יום ראשון, 19 בדצמבר 2010

בנבכי ה-unsharp mask

טכניקת החידוד הנפוצה ביותר בשלב עיבוד התמונה היא ה-unsharp mask הידוע (בקיצור, USM). מקורה, לא תאמינו, בחדר החושך ה"רטוב". הטכניקה המקורית עושה שימוש בהטלה על נייר פוטוכימי של הנגטיב יחד עם פוזיטיב חלש ומטושטש במקצת. שיקוף כזה מגביר את הקונטרסט לאורך הקצוות ומשווה לתמונה מראה חד יותר למרות שהוא לא מוסיף כמובן פרטים שלא נקלטו בפילם. העקרון מבוסס על "זליגה" של ערכים טונאליים מכתם צבע אחד לתוך כתם הצבע הסמוך לו. מכיוון שצבע הזליגה נגטיבי לצבע הכתם, הוא גורם לגבול להיראות זוהר. התהליך כולו מוצג באיור הבא:


תוכנות עריכת התמונה חוסכות מאיתנו את העבודה השחורה ומציגות את האפקט המתקבל באופן מיידי, אבל מאחורי הקלעים נעשה אותו תהליך בדיוק. שלושת הפרמטרים שמגדירים את מידת האינטנסיביות של החידוד יהיו קלים יותר להבנה אם נייחס אותם לתהליך ה"רטוב".
  • Amount – מידת ה"חוזק" של הפוזיטיב (תמונה מס' 3 בתרשים) ביחס לנגטיב (תמונה מס' 2). Amount של 1 משמעו שהנגטיב והפוזיטיב הם בעלי חתימה שווה.
  • Radius – מידת הטשטוש של הפוזיטיב (תמונה מס' 3). זהו המרחק בפיקסלים בו צבעו של כתם צבע "זולג" לסביבתו.
  • Threshold – זהו ערך שרלוונטי רק לתהליך הדיגיטלי, ומייצג את סף ההפרש הטונאלי שמתחתיו האפקט איננו מיושם. העלאת ערך ה-threshold במקצת תמנע הבלטה של ארטיפקטים כגון רעש דיגיטלי.
הפרמטר החשוב ביותר לקביעת מראה התמונה בהשפעת החידוד הוא הרדיוס. רדיוס נמוך מאד (1-2 פיקסלים) יגרום לכך שרק גבולות חדים מאד יובלטו. רדיוס גבוה מדי (נניח 5-8 פיקסלים) יגרום להילות רחבות מסביב לכתמי צבע, שיובלטו אם ה-amount גבוה גם הוא. וכאן מגיעה הפתעה נעימה: שימוש ברדיוס גדול מאד (50-60 פיקסלים) מגביר כמובן עוד יותר את הקונטרסט, אבל זה כבר לא קונטרסט של גבולות אלא קונטרסט בין אזורים קטנים בתמונה (local contrast). הגברת הקונטרסט המקומי בדרך זו עשויה לחולל פלאים במראה התמונה, במיוחד בהדפסה. היא משמשת כלי יעיל לתיקון המראה ה"דיגיטלי" שנגרם מהפחתת רעש אגרסיבית מדי ומחידוד קצוות אינטנסיבי המתבצעים במצלמה. האפקט המתקבל יכול לסייע גם לשיפור היחסים הטונאליים המקומיים, אבל הוא מושך פחות תשומת לב מעיבוד HDR.
בדוגמה הבאה, התמונה האמצעית עברה תהליך USM אופייני לשם השגת אפקט היפר-ריאליסטי. התמונה הימנית עברה תהליך USM שונה, בו הוגדרו רדיוס גדול ו-amount קטן לשם הגברת הקונטרסט המקומי.


אתם מוזמנים להשתתף בשאלון הז'אנרים והסגנונות. בבקשה...

תגובה 1:

  1. מדהים, שאול. טוב לרךדעת איך זה קורה מאחורי הקלעים.
    תומר.

    השבמחק

Google Analytics Alternative