יום שישי, 12 בנובמבר 2010

ניתוח תמונה: ציידת עם עופר מאת David Chancellor

התבוננו בתמונה הבאה:

David Chancelior, Huntress with Buck, from Hunters


מתוארת בה נערה לבושה בבגדי עבודה בצבעי ספארי דהויים. היא ישובה על גבו של סוס לא גדול במיוחד ומחזיקה בידה השמאלית את קרנו של עופר איילים מגודל המוטל מת לפניה. הרקע הוא נוף בתולי של ערבה צחיחה, מעוטר בהרים אדמדמים במרחק. הצללים מרמזים על שעת אחר הצהרים המאוחרת בה צולמה התמונה. הפריים רחב מעט מאורכו של הסוס. הצילום נעשה מנקודת השקפה נמוכה מעט, כך שראשה של הנערה נדמה כנישא מעל הנוף. יציבתה הזקופה, הבעת פניה השלווה, ידה האוחזת בקרנו של העופר, ראשו השמוט של הסוס ומצג האזניים הכנוע שלו - כולם מעוררים רושם של אדנות: הסצנה סרה למרותה של הרוכבת, בעלי החיים והערבה רחבת הידיים כולה. דמותה של הנערה מרמזת על אצילות: פניה הבהירים, מבטה הישיר, האיפוק הגאה והבגדים הנקיים. עליונותה בלתי ניתנת לערעור. הבעתה מלאה בעצמה. היא כאילו אומרת למתבונן: "הסתכל בי אם אתה רוצה. אני לא מתעניינת בך". זוהי בת דמותה של האלה היוונית ארטמיס (במיתולוגיה הרומית - דיאנה), אלת הצייד קלת הרגליים, הבתולה שאין בכוחו של איש להשיג.

ארטמיס, ציור אטרוסקי, 500~ לפנה"ס
אבל יש כאן טרגדיה: האייל נחשב לבעל חיים מקודש לארטמיס. מרכבתה היתה רתומה לחמישה איילים חסונים ואיילים צעירים ליוו אותה לכל מקום. ואילו בתצלום האייל הצעיר הוא ניצוד. הביטו בכף היד האוחזת בקרן החיה: זו איננה אחיזה בוטחת; פרקי האצבעות מתוחים והאגודל נלחץ אל האצבע המורה. ניכר שהציידת מפעילה כוח שהוא מעבר לדרוש כדי להבטיח שהפגר לא יישמט מגבו של הסוס. המחווה הצנועה הזאת היא הסיפור בתמונה. כף היד השמאלית של הנערה ממוקמת בקומפוזיציה באופן אסטרטגי באותו גובה שבו הנוף משתנה ממישורי להררי, בדיוק במחצית ציר הגובה של הפריים. הקונטרסט הטונאלי באזור זה בתמונה מושך את תשומת לב המתבונן. כעת הסתכלו שוב ביציבתה של הנערה. פלג גופה העליון נוטה קלות לצד ימין, כאילו היא נרתעת מהמצלמה. כתפה השמאלית גבוהה מהימנית, כאילו היא מושכת את ראשו של העופר לחיקה כדי לגונן עליו (או להסתיר אותו). הביטו שוב בפניה: שפתיה פסוקות אך מעט. עיניה מסתכלות פנימה, ולא החוצה, מביעות בהלה.

מובן שהניתוח הזה הוא פרשנותי האישית. אינני מכיר את הצלם או את הדוגמנית שלו ואינני יודע מה הוא רצה לומר כשצילם. התצלום הזה הוא אחד מתוך סדרה שכותרתה "ציידים" ועל מנת להבין את ההקשר שלו יש להתבונן בסדרה כולה. מכל מקום, התצלום שלמעלה זכה בפרס הראשון ב-Taylor Wessing Photographic  Portrait בבריטניה ולדעתי הוא ראוי לכך.

תגובה 1:

  1. אנונימי12.11.2010, 12:58

    קצת קשה לי ההומולוגיה לארטמיס. סמלה של ארטמיס הם כלי ציד (קשת וחיצים) ניתן לראות זאת גם מהתמונה שהעלית ואילו בתמונה אין זכר לכך בנוסף ניכר מאמץ לנקות את התמונה מאלמנטים הקשורים לצייד - הכל סטרילי ונקי וגם הצבי הניצוד לא נראה כניצוד (אין דם וסימני מאבק)

    השבמחק

Google Analytics Alternative