יום רביעי, 2 בפברואר 2011

על צילום רחוב, מאת שגיא קורטלר

שמי שגיא ואני בן 38. מצלם ברצינות כשנה.
כשהחלטתי לפתח את תחום הצילום לא הייתי ממוקד, ניסיתי לצלם כל מיני תחומים ולמרות שאני מאד אוהב הרבה ז'אנרים צילום הרחוב תפס אותי הכי חזק.
לדעתי צילום רחוב זה הז'אנר שבו הצילום התיעודי והצילום האמנותי נפגשים ויוצרים תוצאות נפלאות.
להבדיל מצילום תיעודי, בצילום רחוב לא ממש חייבים לספר את האמת. ניתן לספר סיפור אחר תוך הוצאת הסצנה מהקשרה המקורי.
בו זמנית להבדיל מצילום אמנותי, אין ביום בצילום רחוב. יש לתפוס את הרגע ולהעביר את הסיפור ע"י תזמון נכון ומסגור נכון.
מבחינה כלשהי צילום רחוב החזיר אותי ל"אינסטינקט הבסיסי" שהיה לי בצילום לפני שהתחלתי לפתח את התחביב החדש, לפני שלמדתי את חוקי הקומפוזיצה. תמיד חיפשתי "לתפוס את הרגע המכריע" עוד לפני שבכלל ידעתי על קיומו של המושג.
התשוקה שלי לז'אנר הביאה אותי עד קובה הרחוקה בחודש שעבר. הצטרפתי לפליקס לופה, אחד מצלמי הרחוב והתעודה המוכשרים בארץ ולקבוצת צלמים ויצאנו לדרך. קובה נחשבת לגן עדן לצילום רחוב, המציאות היומיומית מוציאה את התושבים לרחוב ויש אקשן תמידי. בכל פינת רחוב אפשר לתפוס כמה וכמה סיפורים טובים מבלי בכלל לזוז. האופי של האנשים מאפשר להתקרב אליהם למרחק אפס וזה מהווה לבית ספר נהדר לצילום רחוב שמגיע לשיאו בצילום מקרוב כאשר מצויידים בעדשה רחבה.
כמה טיפים לצילום רחוב:
1. התקרבו לסצנה.
2. השתמשו בעדשה רחבה.
3. סגרו את הצמצם - כדאי לעבוד עם עומק שדה גדול על מנת שגם הרקע יהיה בפוקוס. זה גם יעזור למנוע פספוסים של צילומים מהירים שאין בהם יותר מדי זמן לפקס.
4. חפשו זויות צילום מעניינות ולא שיגרתיות, אל תצלמו רק דרך העינית ובגובה העיניים.
5. שימו לב לרקע: בצילום רחוב הרקע הוא חלק בלתי נפרד מהצילום וחלק מהסיפור.
6. חישבו היטב על הקומפוזיצה, נסו לבנות קומפוזיציות מורכבות, הן יוצרות יותר עניין וגורמות למתבונן לטייל בפריים הרבה זמן.
7. עזבו אותכם מכללי צילום. הסיפור הוא החשוב והתזמון של הרגע המכריע חשוב יותר מחוקי קומפוזיציה, חיתוכים וישורים. כמובן שאם ניתן גם לבנות קומפוזיציה מושלמת אז עדיף.
8. אל תצלמו תמונות משעממות.
9. הבינו את ההבדל בין "צילום רחוב" לבין "צילום ברחוב", פורטרט ברחוב זה פורטרט ולא צילום רחוב.

בביקורו בארץ אמר אלכס ווב שצילום רחוב זה 99% אכזבה. בהחלט יש ימים שבהם יוצאים לצלם ואין שום דבר מעניין או שהתמונות מתפספסות. לא תמיד יש את האפשרות לשבת על הסצנה ולקחת כמה טייקים. אבל כשכבר תופסים פריים טוב זה שווה כל רגע...

למי שמעוניין יכול למצוא אותי בפייסבוק
http://www.facebook.com/sagik1


טקסט ותמונות: שגיא קורטלר

הערת המערכת
לצילום הרחוב, כז'אנר, יש מאפיינים רבים שאני מוקיר: הגישה הישירה, החשופה אל הנושאים; הצילום הריאקטיבי המהיר; הקירבה; הזוויות הרחבות והאקספרסיביות; חשיבות הרקע; הקימפוז ה"מרושל" מגובה החזה. בנוסף לטיפים של שגיא, הייתי ממליץ לכבות את המסך האחורי של המצלמה. הוא מפריע להתרכז, והקומפוזיציה לא מספיק חשובה על מנת לבדוק אותה מיד לאחר כל חשיפה. טיפ נוסף: להרכיב על המצלמה עדשת פריים, ששדה הראיה שלה מוכר לכם ולמקד באחת השיטות הקלאסיות על מנת להבטיח תגובה מהירה. ועוד משהו (חשבתי ששגיא יחלוק עלי כאן, אבל הוא דווקא מסכים): למצלמה קטנה יש יותר יתרונות מאשר חסרונות בצילום רחוב.
.

7 תגובות:

  1. אהבתי מאוד את התמונה הראשונה.
    יש בה תמימות ואני ממש מרגיש את עצמי בתוך הסצינה, נהנה מהגשם כמו הילדה :).

    השבמחק
  2. שכחתי שתי נקודות חשובות לטיפים לצילום רחוב:
    * לסגור צמצם - כדאי לעבוד עם עומק שדה גדול על מנת שגם הרקע יהיה בפוקוס. זה גם יעזור למנוע פספוסים של צילומים מהירים שאין בהם יותר מדי זמן לפקס.

    * חשוב מאד לשים לב לרקע, בצילום רחוב הרקע הוא חלק בלתי נפרד מהצילום וחלק מהסיפור.

    השבמחק
  3. למה לחלוק עליך? אני מסכים אם כל מה שהוספת.
    ממליץ אפילו לצאת לצלם קצת עם פילם על מנת להתרגל לא להסתכל במסך אחרי כל צילום... בכלל אם מסתכלים במסך עלולים להפסיד את הרגע.
    אני גם בעד עדשות פריים ואני בעיקר מצלם עם עדשת פריים. כשלומדים להכיר היטב את אורך המוקד אז כבר לא צריך להביט דרך העינית בכלל.
    גם על המצלמה הקטנה אני מסכים ב 100%, לא סתם כל צלמי הרחוב המקצוענים מצויידים בלייקה. למצלמות RF יש יתרון עצום בצילום רחוב, הגודל הפיסי פחות מרתיע, ניתן להבלע בקהל בקלות יותר, יש לה דיליי נמוך יותר מ DSLR בגלל שלא צריך להתין שהמראה תעלה. העדשות הרחבות קטנות יותר ויש להן פחות עיוותים מאשר עדשות של DSLR. התפעול שלהן שקט יותר מה שגם מושך פחות תשומת לב.
    גם מצלמות ה EVIL יכולות להתאים אבל צריך ללמוד את התפעול שלהן ממש טוב כי הפוקוס קצת איטי ויש דילי ארוך יותר מאשר ל DSLR, אבל בהחלט ניתן לתרגל וללמוד את המצלמה ולהשתמש בהן בקלות בצילום רחוב. בכלל אני חושב שכל מצלמה מתאימה לצילום רחוב, אפילו מצלפון... כפי שכתבתי, תפיסת הרגע והעברת הסיפור יותר חשובים מפוקוס מדוייק או קומפוזיציה מושלמת.

    השבמחק
  4. צילומים נפלאים
    ממש!

    השבמחק
  5. שגיא,
    אמנם עוד לא יצא לי לכתוב לך את זה בפורום, אבל התמונות נהדרות! אחת אחת!

    השבמחק
  6. נוגה ב. בקובה זכיתי להכיר את שגיא22.3.2011, 20:02

    הי שגיא, אתה פשוט אלוף, כתבה מאלפת, אישיות מדהימה ותמונות - שכל המוסיף - גורע....

    השבמחק
  7. תודה על הכתבה המעולה. אני בתחילת דרכי ואני בהיסטריה. מאוד קשה לי לעשות את המעבר מהבית\סטודיו לרחוב. הכל נראה לי בהילוך מהיר ואני מרגישה כמו צב.
    לאחרונה התחלתי לשחק משחק עם חברה שלמדה איתי..
    כל אחד בוחרת לשניה לוקיישן על המפה ואנחנו חייבות תוך שבוע לחזור משם עם צילום מעניין.
    דווקא יצאו לי כמה תמונות שלדעתי מספרות סיפורים מרגשים.

    השבמחק

Google Analytics Alternative