יום ראשון, 16 באוקטובר 2011

הפרויקט הדו שנתי

הפרויקט הדו שנתי הוא כמעט מפעל חיים. הוא דרך להקיף תקופה או מקום או קבוצה קטנה של אנשים, להכיר אותם לעומק מנקודת ראיה סגולית, פרטית. הוא גם דרך לעשות אמנות.
המכשול הגבוה ביותר שניצב בפני אמן בפוטנציה הוא היעדר המסר. לא די בחוש אסתטי מפותח, ביצירתיות, במקוריות ובנגישות לקהל. כל הדברים האלה הם קליפות. האמנות היא תולדה של משמעות, של רעיון. חייבת להיות בה תימה מרכזית. אמירה. התרסה. הפרוייקט הדו שנתי לוקח תימה כזאת ובונה סביבה פיגומים עליהם תורכב יצירה אמנותית. תחילה הוא חוקר את התימה, לש אותה. מלכלך את הכפות הידיים. נובר וחושף סודות, ממיס שקרים ופותר חלומות. אחר כך הוא מרכיב את התימה מחדש. לאט לאט, מבפנים והחוצה, מלמטה למעלה. כפי שבונים ארמון חול בשפת הים.
הפרוייקט הדו שנתי הוא דרך למקד את היצירתיות שבנו. להעניק לה תוכן ומשמעות. לתמוך אותה ביסודות חזקים. הוא עוסק במשהו קרוב לליבנו, דבר מה שאנחנו אוהבים. שיהיה בנו אומץ הלב לראות אותו באפסותו, מפורק לחלקיו. שתהיה בנו התשוקה להקים אותו מעפרו.
הפרוייקט הדו שנתי ממושך. עלינו לתת לו מזמננו. ממחשבתנו. מן החדווה ומן הצער שבנו. שנתיים. אולי יותר מזה. והוא לא מוגבל במדיום: יש בו תמונה ומלים ומוזיקה. יש בו שירה ופרוזה. רעש ושקט. מוצק, נוזל וגז.

חשבתי שאתקשה למצוא נושא לפרוייקט הדו שנתי שלי. הרי בחיי הקטנים, לא בכל יום אני נתקל במשהו שמסעיר את דמי ועוד בגילי המופלג... אבל כנראה שהדרך הנכונה (עבורי) היא להביט פנימה ולא החוצה. להתחיל ממה שאוהבים. זה הרי מובן מאליו.
מה יצא מזה בסוף? אינני יודע. למען האמת אין כאן שאלה של "תוצר". הפרוייקט הדו שנתי עניינו בתהליך. בדרך. והדרך הזאת תביא אותי למחוז חפצה. לאו דווקא למחוז חפצי.

.

2 תגובות:

  1. כל הכתוב הוא נכון אבל ההגבלה בזמן מיותרת.
    הבחירה בלעבוד על פרוייקט במקום תמונות אקראיות ממקדת את הצלם בנושא ובסיפור. התוצאה חזקה יותר מבחינת התוכן.
    איסוף החומרים לא צריך להיות תלוי בזמן, אלא בהרגשה הפנימית של הצלם ש"זהו, מיציתי את הנושא. אספתי את כל החומרים ועכשיו אפשר להתחיל לבנות את הסדרה".

    הגדרת יעדים כמו פרוייקט 365 או פרוייקט 1000 הפרצופים או פרוייקט דו-שנתי מתאימים לצלמים מתחילים שמחפשים מסגרת שתאלץ אותם לצלם.

    מעניין איך זה יסתדר לך עם החומות שנבנות אצלך לקראת כל קיץ....

    בהצלחה

    השבמחק
  2. שגיא,
    עניין הזמן בא להמחיש שפרוייקטים כאלה לא צריכים להיות קצובים בזמן. לאו דווקא שנתיים. אפילו חודשיים.
    בעניין הקיץ, נחיה ונראה.

    השבמחק

Google Analytics Alternative