יום רביעי, 6 ביולי 2011

צילום רחוב

לאחרונה התחלתי לקרוא יותר ולחפש חומר על צילום רחוב - מדיום שלא מעט נכתב, סופר ולא מעט גם צולם.
אם אני אהיה כנה - כבר הרבה זמן רציתי לכתוב על נושא זה ואפילו התחלתי לרשום פוסט על Henri Cartier-Bresson, אחרי שמצאתי סרטון לא קצר שבו ברסון מדבר על הצילום שלו (משום מה הורידו את הסרטון הזה די מהר מהאינטרנט). אבל אז  הרגשתי קצת דל בחומר וברוח ולכן פניתי לאינטרנט ושם נתקלתי בספרון Street Photography for the Purist , מדובר בספר שניתן להורדה בחינם שבו הצלם Chris Weeks אסף מאמרים שכתבו צלמים מכל רחבי העולם בנושא של צילום רחוב. טרם סיימתי לקרוא אך הוא מומלץ בחום.
תוך כדי הקריאה בספר הגיע הפוסט של שאול שהמליץ , ובצדק, לקוראים הנאמנים של בלוג זה לקרוא את הספר The Practice of Contemplative Photography.
וכך הגעתי למצב שבו מתוך רצון לכתוב משהו בנושא התחלתי לקרוא יותר מדי ופחות מדי לעשות (מכירים את זה?)
ולכן סגרתי את הספרים ולקחתי את המצלמה שלי ויצאתי לרחוב - פייר, התאכזבתי.
אף אחד לא חיכה לי שם שאצלם אותו וגם גיליתי שאולי אני לא עשוי מהחומרים של צלם רחוב.
אבל גם הבנתי שלכל אחד יש את היתרונות והחסרונות שלו...
I love getting close to people. smiling. creating a contact. only after having one this - making conversation - I will pull out the camera, and perhaps, make a photograph.
Rainer Pawellek from Street Photography for the Purist
וכך פגשתי את אלכס...
זה היה יום ארוך מדי, שבסופו עליתי על אחד מהאוטובוסים האחרונים בדרכי מאי שם לאי שם, וכמו שתמיד עושים על האוטובוס, חיפשתי מקום טוב לשבת בו... ואז קלטתי בחור צעיר שיושב ומנגן על הגיטרה שלו. התיישבתי בסמוך, הורדתי את האוזניות והתחלתי להקשיב. הוא ניגן קצת מכל סוג - היה שם רוק, בלוז וגם קצת ג'אז. התחלתי לגלגל שיחה להיכרות (לא מעמיקה יותר מדי - היה לי עשרים דקות נסיעה), גיליתי ששמו אלכס ושהוא בכלל ראפר. לאחר שהוא השמיע לי שיר של B.B. King, שלפתי את המצלמה מהתיק ושאלתי אותו אם הוא יהיה מוכן שאני אצלם אותו. הוא ממש התלהב.
צילמתי מספר תמונות ולקחתי את המייל שלו.
עמדתי במילתי ושלחתי לו את התמונות - אך טרם קיבלתי תשובה. ולגבי צילום רחוב. אני משתדל להתאמן...




5 תגובות:

  1. רציתי לכתוב תגובה ואז אמרתי שזה רק יהיה הוגן אם קודם אקרא את הספר שציינת...
    אז הורדתי אותו והתחלתי בקריאה. איי שם לקראת סוף שלב ההקדמות ע"י הצלמים השונים נשברתי...
    מלבד כמה הגיגים פה ושם, המסקנה שעולה מהכתב זה שאם אתה רוצה לצלם "רחוב" אתה חייב לייקה M. נו באמת...

    מכיוון שלקרוא את שאר הספר לא ממש התכוונתי, המשכתי ברפרוף, לפחות להנות מקצת צילומים של צלמים שמעולם לא שמעתי עליהם. הדבר היחידי שקפץ לי לראש תוך כדי הרפרוף הוא אותו משפט מחץ של סשה אברובמוביץ' בכנס גליץ האחרון בנושא לומוגרפיה - "לא כל צילום גרוע הוא לומוגרפיה".

    ומה הקשר לצילום רחוב?
    כפי ששמת לב אולי, הדבר הכי קשה בצילום רחוב זה להגדיר צילום רחוב. באמת נושא בעייתי וטעון אבל אני חושב שיש הסכמה כללית שבגדול צילום רחוב הוא צילום קנדיד ("בהחבא" נשמע טוב בעברית?) במרחב הציבורי. אם כך הרי הרוב המוחלט של צילומים הם "צילומי רחוב" וכאן בא הקשר, צריך אולי לקום ולהגיד שלא כל צילום קנדיד במרחב הציבורי הוא צילום רחוב, או אם נהיה מדויקים יותר אז לא כל צילום קנדיד במרחב הציבורי הוא צילום רחוב "טוב" ומכיוון שצילומים גרועים לא מעניינים אותנו אז צריך להתמקד בצילום רחוב טוב ואם רוצים לדון בצילום רחוב אז נושא הדיון או המאמר צריך להיות מה עושה צילום רחוב לצילום רחוב טוב.

    באופן אישי, הרוב המכריע של התמונות בספר הנ"ל פשוט לא נופלים לקטגוריה של "צילום רחוב טוב", צילום שרירותי של השגרה לא יוצר עניין בתמונה ולהכניס זאת תחת הקטגוריה של "צילום רחוב" לא משפר את התמונה. תמונה צריכה להיות טובה בפני עצמה לפני שמשייכים אותה לקטגוריה מסוימת, היא צריכה לעבוד, היא צריכה לעניין ואת זה אין ברוב התמונות בספר הנ"ל לצערי.

    חוסר ההבנה הזה לדעתי גורם להצפה גדולה של המדיות השונות בצילומים בינוניים במקרה הטוב עד גרועים או כאלו שנראים כמו אימון בצילום רחוב... כן יש דבר כזה ואני אפילו ממליץ לכל מי שרוצה לצלם "רחוב" שיצא להתאמן על טכניקה, על תזמון, על קומפוזיציות ובעיקר על ראייה.

    אם אתה מעוניין בכל זאת לקרוא על צילום רחוב אז אני יכול להמליץ על הספר Street Photography NOW וכמובן שלא חסרים אתרים ומגזינים שמוקדשים לנושא כמו:
    http://streetreverbmagazine.com/
    http://www.in-public.com/
    http://www.street-photographers.com/
    http://the-yard-collective.com/home שהוא בעצם אתר עבור אחת הקבוצות החזקות בתחום צילום רחוב ב DA.
    ואם תרצה אני אשלח לך עוד קישורים בנושא.
    ======================================

    לגבי התמונות שלך בפוסט, עברת את השלב הכי חשוב והכי קשה בצילום שכזה וזה עצם יצירת הקשר, בניית האמון וקבלת ההסכמה לצלם. כלומר יש לך את כל הכלים עכשיו לבוא ולתת עבודה מרגשת ואינטימית שתאפשר לך להביא את הסיפור של הבחור. אבל בחרת לצלם מרחוק מדי, התמונות מרגישות כאילו צילמת מבעד לזכוכית מגן, יכולת לקבל את אותן תוצאות עם היית מצלם מקצה האוטובוס עם עדשת 300מ"מ. היה לך כאן אפשרות להביא סיפור ולרגש אותנו לדעתי פספסת.

    השבמחק
  2. רציתי לכתוב תגובה ואז אמרתי שזה רק יהיה הוגן אם קודם אקרא את הספר שציינת...
    אז הורדתי אותו והתחלתי בקריאה. איי שם לקראת סוף שלב ההקדמות ע"י הצלמים השונים נשברתי...
    מלבד כמה הגיגים פה ושם, המסקנה שעולה מהכתב זה שאם אתה רוצה לצלם "רחוב" אתה חייב לייקה M. נו באמת...

    מכיוון שלקרוא את שאר הספר לא ממש התכוונתי, המשכתי ברפרוף, לפחות להנות מקצת צילומים של צלמים שמעולם לא שמעתי עליהם. הדבר היחידי שקפץ לי לראש תוך כדי הרפרוף הוא אותו משפט מחץ של סשה אברובמוביץ' בכנס גליץ האחרון בנושא לומוגרפיה - "לא כל צילום גרוע הוא לומוגרפיה".

    ומה הקשר לצילום רחוב?
    כפי ששמת לב אולי, הדבר הכי קשה בצילום רחוב זה להגדיר צילום רחוב. באמת נושא בעייתי וטעון אבל אני חושב שיש הסכמה כללית שבגדול צילום רחוב הוא צילום קנדיד ("בהחבא" נשמע טוב בעברית?) במרחב הציבורי. אם כך הרי הרוב המוחלט של צילומים הם "צילומי רחוב" וכאן בא הקשר, צריך אולי לקום ולהגיד שלא כל צילום קנדיד במרחב הציבורי הוא צילום רחוב, או אם נהיה מדויקים יותר אז לא כל צילום קנדיד במרחב הציבורי הוא צילום רחוב "טוב" ומכיוון שצילומים גרועים לא מעניינים אותנו אז צריך להתמקד בצילום רחוב טוב ואם רוצים לדון בצילום רחוב אז נושא הדיון או המאמר צריך להיות מה עושה צילום רחוב לצילום רחוב טוב.

    באופן אישי, הרוב המכריע של התמונות בספר הנ"ל פשוט לא נופלים לקטגוריה של "צילום רחוב טוב", צילום שרירותי של השגרה לא יוצר עניין בתמונה ולהכניס זאת תחת הקטגוריה של "צילום רחוב" לא משפר את התמונה. תמונה צריכה להיות טובה בפני עצמה לפני שמשייכים אותה לקטגוריה מסוימת, היא צריכה לעבוד, היא צריכה לעניין ואת זה אין ברוב התמונות בספר הנ"ל לצערי.

    חוסר ההבנה הזה לדעתי גורם להצפה גדולה של המדיות השונות בצילומים בינוניים במקרה הטוב עד גרועים או כאלו שנראים כמו אימון בצילום רחוב... כן יש דבר כזה ואני אפילו ממליץ לכל מי שרוצה לצלם "רחוב" שיצא להתאמן על טכניקה, על תזמון, על קומפוזיציות ובעיקר על ראייה.

    אם אתה מעוניין בכל זאת לקרוא על צילום רחוב אז אני יכול להמליץ על הספר Street Photography NOW וכמובן שלא חסרים אתרים ומגזינים שמוקדשים לנושא כמו:
    http://streetreverbmagazine.com/
    http://www.in-public.com/
    http://www.street-photographers.com/
    http://the-yard-collective.com/home שהוא בעצם אתר עבור אחת הקבוצות החזקות בתחום צילום רחוב ב DA.
    ואם תרצה אני אשלח לך עוד קישורים בנושא.
    ======================================

    לגבי התמונות שלך בפוסט, עברת את השלב הכי חשוב והכי קשה בצילום שכזה וזה עצם יצירת הקשר, בניית האמון וקבלת ההסכמה לצלם. כלומר יש לך את כל הכלים עכשיו לבוא ולתת עבודה מרגשת ואינטימית שתאפשר לך להביא את הסיפור של הבחור. אבל בחרת לצלם מרחוק מדי, התמונות מרגישות כאילו צילמת מבעד לזכוכית מגן, יכולת לקבל את אותן תוצאות עם היית מצלם מקצה האוטובוס עם עדשת 300מ"מ. היה לך כאן אפשרות להביא סיפור ולרגש אותנו לדעתי פספסת.

    השבמחק
  3. כבר ביציאה הראשונה לצילום רחוב אתה שופט את היכולות שלך? וגם אם לא היציאה הראשונה, לפחות היציאה המודעת הראשונה אחרי שקראת מספר מאמרים וחקרת את הנושא. נסה עוד!

    השבמחק
  4. שגיא - קודם כל תודה על התגובה המפורטת. עיינתי ארוכות גם באתר שלך וממש נהניתי, אני אנסה להתייחס לכל הדברים שרשמת ע"פ סדרם בשביל שנוכל לקיים דיון מסודר.
    1.לגבי הלייקה M, אני לא בז'אנר הזה בכלל, אם תשים לב אני מצלם או במצלמת point & shot, או במצלמת פילם ישנה (בכמה סוגים) או בDSLR . אמנם זו מצלמה מאוד מעורכת אבל אין מה לקפוץ למים אם אתה לא יודע לשחות.
    2.לגבי הלומוגרפיה - לצערי אני לא מספיק שוחה בתחום הזה בכדי להגיד את דעתי, קטונתי.
    3.מסכים איתך לגמרי על הקושי בהגדרה של מה זה צילום רחוב בדיוק ועל העובדה שצילום רחוב ברובו הוא בהחבא. אני מזמין אותך לקיים דיון או סקר על מה הופך צילום רחוב לצילום רחוב טוב כאן בבלוג - אני בסה"כ הבאתי את הגיגי בנושא.
    4.לגבי הספר Street Photography for the Purist - חייב לציין שיותר העמקתי בתוכן ובחשיבה על הדברים שרשומים שם ופחות בתמונות.
    5.תודה רבה על הקישורים שנתת לי, אשמח לקבל עוד
    6.ולגבי להתאמן בצילום רחוב - אכן אני יוצא לרחוב להתאמן ופחות לקרוא (כפי שציינתי - מוקדש גם לBazzaz), אני גם יוצא הרבה פעמים ללא המצלמה ביד בשביל יותר להתאמן על לראות דברים ופחות לרדוף אחרי התמונה.
    7.לגבי התמונות שהעלתי - מקבל את הביקורת שלך, אבל רק לידע כללי אין לי עדשת 300 מ"מ, צילמתי את התמונה מהמושב שלפני בחור (18-50 מ"מ). וכמו שציינתי מקודם זו רק ההתחלה - practice make perfect .

    ובנימה אישית כפי שאתה ציינת באתר שלך על זה שהתנסת בסוגים שונים של צילום ומצאת את עצמך בצילום רחוב, אגיד שכך גם אני בתקופה האחרונה. ושוב תודה.

    השבמחק
  5. אייל,
    תודה עבור ההמלצה. ראתי חלקים נרחבים מן הספר ועלי לציין שלא אהבתי אותו. הבחור חושב, ומצלם, באופן שטחי (הוא גם מנבל את פיו ללא צורך כיאה לחתול רחוב אמיתי, אבל זאת רק פוזה). לדעתי צילום רחוב הוא ז'אנר שדורש התנסות ישירה. קשה להבין אותו מקריאה או מהתבוננות בעבודתם של אחרים. זה ז'אנר מורכב, כי הוא משלב בין ראיה עמוקה לתגובה מיידית. הוא גם פתוח להגדרה די רחבה.

    השבמחק

Google Analytics Alternative