יום ראשון, 27 בפברואר 2011

תוצאות השאלון: אמן, טכנאי או גיק?

השאלון "בחן את עצמך: אמן טכנאי או גיק?" בחן את ההיכרות של המשתתפים בו עם שורה של מושגים מתחומי האמנות, טכניקה (צילומית ועיבוד תמונה) וטכנולוגיה צילומית. לכאורה, מטרת השאלון הזה היתה לאפשר לכל משתתף להשוות את מידת הכרת המושגים שלו לזו של אחרים. אבל בעצם רציתי להפיק ממנו תובנות לגבי תחומי התמחות וכיווני אבולוציה.
ראשית הכרת המושגים:


הממצא הבולט ביותר הוא מידת ההיכרות הגבוהה עם נושאים טכניים. רוב המשתתפים בשאלון מכירים היטב טכניקות כגון HDR ו-panning וסביר להניח שניסו אותן בעצמם. ההיכרות עם מושגים אמנותיים וטכנולוגיים פחותה בהרבה, וקל להבין זאת: אין צורך בהבנה מעמיקה של התחומים האלה על מנת להפיק תוצאות צילומיות טובות. מעניין שהתפלגות הידע בתחום הטכני היא אנטי-נורמאלית, כלומר ששכיחות המשתתפים בעלי הידע הבינוני היתה נמוכה מזו של בעלי הידע המועט והרב, בהתאמה. ממצא זה מעיד על כך שהטכניקה הצילומית נתפסת כיחידה אחת ולא כאוסף של שיטות שאינן תלויות זו בזו: למשל, על צלם שמיישם את טכניקת ה-HDR להכיר היטב טכניקות של עיבוד תמונה (RAW, חידוד וכו'). או, צלם שמתחיל להשתמש בחצובה סביר להניח שיעשה בה שימוש בצילומי מאקרו, HDR ו-panning גם יחד.


הצבת מידת ההיכרות עם מושגים מעולם האמנות ומעולם הטכנולוגיה, בהתאמה, על שני ציריו של גרף מגלה שתי קבוצות של צלמים:
צלמים שנמשכים אל הצד הטכנולוגי של הצילום (מסומנים באליפסואיד האדום) מצליחים להשיג ידע מרשים בהיבטים אופטיים ואלקטרוניים של הציוד. רובם מתמחים גם בטכניקות צילומיות, אבל הם נותרים אדישים לאמנות. לעומתם, צלמים שנמשכים אל ההיבטים האמנותיים של הצילום (מסומנים באליפסואיד הכחול) הם גם בעלי ידע רב בכל מה שנוגע לטכניקות צילומיות. באופן פרדוקסלי, ככל שצלם מתוך הקבוצה הזאת הוא בעל ידע רב יותר באמנות כך גם הידע הטכנולוגי שלו מעמיק.
אחרי הכל, הצילום הוא מדיום טכנולוגי; על כל צלם, יהיה טיפוס אמנותי ככל שיהיה, להבין את הבסיס הפיזיקלי של המדיום על מנת שיוכל לפתח את הצד היצירתי שלו.
.

2 תגובות:

  1. אנונימי28.2.2011, 0:19

    גרף חמוד מאד אבל לא הייתי אומר שיש טרנד כחול על סמך 3 מקרים (אלה שממוקמים בקצה האליפסואיד).

    השבמחק
  2. אנונימי,
    סטטיסטית, אתה לא צודק. האליפסואיד הכחול מובהק (גם בגלל רוב הנקודות שבבסיסו, שאינן נמצאות בשטח האדום). הניסיון שלי ושל אחרים מלמד על קשר בין הדברים: גם הצלמים ה"ספיריטואליסטים" ביותר מכירים את הצדדים הטכנולוגיים ככל שהם מתפתחים מבחינה יצירתית.

    השבמחק

Google Analytics Alternative