יום ראשון, 25 במרץ 2012

Ignorance is bliss

אזהרה: אני כותב את הדברים מנקודת ההשקפה של משתמש בציוד צילום המיוצר בידי אחד היצרנים המושמצים ביותר. אל תקחו אותם באופן אישי. נסו להתייחס אליהם ברמה הפילוסופית.
 
לפעמים נדמה לי שיושבי הפורומים שעניינם ציוד צילום הם חבורה של פגועי נפש. הם סובלים משלל קונדיציות: מאניה-דפרסיה, תסמונת אספרגר, תסמונת טורט וסכיזופרניה. כמה מהם מפגינים יותר מתסמונת אחת, אומללים שכמותם. אחרת לא ניתן להסביר את ההתנהגות המופרעת שלהם. למה אני מתכוון? לפניכם מספר דוגמאות נפוצות:

תסמונת הפסילה: תסמונת זו מתגלה כאשר תכונה אחת בודדת ושולית של פריט כזה או אחר מטרידה את מנוחתו של משתתף עד כדי פסילה מוחלטת לא רק של אותו פריט ספציפי אלא של כל הציוד שיוצר בידי אותו יצרן מאז ומעולם. אותו משתתף ממילא לא השתמש בציוד מאת היצרן המושמץ כך שלא היתה לו ההזדמנות להיפגע באופן אישי, אבל העובדה הזו אינה מפריעה לו לחזור על טענותיו שוב ושוב. דוגמאות לכך יכולות להיות מיקומם של תפסני הרצועה, צבעה של עדשה, נקודת חולשה בנעילה של דלת כרטיס הזכרון, מיקום לא נוח של כפתור ה-chimping ועוד כהנה וכהנה. לעתים הופכת הפסילה הזאת למוסכמה כללית (ראו מקרה "הכדורים הלבנים" באחת המצלמות שיצאו לשוק בשנה האחרונה ומקרה "הנקודות האדומות" במצלמה אחרת), למרות שהעילה לה לעולם לא תתגלה בשימוש סביר בציוד. משעשע במיוחד לחזות בתופעת ההיפרבולה: כיצד עניינים שוליים כאלה תופחים תוך זמן קצר למימדים מפלצתיים.

תסמונת המיקרוסקופ: כל מי שנחשף מפעם לפעם למאמרים מדעיים, למצגות עסקיות או לדוחות רבעוניים נתקל בתופעת המיקרוסקופ. זוהי שיטה המשמשת את מציג המידע על מנת להסב את תשומת הלב של הקורא לפרטים מסויימים בעודו מפחית מחשיבותם של פרטים אחרים. ניקח, למשל, דוח השוואה בין רבעונים. אם עלי להציג שיפור בתוצאות, סביר להניח שאצייר גרף כזה:


לעומת זאת, אם חלה הרעה בתוצאות, אעדיף להציג את הנתונים בדרך זו:


בפורומים האלה נהוג להציג הבדלים קלים בין מוצרים דומים באופן מודגש ומופרז. שוב, תשומת הלב המלאה ניתנת לתכונה אחת בלבד של הציוד המדובר תוך התעלמות מוחלטת מהבדלים אחרים שעשויים להפוך את התמונה על פיה. למשל, הבוקר נהניתי לקרוא על כך שמצלמה אחת היא עפר לרגליה של מצלמה שניה רק על סמך ההבדלים בכמות הרעש האלקטרוני של החיישנים שלהן ב-ISO3200. זאת על אף העובדה שלרשות משתמשי מצלמה א' עומד מגוון גדול של עדשות מהירות שמשתמשי מצלמה ב' יכולים רק לחלום עליו. בנוסף לכך, אני מניח שרובנו הגדול אינו רואה צורך בהגברת רגישות החיישן לערך כזה לעתים קרובות. האם לא מוטב היה להשוות את שתי המצלמות בתנאים שימושיים יותר? עולה בי חשד קל שהכותב מתעניין בהבדלים בין מצלמות הרבה יותר מכפי שהוא מתעניין בשימושים שלהן. הלוואי שהוא היה היחיד: למעשה רוב הדיונים בפורומים המדוברים נסובים על הבלים שאין בינם לבין צילום דבר וחצי דבר. בדרך כלל ההבדלים הנידונים קטנים כל כך עד שאי אפשר להבחין בהם בעין בתצלומים מודפסים. לעתים קרובות הכותבים נזקקים למבחנים מקצועיים אנליטיים על מנת לשים את האצבע על הבדל כזה או אחר ב"ביצועים" של שני פריטי ציוד. מה שמעציב אותי הוא הרצינות בה מתקבלים ההבלים האלה – רבים מחליטים על רכישת ציוד על סמך מבט ביקורתי דרך עין המיקרוסקופ במקום להתייחס לתכונות שימושיות שעשויות לתרום לצילום שלהם במידה משמעותית.

תסמונת הכשל הקוגניטיבי: יושבי הפורומים מייחסים חשיבות עליונה למלה הכתובה. הם מתעקשים להבין הכל ברמה המילולית ואינם מתיימרים להתעלות לתפקודים קוגניטיביים גבוהים יותר שיאפשרו להם להבחין במטאפורה, באירוניה או בהומור. אם תכתוב שהלחמת אל המצלמה שלך עדשה מסוימת יטענו כנגדך שהוויתור מצדך על האפשרות להחליף עדשות הוא טפשות לשמה, מה גם שהלחמה עלולה לגרום נזק בלתי הפיך למעגלים האלקטרוניים ולכשלים בתקשורת שבין המצלמה והעדשה. יתכן שדבריך אף יזמינו דיון מלומד שעניינו סוג האלקטרודות המועדף בהלחמת עדשות למצלמות. אם תכתוב שהמצלמה שלך עונה על צרכיך ולכן לא תחליף אותה בדגם חדש שיצא זה עתה לשוק תקבל תגובות שיטנה שיוכיחו לך עד כמה אתה טועה ויוכיחו אותך על הניסיון הנואל להטעות אחרים. ביטוי נוסף לכשל הקוגניטיבי הוא האפקטיביות של שימוש בלשון בוטה: כל דאלים גבר. לא חשוב אילו שטויות תכתוב, אם תחזור עליהן מספיק פעמים ותשתמש בביטויים חזקים כדי שלא תותיר מקום לספקות באשר לעמדתך – סופך שתשכנע את לב הקונצנזוס בצדקתך. במיוחד אם תמצא מראה מקום, ולו איזוטרי, שיתמוך בדבריך במספרים.

כבר מזמן הגעתי למסקנה שהשתתפותי בפורומים כאלה מיותרת. זאת מאורת צפעונים שאין בה מקום לבני תרבות - שומר נפשו ירחק. הבוקר רק הצצתי ומיד נפגעתי.
.

2 תגובות:

  1. מסכים עם כל מילה אבל אנחנו מכורים לפורומים...

    בנימה רצינית יותר, אני למשל רואה את עצמי חובב טכנולוגיה, אבל אני חושב שאני מצליח להפריד בין דיונים טכנולוגים תיאורתים בפורומים כאלו לבין הצילום האישי שלי. הבעיה היא שאם למשל בדיון בפורום שכזה הדיון סוטה לרגע לנושא הצילום עצמו ואז אתה אומר את דעותיך לגבי ההשפעה הטכנולוגית (הלא קיימת כמעט) על התוכן המצולם מייד אתה נסקל... ומוצג כטיפש שלא מבין בכלום...

    הכי חשוב זה לא לקחת ללב ולא להתייחס ברצינות, הפורומים האלו הם סתם דרך להרוג איזו שעה מתה :-)

    השבמחק
  2. אנונימי26.3.2012, 0:30

    בדיוק... גם אני רואה את זה כעוד צד של התחביב הנקרא 'צילום'...

    השבמחק

Google Analytics Alternative