכזי יחיד
    "15 שניות" - זמן רב מהרגיל
    "גירוי אינטלקטואלי" - העלאת מחשבות, אסוציאציות וכו'.

    בעניין התשובה שלך ליאיר,
    אני מסכים. למעשה אני לא נהנה מרוב התמונות בהן אני מתבונן (כולל רוב אלה שאני מצלם).

    השבמחק

Google Analytics Alternative