יום רביעי, 26 באוקטובר 2011

שאלת ה-24 מיליון

האתר dpreview.com, במידה רבה הפוסק האחרון בענייני ציוד צילום, פירסם היום את הסקירה המלאה של מצלמת סוני a77. אותה מצלמה חדשה שמתפארת בחיישן APS-C בן 24 מגה-פיקסלים. לא אלאה אתכם בכל הפרטים. רק אומר שלרזולוציה הזאת יש מחיר. הבעיות הן כאלה:
  1. רעש דיגיטלי - אתם מכירים את דעתי. ניקיון התמונה איננו בראש סדר העדיפויות שלי, אבל חוששני שדעתי אינה אופיינית לקהל שמתעניין במצלמה הזאת. מסתבר שהקטנת מימדי אתר לכידת האור הבודד על החיישן אכן מגבירה את ההפרעה האלקטרונית המתבטאת ברעש דיגיטלי.
  2. רזולוציה בלתי מנוצלת (1) - החיישן הרועש מחייב עיבוד אינטנסיבי של התמונה, בין אם במצלמה ובין אם במחשב לאחר החשיפה. בכל מקרה, העיבוד הזה גורע מחדות התמונה ומקטין את מידת הפירוט שלה במידה משמעותית.
  3. רזולוציה בלתי מנוצלת (2) - שטח הפיקסל הבודד על החיישן הזה הוא בדיוק ארבעה מיקרונים - קטן יותר מכושר ההפרדה של העדשות המשובחות ביותר. התוצאה, שוב, היא חוסר ניצול של רזולוציית החיישן.
אין לי ספק שחיישן התמונה הזה הוא תולדה של מו"פ הפוך, תהליך שבו מחלקת השיווק מציבה בפני מחלקת המחקר והפיתוח יעדים קשיחים מבלי לקחת בחשבון את חוקי הפיזיקה. זאת לא הפעם הראשונה שבה סוני מציגה מצלמות שלא "נתפרו" עד הסוף. העניין הוא שלאחר ההוצאה לשוק של מוצר אחד כזה היצרן כבר אינו יכול לסגת. סוני הכריזה כבר על שלוש מצלמות המצוידות בחיישן הזה ועוד היד נטויה. הנחמה היא שכעת הצרכנים מבינים את מגבלות הרזולוציה של חיישני התמונה. הפיתוח העתידי כבר לא יהיה מונחה רזולוציה. אני מקווה שהיצרנים האחרים יגלו די היגיון בריא ויימנעו מלהתחרות בסוני בהיבט הזה של הצילום הדיגיטלי (לפחות עד שתחול פריצת דרך בטכנולוגיה האופטית).
עד היום היווה מניין המגה-פיקסלים מנוע חשוב לתחרות בין יצרני המצלמות המתקדמות. רזולוציית החיישן מתוארת באמצעות מספר יחיד ולכן היא קלה להבנה. לאחר שהארגומנט הזה נשחק, יהיה על היצרנים למצוא פרמטרים אחרים שיבליטו את המוצרים שלהם על פני המתחרים. ניקיון התמונה ב-ISO גבוה הוא מועמד טבעי להנעת התחרות, אבל לדעתי גם זמנו קצוב: כבר כעת המצלמות המתקדמות מפיקות תוצאות מתקבלות על הדעת בתאורה שאיננה מאפשרת מיקוד אוטומטי מדויק. יתר על כן, אור קלוש הוא על פי רוב אור רע. בהינתן ברירה, עדיף לדעתי להיעזר בפלאש מאשר להגביר את רגישות החיישן לערכי ISO גבוהים מאד.
פרמטר אחר שעשוי להוביל את התחרות בין היצרנים הוא הטווח הדינאמי של החיישן. הטכנולוגיה הנוכחית מחייבת שימוש בחיישנים גדולים מאד (פורמט בינוני) על מנת לחקות את הטווח הטונאלי של סרטי צילום פשוטים. ההיבט הזה של הצילום הדיגיטלי התפתח רק מעט בעשר השנים האחרונות ופריצת דרך טכנולוגית תתקבל בברכה. אין ספק שפיתוח התריס האלקטרוני (global shutter) יתרום רבות לטווח הדינאמי (הוא יאפשר מניפולציית HDR בחשיפה אחת), אבל אני מייחל להתפתחויות בתחום הנדסת החומרים. אי אפשר לסמוך על הסיליקון לבדו.
בכל אופן, העתיד נראה מעניין מתמיד.

.

4 תגובות:

  1. מעניין...
    לפי אתר ההשוואת של imaging-resource כשמשווים בין המצלמה הזאת לבין הקנון 5DMII ניתן לראות בבירור יתרון ברמת הפירוט והחדות לטובת הסוני למרות החיישן הקטן יותר והפיקסלים הצפופים יותר. אולי לסוני יש עדשות טובות יותר....

    ב ISO גבוה, נראה שלקנון יש יתרון בכסטופ אחד שזה דיי צפוי עקב ההבדל בגודל וצפיפות החיישן.

    את DPR אני לוקח ממש עם גרגר מלח, בעיקר את מנוע ההשוואה שלהם לפיו, מצלמות שיש לי או היו בבעלותי נותנות תוצאות ממש שונות ממה שהם מראים.

    השבמחק
  2. אנונימי26.10.2011, 22:38

    המון טעויות בביקורת שלך...
    1. בגלל מראה קבועה יש איבוד של של כחצי סטופ.
    2. הרזולוציה הבלתי מנוצלת לא רלוונטית. כי אם רזולוציה אתה מחפש אז יחסית לכל מתחרות יש לה יותר משמעותית (גם מ 7D)
    3. תבדוק מה חושבים עליה למשל ב popphoto.
    4. לניקון 3DS יש טווח דינאמי כמו של פורמט בינוני במחיר זול יותר (יחסית) תבדוק ב dxo.
    5. טכנולוגיית התריס האלקטרוני ישנה מאוד (בשימוש למשל ב d70 הישנה) לא ברור למה אתה קורא פיתוח?

    השבמחק
  3. שגיא,
    הקנון 5DII מצויידת בפילטר AA חזק שפוגע בפירוט. ל-a77 אין צורך בפילטר חזק כל כך משום שהעדשות מגבילות את ההפרדה בתמונה ולכן רגישות החיישן ל-moire קטנה יותר. מלבד זאת, חלק מהעדשות של סוני מצוינות. בעיקר עדשות צייס.

    אנונימי,
    1. למראה הקבועה אכן יש חלק בהגברת הרעש, אבל דיווחים ראשונים על ה-NEX-7 חסרת המראה מעידים שהמראה היא לא כל הסיפור.
    2. אתה צודק, אם כי אני לא בטוח שחיישן בעל 20MP לא היה נותן את אותה רמת פירוט וחוסך חלק מהרעש ומהצורך לתקנו.
    3. מובן שהסקירות נוטות לכאן ולכאן. התייחסתי לסקירה של dpreview בגלל הפירוט הרב שלה והעובדה שזה נחשב מקור פופולארי ואמין.
    4. יש לי בעיה עם השיטות של DXO. ללא קשר לכך, הטווח הדינאמי המוגבל הוא תוצאה של התגובה הליניארית לאור של הסיליקון עצמו. אפילו החיישן של ה-S2 לא מציע טווח דינאמי כמו זה של סרט נגטיב בסיסי.
    5. אתה צודק. התכוונתי ל-global shutter, מעין תריס וירטואלי ש"מכבה" את החיישן ומחליף את התריס הפיזי.

    השבמחק
  4. שאול, זה לא ממש משנה למה, התוצאה הסופית חשובה יותר.
    צלם הוא לא טכנולוג ומה קורה בתוך המצלמה פחות מעניין, מה שחשוב זאת התוצאה הסופית. ואם אפשר לקבל פירוט וחדות גבוהים יותר כשההבדל בביצועי ה ISO ב 3200 לא כאלו גדולים אז זה מעולה ומראה שהמסקנות של DPR כנראה לא מדוייקות, לפחות לגבי רזולוציה בלתי מנוצלת.

    גם בהשוואה לחיישני קרופ אחרים ב imaging-resource כמו הקנון 7D רואים יתרון לסוני.

    בהשוואה לסוני A55 בעלת חיישן 16MP רואים רמת פירוט וחדות זהים אבל בגודל תמונה גדול יותר מה שמאפשר לצלמים מקצועיים לבצע הגדלות גדולות יותר מבלי לאבד איכות.

    אגב, לא קראתי את הסקירה של DPR ואני מסתמך על מה שכתבת כאן

    השבמחק

Google Analytics Alternative