יום שלישי, 14 באוגוסט 2012

על ראיית זום וראיית פריים

כשאתה יוצא עם עדשת פריים אחת מרחב האפשרויות שלך מוגבל לזווית ראיה אחת ויחידה. בהתחלה זה לוחץ. אתה חש כלוא בתוך הפרספקטיבה של אותו אורך מוקד. אינך יכול "להתקרב" או "להתרחק" במחי סיבוב של טבעת הזום. אבל אז, פתאום, אתה מגלה את הדינאמיקה הפנימית של הפריים: כשאתה מצלם בעדשת זום אתה ממסגר את הסצנה. כשאתה מצלם בעדשת פריים אתה מרכיב אותה. תשומת לבך נתונה לא רק לאלמנטים שייכללו במסגרת ולאלה שישארו בחוץ אלא למבנים גיאומטריים, לדגמים חוזרים, למרקם, ליחסים ולמקצב. ואז אתה מתחיל לראות באותו אורך מוקד גם כשהמצלמה תלויה על הצוואר או על הכתף ואתה רואה אחרת – את הפרטים ואת התמונה הגדולה בעת ובעונה אחת. הצילום שלך הופך אינטואיטיבי יותר. אתה כבר לא צריך לחשוב. אתה יודע מראש איזו זווית השקפה תעבוד, מהו המרחק הנכון, מהו הרגע הנכון ללחיצה על המחשף. אתה יודע מה יהיה עומק השדה ואתה יודע כיצד לצלם מבלי להציץ בעינית. אתה חש בטוח יותר בעצמך, משוחרר מן הצורך להיות "מוכן" לכל הזדמנות צילום שתיקרה בדרכך. בהדרגה תרשה לעצמך לצלם פחות. תלמד לערוך את התצלומים שלך עוד לפני שנוצרו ולוותר על חשיפות סתמיות או רעות. הצילום שלך יתבסס פחות ופחות על "תפיסות", יותר ויותר על בחירה מושכלת.
לאחר כמה חודשים כבר לא תוכל אחרת. כשתנסה להרכיב שוב את עדשת הזום שלך על המצלמה תחוש אבוד. יותר מדי החלטות. יותר מדי אפשרויות. לא תוכל עוד לצמצם את הראיה שלך למסגרת הפריים ולכן תעדיף לקבוע את העדשה לאורך המוקד הרחב ביותר שהיא מציעה ולהסתפק בכך. וכשתחזור לעדשת הפריים שלך תחוש הקלה גדולה. כמו לחזור הביתה.

André Kertész, Pont Des Arts, Paris, 1963
 .

4 תגובות:

  1. אני מזדהה עם האמרה שלך שעדשת זום גורמת לך להרגיש אבוד, אני אישית בעדשות הזום שלי תמיד אהבתי את ההכי רחב וצילמתי את הרוב באורך מוקד אחד.
    אבל לאחרונה אני רואה לא מעט אנשים שמצלמים עם עדשות זום עם טווחים רחבים מאוד ואני אוהב את התוצאות, אני מניח שיש אנשים שמסתדרים עם זומים לא רע.
    באותו נושא, בדיוק קניתי עדשת פריים, ואני חייב להגיד שמאז אני יותר מעריך את עדשת הקיט שלי.

    השבמחק
  2. אנונימי15.8.2012, 7:41

    כלוא, אבוד? אולי הדברים נכונם לצלמים מתחילים.

    צלם עם ניסיון מרים את המצלמה רק אחרי שהוא "ראה" את הפריים אותה הוא רוצה לצלם ואז הוא בוחר את עדשת הפריים המתאימה או משתשמש בזום.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמובן. הפוסט הזה מיועד ל"מתחילים".

      מחק
    2. אנונימי15.8.2012, 20:46

      in one word - bullshit

      מחק

Google Analytics Alternative