יום שלישי, 18 בינואר 2011

על צילום ומלחמה: כמה קישורים

  • הנה משהו שלא ידעתי: לארגון רופאים ללא גבולות (Medecins Sans Frontiers) יש בלוג צילום. הרבה תמונות בסגנון דוקומנטרי-הומניטרי-פוטוג'ורנליסטי-סובייקטיבי עם דגש פורמליסטי חזק. אתם יודעים על מה אני מדבר. חלק מהתמונות חזקות, חלקן פחות. מה שמפריע לי בתמונות רבות הוא ההקפדה הפורמליסטית האופנתית: האסתטיקה חותרת תחת המסר במקום לחזק אותו. כאילו הבלוג נועד להציג את הצלמים לא פחות משהוא נועד להגביר את המודעות למצב האנושי בעולם השלישי או לפעילות החשובה של הארגון.
  • בחודש הבא יצויין יום השנה ה-40 למותו של Larry Burrows, הצלם הצעיר ביותר שהועסק ע"י השבועון Life מאז ומעולם. Burrows, יליד לונדון (1926) החל לעבוד עבור המשרד הבריטי של Life בעת מלחמת העולם השניה, כשהיה בן 16 בלבד. הוא התמחה בצילום מלחמה והיה אחד הצלמים הבולטים של העימות האמריקני בויאטנם בשנות השישים של המאה שעברה. הוא נהרג ב-10 בפברואר 1971 כשטיל נגד מטוסים פגע במסוק שנשא אותו יחד עם שלושה צלמים אחרים (Henri Huet, Kent Potter ו-Keisaburo Shimamoto) סמוך לגבול בין ויאטנם ללאוס. עקב מיקום ההתרסקות, לא נעשה ניסיון לחלץ את הגופות עד 1998. מצלמת לייקה M3 חבוטה ושברי עדשות היו כל מה שנותר ממנו.
  • בפתרון הזה לייצוב המצלמה לא אשתמש כנראה לעולם.
  • ועוד בפינת האבסורד, יש דברים שפשוט לא מסתדרים (האמת שאני סובל מפטיש לתמונות הזויות כאלה).
Photograph: Larry Burrows, 1966
 .

2 תגובות:

  1. הממ..ממה שאני יודעת הצלמים שמצטרפים אל רופאים ללא גבולות עושים זאת בהתנדבות. וכשמדובר בהתנדבות ברור שגם לאג'נדה של הצלמים יש קיום בצילומים. כלומר, האינטרס להעביר את המסר לא נמצא במקום ראשון אלא דווקא שני.

    השבמחק
  2. Sivi,
    אני מניח שאת צודקת, ובכל זאת...

    השבמחק

Google Analytics Alternative