יום ראשון, 14 בנובמבר 2010

מצלמים חדשות או עושים חדשות?


לא פחות מתשעה מהעיתונים היומיים בבריטניה פרסמו ביום רביעי האחרון תמונה דומה לזו שלמעלה בעמוד הראשון שלהם. אתם מבינים, הממשלה שם שילשה את שכר הלימוד באוניברסיטאות (בקרוב אצלנו?) כחלק מן ההתמודדות עם המשבר הכלכלי. התמונה חזקה ואנרגטית. מחאת סטודנטים תמיד היתה פוטוגנית, במיוחד אם היא מעט אלימה.
אבל הסיפור האמיתי של התמונה הזאת מוצג דווקא למטה. אם הכל נראה לכם בסדר - אשריכם. אותי זה מטריד.


עדכון - תגובתו של זהר שחר, צלם הדסק הצפוני של ידיעות אחרונות
לגבי השאלה והבעיה שהעלית - עושים חדשות, או מצלמים חדשות ? התשובה היא באמצע, לא לפה ולא לשם...מחד, אתה צודק, שבסוג צילומי אקטואליה כאלו, התקשורת מעורבת בעצם ההתרחשות עצמה. בתקופת האינטיפאדות וההפגנות בשטחים, אולי 80 אחוז מהצילומים שיקפו מודעות המצולמים לנוכחות התיקשורת. מלחמת עיראק ארהב סוקרה בשידור חי למשל, ומלחמת לבנון השניה לא סוקרה בכלל, כך גם לא המבצע בעזה, ומשתי המקומות האלו אין צילומים, וזה רע מאוד, וזה הרבה יותר גרוע מהמצב ההפוך שתיארת, כי כשאין תיקשורת אין ביקורת. מה שכן הגיע, אלו צילומים לא אובייקטיבים ממצלמות פלאפון של חיילים ( הם לא יצלמו נוהל שכן, נכון ?..), וסוכנויות זרות מצלמים מקומיים פלסטינים בלבד. זה טוב ? זה הרבה יותר גרוע. אז מדברים על הרע במיעוטו, ברירת המחדל. אני מאמין, גם כצלם עיתונות, שאני כן צריך לצלם מצב כזה אם אוזמן אליו, כפי שתיארת פה, כי זאת גם היא מציאות שעלי לתעד ולהעביר אליך. מציאות שבה התיקשורת היא חלק אינטגראלי מהחיים, ובלתי ניפרד. ללא הצלמים שהוזמנו היו מצלמים זאת חבריו הסטודנטים במצלמות פלאפון, וגם זה היה מגיע לכותרות. אז אני מעדיף שיגיע צלם מיקצועי ואחראי, שיעביר גם את התמונה השנייה כפי שהבאת פה, וסומך על האינטיליגנציה של הקוראים שיצליחו להבין את המורכבות של המציאות שלנו, וידעו לבקר אותה בדיוק כפי שעשית פה...הידיעה היא שסטודנט ניפץ חלונות כמחאה על מה שמחה, והזמין התקשורת לצלם. זאת המציאות, והיא לא פחות חשובה ממקרה בו לא היה פונה לתקשורת, אין כמעט הבדל מבחינתי. מחאה זאת מחאה...להראות רק את התמונה הראשונה זה שקר, שבו יכול לבחור העורך האחראי באותו ערב, ואני מתנגד לו. אבל תדע שזה לא תלוי בצלם, שמחד אמור לספק החומרים, ומאידך הוא לעולם לא יהיה אובייקטיבי, לעולם לא...ככה בנויה האנושות.
 .

4 תגובות:

  1. גלעד מלנקי15.11.2010, 12:27

    אין לי ניסוחים בשפה גבוהה לגבי המוצג בתמונה. יש שם אדם אחד מחוץ למעגל הצלמים, עם הגב כלפי הצופים, אפשר להרחיק לכת ולומר שהוא נראה כמו המארגן של הקרקס הזה... אולי הוא בסוף גם עבר עם כובע בין הצלמים שיזרקו מטבע, כתודה על המופע המרהיב והצבעוני שארגן להם. אולי גם פנו אליו אחר כך אלה שעמדו רחוק מדי, ןביקשו replay. תעודת עניות צילום העיתונאי בבריטניה.

    השבמחק
  2. אני לא חושב שסיטואציות כאלה הן ספציפיות לבריטניה.

    השבמחק
  3. גלעד מלנקי15.11.2010, 16:26

    בודאי שלא...

    השבמחק
  4. התקורת כבר מזמן אינה מדווחת בלתי מעורבת.
    הרי רק נוכחות תקשורתית מייצרת שינוי. וכאן זה הרבה הרבה יותר מזה - זה לחולל את הדרמה כדי שיהיה מה לדווח.

    לא בשורה חיובית לאף אחד.
    ותודה שהבאת

    השבמחק

Google Analytics Alternative