יום רביעי, 27 ביוני 2012

שאלון EVIL: התוצאות (וגם כמה הגיגים)

טכנולוגיית ה-EVIL מהווה פריצת דרך בעולם הצילום. הגורם לכך איננו ההנדסה שבתוך הקופסה (דהיינו החלפת המראה והפריזמה במערכת צפיה ישירה וההסתמכות על שיטה שונה למיקוד אוטומטי) אלא שבירת המוסכמה הוותיקה שקושרת בין גודל ומשקל לבין איכות. המבוגרים שבינינו זוכרים ודאי את מירוץ המזעור בין יצרני מצלמות הרפלקס שהתרחש בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת, אבל המרוץ ההוא היה כאין וכאפס בהשוואה למהפכת ה-EVIL - וזו מהפכה אמיתית. זאת מהפכה מכיוון שהיא הופכת את הצילום ה"איכותי" לנגיש יותר עבור משתמשים שנרתעים מגודלן וממשקלן של מערכות ה-DSLR ה"אמיתיות" ומכיוון שהיא מאפשרת את חדירתו לטריטוריות חדשות בהן מצלמות ועדשות גדולות הן נטע זר. אם תרצו, מהפכת ה-EVIL משלימה את מהפכת המצלמות הסלולאריות, שהולכות וכובשות את הצילום העממי ודוחקות את המצלמות הקומפקטיות הייעודיות לנישות נידחות יותר ויותר.
כמו כל טכנולוגיה חדשה גם ה-EVIL נתקל בחשדנות ובחשש מצד רבים ממשתמשי מערכות הרפלקס הדיגיטליות. מצלמה קטנה וקלת משקל התומכת בהחלפת עדשות ומצויידת בחיישן גדול יחסית מנוגדת כל כך לפרדיגמת ה"גודל=איכות" עד שהיא עלולה להיראות כמין מעשה שטן: משהו כאן ודאי לא בסדר. אולי מהירות המיקוד חסרה, אולי היעדר חיישנים גדולים-באמת במצלמות ה-EVIL (אין עוד טכנולוגיה שמושווית לעתים קרובות כל כך למצלמות החיישן ה"מלא"), אולי השליטה בעומק השדה מגבילה את הצלם היצירתי (שוב, בגלל ההבדלים בגודל החיישנים), אולי העדשות המותאמות למצלמות האלה לוקות בחסר, אולי קשיי המיקוד הידני ואולי בכלל העיניות החדשות הן אלה שבחיקן טמון הסוד האפל. נו, אולי אני מגזים. המראה והפריזמה היו פתרון טוב לתקופתן, אבל החלפתן במערכת צפיה ישירה אלקטרונית מתבקשת. טכנולוגיית ה-EVIL פוטרת את הצילום לא רק מן הגודל והמשקל העודפים אלא גם מן המסלול האופטי העקיף, שעלול לגרום לחוסר דיוק ניכר במיקוד. בנוסף לכך היא מחליפה כמה וכמה חלקים נעים ברכיבים שמקובעים למקומם וגם זה לטובה. כל מי שחושב בהיגיון מבין את היתרונות.
אלא שהתאוריה היא דבר אחד והיישום הוא דבר שני. זאת טכנולוגיה בהתהוות והיא עדיין לא הגיעה לפרקה (אם כי היא הולכת ומתקרבת בקצב מרשים). מכירות מצלמות הרפלקס המסורתיות והעדשות המיועדות להן עדיין עולות בהפרש ניכר על מכירות מוצרי ה-EVIL ברוב רובם של שווקי העולם. בשאלון שערכתי כאן ניסיתי לברר עד כמה קוראי "העין", קבועים ואורחים כאחד, פתוחים לקבלת ה-EVIL, מהם היתרונות שהם מייחסים לו, מהם חששותיהם וכיצד הם מתייחסים לטכנולוגיה הזאת בהקשר של הספקטרום הטכנולוגי הצילומי בכללותו. התוצאות מעניינות.

השתתפו בסקר 41 צלמים, לעומת 15 בלבד שהשתתפו בסקר דומה שערכתי לפני כתשעה חודשים. ההבדל הגדול במספר המשתתפים מונע השוואה משמעותית של התוצאות. מצד שני, הסקר האחרון מלא בממצאים חשובים. השאלה הראשונה שנשאלה היתה: מה מידת ההיכרות שלך עם מצלמות EVIL?. התוצאות הפתיעו אותי במקצת: לא פחות מ-29% מן המשתתפים כבר מחזיקים במצלמה כזאת ועוד כרבע מהם שקלו, או שוקלים רכישה של EVIL. כל משתתפי הסקר לכל הפחות שמעו או קראו על הטכנולוגיה החדשה ורק כ-12% מהם הביעו חוסר עניין מוחלט לגביה. מובן שהמספרים האלה אינם מייצגים את חובבי הצילום ה"איכותי" בכללותם, ודאי שלא בישראל.
נראה שמידת ההיכרות של הצלם עם מצלמות ה-EVIL משפיעה על עמדותיו: רוב משתתפי הסקר ציינו את גודל המצלמה כיתרון. מידת ההיכרות שלהם עם ה-EVIL כמעט שלא השפיעה על הערכתם זו. מצד שני, משתתפים שלא ראו מצלמה כזאת מימיהם ייחסו פחות חשיבות לגודל העדשות מאשר המשתתפים האחרים בשאלון. הקבוצה שהביעה את מירב ההערכה למימדיהן הצנועים של העדשות כללה את אותם משתתפים שנתקלו במצלמה כזאת פעם או פעמיים אבל לא זכו להיכרות קרובה יותר. עם זאת, המשתתפים בני הקבוצה הזו נרתעים מן המצלמות האלה. הסיבות הדומיננטיות לרתיעה הן "מיקוד אוטומטי איטי", חסרונה של עינית או החשש שלהם מאיכותה בדגמים שכוללים כזאת וחוסר אמון מסוים באיכות העדשות המיועדות למצלמות EVIL. הקבוצה הבאה היא זו הכוללת צלמים ששקלו (או שוקלים) רכישה של מצלמת EVIL. שיעור המשתתפים מקבוצה זו שציין לטובה את איכות העדשות גבוה יותר מזה שבכל הקבוצות האחרות. יחד עם זאת, אותם משתתפים חוששים יותר מהאחרים מחוסר הנוחות שבאחיזת מצלמה קטנה ומכך שהמצלמות האלה אינן תומכות בעדשות שכבר נמצאות ברשותם. שני אלה, יחד עם המחירים הגבוהים-מדי לטעמם, גורמים לכך שהם עדיין מתלבטים (או הכריעו לשלילה). ומה חושבים המשתתפים בשאלון שכבר יש ברשותם מערכת EVIL? ובכן, בני קבוצה זו אוהבים את גודל המצלמה יותר מכל האחרים ומוטרדים רק מן ההיצע המוגבל של עדשות פריים איכותיות המתאימות למצלמות שלהם.
השאלה המסקרנת ביותר בסקר התייחסה למקומה של טכנולוגיית ה-EVIL בשוק המצלמות. התפלגות התשובות לפניכם:
 

כמו תמיד, רק מי שמתנסה יודע.
.

2 תגובות:

  1. קודם כל, מעניין לקרוא ונראה לי שהניתוח נכון לגבי רוב האוכלוסיה.
    לי אישית מפריעים הגודל הקטן מדי והעדר העדשות המתאימות.
    הגודל אינו עניין של אגו, בעיקר כי ברוב הזמן אני מצלם מקרו לבד, בשדה, הרחק מכל אדם. אבל אני לא מסתדר ביד עם מצלמה קטנה, זה ממש לא נוח לי ביד. למצלמה כבדה יתרונות נוספים במקרו מבחינת יציבות, אפילו על חצובה.
    משהו נוסף שנראה לי בעייתי (גם בקומפקטיות למעשה) ושיכול להפתר על ידי עינית אופטית - כאשר מצלמים במקום ציבורי, למשל בהופעה, המסך המאיר די מעצבן את הסביבה (מצד שני, הקול של התריס גם מעצבן, אז זה מתאזן קצת....

    השבמחק
    תשובות
    1. מהסביבה הקרובה שלי, רוב האנשים לא יודעים עדיין מה זה מירורלס.

      מחק

Google Analytics Alternative