יום שישי, 29 באוקטובר 2010

הצילום בשרות הקפיטל

עידן ציור השמן שנמשך בין השנים 1500 ו-1900 חגג את תרבות הרכוש. צבעי השמן, כאשר הם מרוחים על בד הציור, מאפשרים לאמן לבטא את מרקמם של משטחים באופן מוחשי שאף מדיום אמנותי אחר לא מגיע אליו. שכבות הצבע המיושמות זו על גבי זו נותנות לציור השמן איכות תלת מימדית ממש (ראו למשל ב"שגרירים" מאת Holbein). הריאליזם שהז'אנר הזה מציע הפך אותו לפופולארי בקרב האריסטוקרטיה. עיקר תפקידו החברתי של ציור השמן היה להציג את רכושו ואת ערכיו של בן האצולה, ולאחר מכן של התעשיין ושל הבורגני. תפקיד זה היה מובהק עד כדי כך שאמנים שעסקו בנושאים אחרים הסתכנו בגוויעה ברעב (למשל Ruisdael ו-Brouwer).
הצילום המסחרי הוא המשכו הישיר של ציור השמן בריאליזם שלו ובעולם הערכים שהוא מבטא. מובן שהשינויים שעברה החברה המערבית במאה האחרונה באים לידי ביטוי בז'אנר הזה של הצילום: המסר נעשה מתוחכם יותר והטכניקה נעשתה מגוונת יותר.
ציור השמן עסק בהווה. הוא הציג חפצים, בתים אפילו אנשים שהיו רכושו של המתבונן; התצלום המסחרי עוסק בעתיד. הוא מציג רכוש עתידי בפוטנציה. עם זאת, שניהם משתמשים במוחשיות של המדיום ככלי חשוב בהעברת המסר.
ציור השמן פנה אל המתבונן-הבעלים. הוא היווה חפץ יחידני בעל קיום פיזי עצמאי; התצלום המסחרי פונה אל המתבונן-הקונה. הוא מצוי בעותקים מרובים ופונה אל אינדיווידואלים מרובים. עם זאת, שניהם אינם עומדים בזכות עצמם. התוכן שלהם חשוב בהרבה מההיבט הצורני שלהם.
ציור השמן פנה אל המציאות. הוא הציג אובייקטים מוחשיים שהיו ברשות בעליו; התצלום המסחרי פונה אל הפנטזיה. הוא מצהיר בפני המתבונן שיהיה מאושר יותר אם יקנה משהו. עם זאת, שניהם משתמשים ברגש הקנאה על מנת להעביר את המסר שלהם.
התצלום המסחרי משתמש לעתים קרובות בכלים החזותיים של האמנות הקלאסית. בכך הוא מקשר בין המוצר שהוא מפרסם לבין ערכים של יוקרה ושל תרבות. למשל, הפרסומת שלמטה כאילו נלקחה מתוך סצנה של בלט קלאסי.


אם תחשבו על כך, החברה המערבית לא עשתה את מלוא הדרך מן המונרכיה אל הדמוקרטיה. היא עצרה במקום כלשהו באמצע. התרבות הצרכנית מציעה לאזרח חופש בחירה בין מותגים כתחליף לחופש הבחירה בין משטרים. על מנת לעשות זאת, על השלטון לדאוג לכך שרצונותיו של הרוב יהיו מצומצמים ככל האפשר. בתקופת ציור השמן הדבר הושג באמצעות מחסור כרוני. כיום הוא מושג ע"י טיפוח האשליה של הפרט שחייו יהיו מאושרים יותר אם יצרוך יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative